K
kima
Jag funderar på om mitt sto har för lite mjölk? Fölet föddes förra torsdagen. Men han puffar och putter väldigt mycket och stoet drar upp magen något fruktansvärt och lyfter bakbenet för att hjälpa honom att komma åt och ändå så puffar han mycket omilt. Så snuttar han på spenen men släpper nästan direkt och fortsätter puffa hårt. Smakar igen, byter spene osv. Jag kollar juvret och om jag försöker mjölka kommer lite första taget men inte sen. Spenarna ser platta och tomma ut. Hon har stor svullnad framför juvret, men inget onormalt tycker jag. Ingen värme eller olikhet eller så.
Bara att jag tycker att fölis är där hela tiden och knuffar och puttar men diar inte någon längre stund.
Hörde av en vän att man förr kunde be vetr. ge en spruta för att få ingång mjölken men hon trodde det var förbjudet med EU:s regler.
Stoet vill inte ha kraftfoder. Hon har totalt vägrat äta pellets sen några dagar innan förlossningen. Jag köpte betfor som hon älskar och det går tveksamt ner. De sista dagarna har jag fått henne till att börja äta havre/korn-kross i alla fall. Men jag skulle vilja ha i henne mer proteinrikt foder. Hon går ute i gräshage när så länge varje dag som vädret tillåter.
Finns det något jag kan ge henne för att stimulera mjölkproduktion.
Bör jag ta ut en veterinär? Eller tror ni fölisen får i sig det han behöver.
Nu ser ju jag bara stoet på em/kvällen. Men jag har sett det här nu flera kvällar på rad.
Fölis har gått upp lite i vikt och är pigg och så. Men han är väldigt lugn och sansad. Men hänger på mamma när hon rör sig, busar i hagen.
Tacksam för svar från alla vana "fölismammor".
Bara att jag tycker att fölis är där hela tiden och knuffar och puttar men diar inte någon längre stund.
Hörde av en vän att man förr kunde be vetr. ge en spruta för att få ingång mjölken men hon trodde det var förbjudet med EU:s regler.
Stoet vill inte ha kraftfoder. Hon har totalt vägrat äta pellets sen några dagar innan förlossningen. Jag köpte betfor som hon älskar och det går tveksamt ner. De sista dagarna har jag fått henne till att börja äta havre/korn-kross i alla fall. Men jag skulle vilja ha i henne mer proteinrikt foder. Hon går ute i gräshage när så länge varje dag som vädret tillåter.
Finns det något jag kan ge henne för att stimulera mjölkproduktion.
Bör jag ta ut en veterinär? Eller tror ni fölisen får i sig det han behöver.
Nu ser ju jag bara stoet på em/kvällen. Men jag har sett det här nu flera kvällar på rad.
Fölis har gått upp lite i vikt och är pigg och så. Men han är väldigt lugn och sansad. Men hänger på mamma när hon rör sig, busar i hagen.
Tacksam för svar från alla vana "fölismammor".