För lite grovfoder?

Sv: För lite grovfoder?

För lite grovfoder blir det ju inte om hästen står och äter på fri tillgång ute. Men förstås är det ju optimalt att kunna erbjuda hästen fri tillgång på grovfoder även inne, men dessvärre fungerar det ju inte på alla typer av hästar. Det är ju inte ok att ha en häst som är fetare än en tunna redan innan sommarbetet börjar.

Då får man göra andra ändringar så att hästen får möjlighet att äta. En häst ska inte vara utan mat längre än ungefär 4 timmar.

Så här ser en dag ut för mina o jag har aldrig haft ngr magproblem eller sura,magra hästar. Snarare att dom är för runda isåfall.
utgång 7.00 med 10 kg hö på 2 hästar
lunch mellan 12-15 .... 10 kg igen
kvällsmat inne mellan 19-21 ... 6 kg var i hö väg.

Mitt sto äter upp sina 6 kg på ca 2 timmar.. menar ni att jag då ska lägga in ännu mer,bara för att det ska finnas att äta hela natten? Lovar att hon skulle rulla fram då.. Har haft halm i boxen under en tid,men hon blir smällfet.

Mitt sto äter upp sina 6 kg på ca 2 timmar.. menar ni att jag då ska lägga in ännu mer,bara för att det ska finnas att äta hela natten? Lovar att hon skulle rulla fram då.. Har haft halm i boxen under en tid,men hon blir smällfet.

Då får man ju skaffa stödhjul och det tänker jag inte göra. Inte till min i alla fall.

Det är en knivig balansgång men det går bra att byta ut en del hö mot halm, går bra även i hagen, och sen får man kompensera proteinminskningen med nåt fodermedel med högre proteinkvot.

Om man vill sin hästs bästa så löser man det på ngt sätt.
Äter hästen upp 6 kg hö på 2 timmar, så lär det vara en väldigt stressätande och hungrig häst.
Om en häst är van att aldrig bli vrålhungrig så lär den sig också att ta det lugnare med maten.
Det är därför hästar på fri tillgång sällan äter så mkt (Isf skulle din häst äta uppemot 50 kg dag om den vilade lite också.. Tvivlar skarpt på det!) och så snabbt som hästar som måste stå hungriga gör.

Sen måste den ha fått en jäkla stor mängd om den blev FET (Dvs fläskig över hela kroppen, och inte bara stor i buken) av halm.

Givetvis är det inte okej.
Tyvärr är det alldeles för många som gör så mot sina hästar utan att tänka på hur dåligt det är. :(

Alla som kan något om hästar vet att de är gjorda för att äta lite mat "hela tiden". och att de helst inte ska gå mer än ~4 timmar utan mat.
Men kunskapen kring foder och hur hästen fungerar är tyvärr väldigt låg. Folk vill helt enkelt inte lära sig.

Det är väl klart jag vill min hästs bästa.. Hon stressar inte eller är vrålhungrig,hon bara är sån.. alltid varit. Till skillnad från min andra som äter lite sen vilar o sen äter igen på natten. har haft fri tillgång på hösilage,hon stod vid balen och åt näst intill hela tiden. Så det funkar inte på henne. Hon har haft rejäl fettnacke innan när jag köpte tillbax henne. men den är borta nu.

Vore det inte bättre att ge bägge kilona till kvällen istället och släppa ut kl 7 om de har fri tillgång ute så att hästarna får frukost ute? Varför ge 1 kg hö kl 7 och låta hästarna stå inne och glo i två timmar när de har mat ute?

Hade det varit min häst och om den var lättfödd så hade den antagligen fått stå på halm inne om man inte vill vräka till den grovfoder.

Att kalla det djurplågeri tycker jag är att dra det till sin spets men det är ju långt ifrån optimalt.

Mvh JV

Fast nattetid är det ju få hästägare som kan fodra var fjärde timme och alla kan inte få fri tillgång över natten.
Mitt ena sto kan t.ex. inte äta obegränsat men hon står på halm så hon har alltid ngt att pilla med. Man kan inte ställa en häst på svält i 12 timmar och tro att det inte blir konsekvenser av det.
Nämnda stoet får ändå ca 5-6 kg hö till kvällen och fodras 07.00,12.00,16.00 och 20-21.

Ca 3-4 kg/gång övriga mål. Förra året hade hon fri tillgång på hösilage och då åt hon över 30 kg/12-14 timmar :crazy: Bra näringsvärden och alldeles för stora mängder foder gav en rejält fet häst så den taktiken slopade vi i år ;)

Om hästen inte är tjock så finns det väl ingen anledning att snåla med natthöet?

Mvh JV

När du lägger in nattahöt så tar det väl ett par timmar innan hästen ätit upp allt? Plus du har ju halm så där finns att äta hela tiden, helt perfekt!

Precis, jag räknar med att det tar några timmar för hästen att äta upp och dessutom att de sover ca 4 timmar men att det sedan ändå blir många timmar utan hö men då finns ju halmen om den skulle behövas ;)

Även om hästarna fodras sent + tidigt så är det många hästar som inte kan få fri tillgång på natten och få hästägare vill stiga upp och fodra på natten. Därför är halm KANON till sådana tillfällen.

Mvh JV

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 214
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka