För lite mjölk?

K

kima

Jag funderar på om mitt sto har för lite mjölk? Fölet föddes förra torsdagen. Men han puffar och putter väldigt mycket och stoet drar upp magen något fruktansvärt och lyfter bakbenet för att hjälpa honom att komma åt och ändå så puffar han mycket omilt. Så snuttar han på spenen men släpper nästan direkt och fortsätter puffa hårt. Smakar igen, byter spene osv. Jag kollar juvret och om jag försöker mjölka kommer lite första taget men inte sen. Spenarna ser platta och tomma ut. Hon har stor svullnad framför juvret, men inget onormalt tycker jag. Ingen värme eller olikhet eller så.
Bara att jag tycker att fölis är där hela tiden och knuffar och puttar men diar inte någon längre stund.
Hörde av en vän att man förr kunde be vetr. ge en spruta för att få ingång mjölken men hon trodde det var förbjudet med EU:s regler.

Stoet vill inte ha kraftfoder. Hon har totalt vägrat äta pellets sen några dagar innan förlossningen. Jag köpte betfor som hon älskar och det går tveksamt ner. De sista dagarna har jag fått henne till att börja äta havre/korn-kross i alla fall. Men jag skulle vilja ha i henne mer proteinrikt foder. Hon går ute i gräshage när så länge varje dag som vädret tillåter.

Finns det något jag kan ge henne för att stimulera mjölkproduktion.
Bör jag ta ut en veterinär? Eller tror ni fölisen får i sig det han behöver.
Nu ser ju jag bara stoet på em/kvällen. Men jag har sett det här nu flera kvällar på rad.
Fölis har gått upp lite i vikt och är pigg och så. Men han är väldigt lugn och sansad. Men hänger på mamma när hon rör sig, busar i hagen.
Tacksam för svar från alla vana "fölismammor".

Sv: För lite mjölk?

Om fölungen kissar och skiter normalt, och verkar pigg så ska du nog inte vara orolig, alla föl puffar på ljuvret det är för att stimulera det så hon släpper ner mjölk. Om man mjölkar stoet så får vi alldrig ut lika mkt som fölet kan suga ut!

Håll koll på henne bara.

Om fölis växer, är pigg och gör sina behov så är nog allt i sin ordning.

Lyssna när han diar, då hör man tydligt om det kommer mjölk. Det där härliga smaskande/kluckande ljudet. :love:

Mitt sto hade osså ett väldigt litet juver, nästan inget alls och var svullen framför, som 2 påsar. Jag var jätteorolig i början då fölis var väldigt tunn (tyckte jag) första veckorna, men han växte dock.
Så där var allt i sin ordning iaf.

Det är just det.
Jag hör inte direkt något smaskande, kluckande. Han släpper ju nästan direkt och knuffar och puffar istället.
Han står inte och diar.
Kan ju hända att han ätit precis innan jag kom men jag tycker det verkar som om han är där och kollar om det finns mer hela tiden.
Om jag ställer mig på andra sidan ser jag ju att han "greppar" spenen rätt och suger rätt. Men släpper och provar andra spenen släpper den och buffar och knör. Sen går han en sväng runt mamma och sen kollar han igen.

Förra året när mammas sto fölat trodde vi inte hon hade tillräckligt med mjölk. Fölet och stoet betedde sig som dina, med skillnaden att stoet åt kraftfoder. Vi köpte råmjölk som vi inte fick i fölet och Salvana mjölkersättning som stoet senare fick dricka upp. :D

När vi skilt sto och föl åt för en knapp månad sedan så rann det mjölk längs bakbenen på stoet!

Tror nog du kan avvakta så länge fölet är pigg och växer som den ska.

Går det inte att få i henne något krafftfoder?

Märkte stor skilland på min då hon fick full krafftfodergiva ca 2 veckor efter fölningen, då kom mjölken igång rejält.

Var försiktig med krafftfodret i början = lite mindre mjölk ant.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Jag har för ca en månad sen tagit över en liten dvärg pinscher tjej. Hon fyller tio i Oktober. Hon har ett väldigt konstigt beteende när...
2
Svar
23
· Visningar
5 667
Senast: Kakis
·
Hästvård Igår morse föddes ett shetlandsföl, hingst. Vi hittade lite fölbajs i form av mörka kulor i hagen. Igår var de i hagen under dagen medan...
Svar
4
· Visningar
4 016
Senast: lundsbo
·
Avel Har ett veckogammalt föl som har väldiga problem att dia. Han föddes under dramatiska former, det var egentligen en kastning då stoet...
2
Svar
28
· Visningar
6 073
Senast: bright_sara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?