För lite fosfor.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Skaploff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 505
S

Skaploff

Vad ska man ge hästen om den har i sig för lite fosfor? Någon som har ett bra tips?
Tacksam för svar :D

Sv: För lite fosfor.

Är det bara fosfor, så fosforbalans. Vill du ha allt annat med så välj vetekli. Fast jag fick uppfaqttningen att det enbart var fosfor du skulle ha ?

Håller med övriga, Fosforbalans är det "renaste" fosfortillskottet, så behövs inget annat brukar det funka bra. :laugh:

Vetekli har diskuterats om det verkligen är en bra fosforkälla. Hästarna verkar i vissa lägen bara kunna tillgodogöra sig en liten del av det P som finns i kliet. Sök här på Buke så hittar du säkert den infon.

Man kan försöka med att balansera upp foderstaten med havre eller korn.
Det brukar bli billigast och enklast.
Men det beror på hur foderstaten ser ut om det blir bra för övrigt.

En häst som bara äter hö och lusern får ett bra komplement i havre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
982
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Pankreatit hos hund?

Hästrelaterat

Tillbaka