För lite ledvätska. Varför? Vad göra? eller är det rent ut sagt kört?

Toxis

Trådstartare
Hej på er alla!

Jo, det är lite så här att jag sitter och försöker söka lite över nätet om just detta med hästar med för lite ledvätska men får ingen riktig klarhet om det. Därför slänger jag ut fråga till er gott folk. :)

Jag kommer förmodligen få hem en häst som jag tidigare haft i träning hos mig med just detta problem. Hon har varit hos veterinären två gånger och blivit sprutad med kortison (eller vad det nu heter). Och som jag har fattat det så ska hon kollas upp igen under veckan eller om det nu var nästa vecka och se om det har blivit bättre (jag och ägarna tvivlar dock, därför tro jag att hon kommer åka hem till mig igen). Som jag fattade det så är alla hennes leder dåliga med vätska, särskilt koterna fram.
Jag har dock inte hundra kolla på vad dom har gjort med hästen ect ect eftersom hon stå i ett annat stall och det är inte jag som håller i den biten (just för tillfället).

Hur som helst skulle jag vilja fråga just er som vet något om just detta eller runt ut sagt har/haft en häst med detta problem.

Det jag mest undrar om är det helt slutkört?
Kommer jag var tvungen och ställa ner hästen totalt?
Eller finns det något som kan "öka" ledvätska? Något som kan "hjälpa" till?

Är otroligt tacksam för alla svar, stor som små, alla svar är välkomna! :)

Sv: För lite ledvätska. Varför? Vad göra? eller är det rent ut sagt kört?

Har läst att felbelastade leder läcker ut ledvätska utanför själva leden, och att det är det som är gallor - alltså ledvätska på fel ställe.

Felbelastade leder har med hästens hovvård att göra.
Om leden blir korrekt belastad igen så borde ledvätskan kunna stanna kvar i leden och förhoppningsvis sker en nyproduktion som fyller på. Har ingen egen praktisk erfarenhet. MVH

Aha :) Tack för ditt svar! Jag har faktiskt inte ens hört om just det.

Nu har jag tyvärr inte hästen hemma (än) och vet inte hur hennes leder ser ut, om det finns några gallor eller så. Och även hovvården kan jag heller tyvärr inte säga hur den ser ut på henne just för tillfället. Men jag vet i alla fall att han är väldigt kinkig (där hästen står hos nu) om jag kommer dit med mina hästar och dom har långa hovar. (Med det menas att de är ca nån vecka ifrån att skos om)
Jag åker nämligen dit en/två gg i vecka och kör fort när han kör sina hästar. :) Så jag hoppas inte att det är hovvårdens fel :s

Sen kan jag säga denna lilla damen har haft två stressfrakturer, en i varje framkota med ca sex månaders mellan rum. Och eftersom att det är just dom lederna som har drabbats värst så får det att tänka till och undrar om det är de som spökar till det hela..

Jag var även inne idag med en annan häst till en klinik och frågade min veterinär lite förbi gående medans hon gjorde böjprov om vad orsaken kan vara. Hon sa ganska kort att det var överansträngning och då kom min nästa fråga "Och vad gör man åt det?". "Vila" sa hon kort ..." men det har ju den hästen gjort ganska mycket *och log emot mig*..." (Hon syftade på när hon stod i vila med stressfrakturerna) *jag log tillbaka* (Jag har varit hos henne länge med mina hästar och det har vart det ena och de andra med just denna hästen och både hon och jag har bara suckat åt eländet) "Kan det vara så att hästen är helt enkelt kass i bena att det är ingen idé?" kom min nästa fråga... "Det kan vara mycket möjligt så" sa hon tillbaka. Och sen slutade vi prata om det. Jag ville inte ställa mer frågor om det eftersom vaken hon eller jag inte har hästen hos oss och att det inte är hennes fall att lösa.

Och min dilemma är just att man kanske skulle "ge upp" men jag vet att det finns så mycket i denna häst som jag bara vill få fram! Men jag vet inte hur...

Råkade läsa i Bole -katalogen som kom idag, av alla ställen... att när en led överansträngs så blir ledvätskan tunnare, och det är väl då den läcker ut.
Det stod också att ledvätska nybildas hela tiden.
När du får hem hästen kanske du får en mer hel uppfattning om hur hästen mår, det gör det nog lättare att veta vilka beslut som behöver tas. MVH

Aha jag har också kollat i den katalogen men måste hoppat över just det ^^

Jag har också för mig att hästen gör ny ledvätska hela tiden så jag fattade inte varför folk var så negativa men däremot vet jag inte hur lång tid det tar för hästen att "skapa" ny ledvätska. Så de kanske är där folk är mer skeptiska om det hela.

Precis, när jag får henne tillbaka kommer jag har mer koll på situationen och se hur hon verkligen mår.

En av ägarna och jag satt och diskutera lite om det är så att denna lilla dam helt enkelt inte klara av att stå i ett stor stall hos en proffstränare. Utan behöver mer tid på sig och ett mer individ anpassat träning för hennes skull. Det är bara så synd att denna häst är så dum att köra hemma annars hade hon alltid ståt hos mig och hon hade sluppit allt de här. Men men det går inte att ändra på nåt nu. Man får ta där man är och gå därifrån :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?