för lite mjölk

em76

Trådstartare
Svala fölade runt 4 i natt. Fölet är fint och mår bra men tyvärr verkar det som om det inte får tillräckligt med mat. Det försöker energiskt. Svalas juver är litet och mjölken är vattnig. Tror ni mjölken blir bättre snart eller ska vi försöka få tag i mjölk från ett annat sto?

Du ska nog iså fall försöka fåm tag i annan råmjölk. Risken finns ju att fölet också blir uttorkat om den inte får i sig vätska.
Naturligtvis kommer hon igång och mjölkar så småningom, bara fölet är där och puttar och suger ofta, men tills dess behöver den annan mjölk, ev saltbalans.

Har ringt runt men inga andra ston jag känner till har fölat än. Har ni råmjölk att sälja ring 0382 31011 eller 0702507228.

Råmjölksbanker

Föl- och ammajouren har länge arbetat för att få fram ett antal råmjölksbanker på olika platser i landet. Dessa är dels tänkta att fungera som ett komplement till exempelvis Lantmännen när dessa har helgstängt, dels som en ytterligare möjlighet att rädda ett moderlöst föl om ingen lämplig amma finns i närheten.

Nedanstående råmjölksbanker är nu klara och säljer, i mån av tillgång, råmjölk. Det rekommenderade priset är 500 kronor/liter.

Alebäcks Stuteri
Tel 0510-507 51, 505 76 eller 070-623 09 23

Staro Stuteri
Tel 0474-610 70

Brodda Stuteri
Tel 0411-462 50

Skråmsta Stuteri
Tel 08-582 44 352

Valnevikens Stuteri
Tel 0555-912 54

Flenmo Egendom
Tel 0157-606 62

Broline Stuteri

Det ser ju inte ut som om du bor i närheten av nån av dessa, men ring..dom kanske har kontakter eller andra ideer...

Vi har varit på Staro stuteri och köpt råmjölk och mjölkersättning men fölet vägrar suga på nappflaska. Ska försöka igen om en stund.

Man trycker i det pyttelite i taget med spruta, tex tömd rengjord avmaskningsspruta.

Grattis förresten :bow:

Svala behöver också så mkt puffande och snuppande som möjligt från fölet för att få fart på mjölken. Var juvret spänt innan förlossningen? Ibland kan det verka som om juvret är "tomt" bara för att fölet faktiskt hinner suga ur det :)

Fölis verkar nöjd med mattillgången nu så vi har inte försökt mer med nappflaskan. Vi fick lite panik igår när fölet verkade frustrerat och Svala började bli irriterad på allt snuttande. De har varit inne i natt för det kom en kraftig åskskur i går em och sedan blev det jätteknottigt.

Fölet visar fin tölt och galopp men ingen trav, Svala däremot travar (!).

Är Askur hemma igen?

Vi sprutar alltid med en injektionsspruta sån som man får på apoteket till små barn när dom ska ha medicin, fast den är större ca 20 ml men det finns ännu större.
Sätt den i mungipan och spruta sakta, när fölet får smak på det suger den ut mjölken själv.
Det kan ta många timmar. Men om rå mjölken ska ha någon verkan måste fölet få i sig det under de första 12 timmarna.
Ge stoet lite extra kraft foder ett par dar samt mjölka och spara mjölken då kommer hon säkert igång, om fölet bara får tag i juvret och suger bra blir juvret större.

Skönt! Kul med töltande föl :) Traven kommer oftast inom en månad. Vad blev det för kön då? Kommer Inte_Ung att kunna köpa den ;) ?

Askeman kommer hem på fredag :love:

Svala är välkommen tillbaka. Fast nu när hon vet hur allt ska gå till förstår jag om ni vill prova en annan hingst :)

Tim

Ett sto. Inte_Ung får köpa den om hon lovar ta väl hand om den. :)
Tycker det är väl långt att åka med sto och föl till Karlskoga så det blir nog en annan hingst i år.

Jag lovar att ta väl hand om den.

Men först så måste den ju tas om hand av er och sin mamma och få mat och så.

Det är mitt drömföl.

Upp med halsen och häll i den måste få i sig råmjölken med eller utan "våld".
Vad tråkigt att det vart så där då men lycka till=)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka