För lite vatten

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 983
M

makejo

hur mycket bör en häst dricka per dygn? bäst såklart att dom har fritt vatten men dom som inte har det på vinter halvåret (frystiden)?
vilka skador kan häs få av fär lite vatten?
Jag vet en häst som bara får ca 20 l per dygn och knappt det han dricker ur sin hink så fort han kommer in sen har han inget vatten förens han kommer in igen nästa kväll (en hink) dom ggr han får chansen att dricka mer (alla tider per dygn) så dricker han direkt.

hästen är ung och 170 cm hög och äter ju hö 3 grr om dagen och rids varje dag. han ser alltid trött,ledsen! ut på ögonen, verkar inte lägga så mycket vinterpäls trots kyla och att han står i utebox(har kortare päls än övriga som står inne. har haft problem med blödningar i frambenen har hovis konstaterat. Vet har inte kollat hästen, är otroligt snubblig och går ner på framknäna varje ridtur typ flera grr.

Annars har han lagt på sig rätt bra med muskler och hull sedan han kom från förra stället i sommras hitills men jag tycker ändå att vet borde kolla upp hästen och att han borde få mer vatten.??? kan vatten mängden orsaka andra problem eller är det helt andra saker enbart?

Sv: För lite vatten

Den hästen står på konstant vätskebrist. I djurskyddslagen står att hästar ska ha möjlighet att dricka sig otörstiga minst två gånger om dygnet, men att de helst ska ha fri tillgång till det dygnet runt.
Att ge en så stor häst en hink vatten/kväll är för lite!.

Den hästen står på konstant vätskebrist. I djurskyddslagen står att hästar ska ha möjlighet att dricka sig otörstiga minst två gånger om dygnet, men att de helst ska ha fri tillgång till det dygnet runt.
Att ge en så stor häst en hink vatten/kväll är för lite!.
Exakt det jag tänkte säga!

Blir därför väldigt irriterad när man ser/står i stall som inte ger hästarna vatten utomhus, utan det ska ägaren sköta. Förstår inte hur man tänker när man bara ger sin egen häst vatten, knappt det och skiter i de andras hästar. Min är alltid jätte törstig när han kommer in! Och jag har 2 hinkar som jag ställer ut men då är dom 2 i hagen också så jag vet ju inte hur mycket han "får" dricka.

Vad räknas som 2 gånger/dygn egentligen? Om hästen har fri tillgång, hela natten, räknas det som en gång då?

Det borde ju kunna tolkas som likvärdigt med två gånger per dygn. Hästen har ju vatten både morgon och kväll.
Iofs, det har du rätt i. Men det känns ändå lite konstigt att den ska få vara utan hela dagen, då den äter massa torrt hö och blir törstig!!

Men så länge det inte är emot lagen så lär väl ingen lyssna på mig..

Jag har två st 20 liters spannar till min stora häst inne i boxen. Det går lite från dag till dag hur mycket att väljer att dricka inne. I bland så dricker han inte upp en hel spann och i bland dricker han ur båda spannarna under natten.

Ute har jag en stor vattenbalja. Det fryser lätt nu när det börjar bli kallt. Antingen så tar jag hål på isen när jag släpper ut dem( om den inte är för tjock) Eller så fyller jag helt enkelt på vatten på morgonen.
Det tar lite extra tid kl 04,00 på morgonen men det går.

En dag kom min kille kom in tidigare än jag kom hem ( hade en annan som tog in)
Han fick hö och hade inget vatten kvar inne och när jag kom hem
så hade han fått en lätt kolik( han är ingen kolik häst). Det blev en lång kväll o natt.

Så jag tycker att du ska stå på dej när det gäller vattnet.
Kram Nanzzoni

Ute går det ca 50 liter per dag nu på vintern, mer vid torrt väder, på sommaren är det ibland 100 liter per dygn (4 25-liters dunkar i ett badkar).

hur mycket bör en häst dricka per dygn? bäst såklart att dom har fritt vatten men dom som inte har det på vinter halvåret (frystiden)?
vilka skador kan häs få av fär lite vatten?
Fodras hästarna med hö behöver de dricka avsevärt mycket mer än om de äter ensilage eller går på bete. Vi har noterat att våra hästar dricker mycket mer nu när vi har tempererat vatten (Termobar) än då vi "bara" gav dem fri tillgång på vatten i hagen. Risken med att hästar som får för litet vatten är orkeslöshet och risk för kolik.

Siffran två gånger per dag som nämns är en lägsta nivå för att man ska kunna peka på var djurplågerigränsen går. Vem vill nästan vara en djurplågare???

En häst dricker i snitt 50-60liter/dag enligt alla de hyllmeter hästböcker jag har införskaffat under årens lopp! :) En varm dag dricker de mer, en regnig dag dricker de mindre - då de då får i sig vätska från gräset. Sedan beror det på vilken typ av foder de får - vätskemängden i den. Osv osv osv..

Slutsats: Han får för lite vatten! Skulle behöva tredubbla det - minst!

En häst dricker i snitt 50-60liter/dag enligt alla de hyllmeter hästböcker jag har införskaffat under årens lopp! :) En varm dag dricker de mer, en regnig dag dricker de mindre - då de då får i sig vätska från gräset. Sedan beror det på vilken typ av foder de får - vätskemängden i den. Osv osv osv..

Slutsats: Han får för lite vatten! Skulle behöva tredubbla det - minst!
Skrota böckerna och titta på hur det ser ut i verkligheten i stället... :idea:
50-60 liter/dag har ingen av mina hästar någonsin druckit som normalkonsumtion. Däremot kanske nånstans mellan 20-40 liter, lite varierande från dag till dag.
Jag ser ju hur mkt de dricker över natten (ger med hink) och hur mycket vatten som går åt i vattentunnorna ute, som jag fyller i princip dagligen. (den kalla årstiden byter jag inte ut vattnet varje dag, utan de får dricka upp det som finns i tunnan innan jag fyller på)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 290
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 992
Senast: Nominous
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 815
Senast: pews1972
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 988
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka