för lite vita blodkroppar

ragge

Trådstartare
Ägaren till min förra häst har varit vid vet. i många omgångar nu i ett halvår.Hästen har varit trött ena dan pigg o glad andra...dom har kollat borrelia/ehlichia men inte hittat nåt.Hästen är konstant svullen i alla ben men ohalt.Sist tog dom nytt blodprov och han hade för lite vita blodkroppar...någon som vet vad det kan vara??
 
Sv: för lite vita blodkroppar

Sista gången jag hörde talas om det, var orsaken ett brunnsvatten som inte var ok. Det förorskade nedsättning av vita blodkroppar.
 
Sv: för lite vita blodkroppar

tyvärr så bodde han när det inträffade på ett ställe i september och flyttade till ett annat i november, så jag vet inte om det kan bero på det?
Men när det hände(va ganska akut) så hade han en död fågel i vattnet dagen innan i hagen men hade även vattenkopp i hagen och stod inne på nätterna.
 
Sv: för lite vita blodkroppar

Det hade denna häst också, vattenkopp inne och ute i hagen. Bägge visade sig komma från en och samma brunn. Han blev inte bättre trots att han bytte miljö under en period av 4 veckor, men det berodde på att hästen behövde medikamenter till hjälp.
 
Sv: för lite vita blodkroppar

Att han har för lite vita blodkroppar tyder väl på att han har en infektion? De vita blodkropparna går ju åt till att ta bort ev virus och bakterier och kan då minska i antal om inte kroppen hinner med.
 
Sv: för lite vita blodkroppar

rabarber2 skrev:
Att han har för lite vita blodkroppar tyder väl på att han har en infektion? De vita blodkropparna går ju åt till att ta bort ev virus och bakterier och kan då minska i antal om inte kroppen hinner med.
jo jag vet det, veterinärerna står allihopa och kliar sig i huvet...undrar bara VAD för virus/bakterier han kan ha fått...
 
Sv: för lite vita blodkroppar

Vid infektion får man HÖGA vita, det behövs fler vita för att bekämpa infektionen. Låga vita får man vid ett virusangrepp.

Rätta mig om jag har fel, typ Peter... :)
 
Sv: för lite vita blodkroppar

men virus kan väl orska en infektion? Först blir dom ju vita blodkropparna höga eftersom kroppen producerar fler för att klara av att angripa viruset. Å sen om viruset "vinner" så minskar dom vita blodkropparna eftersom dom inte orkar med.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp