För liten stråle

Itzyditzy

Trådstartare
hej! Min häst blev skodd för någon vecka sedan och fick då kommentaren att han hade för liten stråle.

Hovis sa att jag skulle köpa tjära. Det har jag gjort nu. Men hur tusan gör man för att strålen ska bygga på sig? Det skulle ta tid sa Hovis. Men penslar man bara på tjära?
Hur ofta? Kan man bara ställa in dom i boxen full med strö efter?

Tacksam för svar :)

hej! Min häst blev skodd för någon vecka sedan och fick då kommentaren att han hade för liten stråle.

Hovis sa att jag skulle köpa tjära. Det har jag gjort nu. Men hur tusan gör man för att strålen ska bygga på sig? Det skulle ta tid sa Hovis. Men penslar man bara på tjära?
Hur ofta? Kan man bara ställa in dom i boxen full med strö efter?

Tacksam för svar :)

Svårt att veta hur du menar utifrån beskrivning men om tjära föreslogs så antar jag att hästen har röta ?
Du gör ju bäst i att ringa hovslagaren och fråga lite mer hur denne menar så att du själv förstår mer rådet du fått och hur och varför :)

Ja det går bra att ställa hästen i boxen efter pensling med tjära .

@mackan tack!
Det var min mamma som tog emot pratet efter att Hovis var klar. Men jag ske be stallägaren som är lite mer kunnig kolla om det är röta. Jag vet att vi pratade om att kolla det men det blev aldrig mer än prat.

Jag tycker inte att strålen ser ut att vara konstig på något sätt. Men när det gäller hoven får man nog lita på vad Hovis säger! Det sades dock inget om hovröta när det kom upp utan bara att strålen var lite .

Det kan ju vara så att p g a röta har hästen tappat väldigt mycket av strålen, och den därför är liten. Hovslagaren har säkert skurit rent den nu.

Troligen vill hovis i så fall att du penslar strålområdet med tjära. Vi brukar också pressa ner tussar med tjära i strålfårorna om det har blivit rejäl röta, för att stoppa utveckligen.

Men jag hade absolut ringt hovslagaren och frågat.

Ring hovis :)

Min har haft problem med underutvecklad stråle och trånga trakter typ hela sitt liv. Mittstrålfåran var konstant djup m röta i under många år. Det som hjälpte mot röta var o dränka tuss m bomull i tjära o stoppa in.

Nu äntligen efter 3 år m ny hovis o någon omgång m propad så HAR han faktiskt en mittstrålfåra o även lite stråle. Blir glad varenda gång jag lyfter foten! Men som din hovis säger så är det ett segdraget projekt iaf om som min hästen behöver bredda sig i trakterna, det tar tid.

@Lovisaleonora @the_connemara
Tack! Jag ska ringa till Hovis. Det kan nog mycket väl vara hovröta då hästen gått på lösdrift tidigare. När jag läst så har många lösdriftshästar det pga att dom går i lera och sånt hela dygnet.

Men det kan ju inte ha gått så långt då han ändå har mittstråle och sånt. Så det va bra att Hovis såg det!

@Lovisaleonora @the_connemara
Tack! Jag ska ringa till Hovis. Det kan nog mycket väl vara hovröta då hästen gått på lösdrift tidigare. När jag läst så har många lösdriftshästar det pga att dom går i lera och sånt hela dygnet.

Men det kan ju inte ha gått så långt då han ändå har mittstråle och sånt. Så det va bra att Hovis såg det!

Jag antar att det är strålröta du menar när du skriver hovröta? :)

Om hästen inte har röta hjälper tjära inte.
Är väl snarare så att strålen är understimulerad. Om hästen kan gå barfota brukar det rätta till sig rätt snabbt med bra verkning och motion. Man kan även hjälpa till med boots med speciella inlägg som stimulerar strålen.
Annars sko så att strålen får så mkt markkontakt som möjligt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar