För lite ca i fodret

Glimris

Trådstartare
Har gjort tre analyser på vårt foder. Förstaskörd och andraskörd hö. Sent taget hösilage (förstaskörd) I samtliga prover är det brist på kalcium och dubbelt fosfor!!!! Ger nu mineraler med hög kvot Kalcium. Men då är det ju jorden vi odlar på som ger detta underskott? Vi plogar ju ner vår stallgödsel var tredje,fjärde år och förnyar vallen, kan det vara det? Hört att man kan kalka jordarna, nån som gjort det?

Sv: För lite ca i fodret

Jag har pillat lite med analyser idag och jag behövde också mer forsfor framförallt.
Jag hittade Krafft Mineraler Vit.
Med deras värden och rek. giva fick jag ihop foderstaten.

annars är lusern, linfrökaka och foder där man förväntas använda spannmål till, bra för det endamålet. Tex på ett sådant foder är D&H stud balancer

Jag har pillat lite med analyser idag och jag behövde också mer forsfor framförallt.
Jag hittade Krafft Mineraler Vit.
Med deras värden och rek. giva fick jag ihop foderstaten.

Jag behöver kalcium... men Krafft miner blå hade kvot på 4, som jag nog kan komplettera med. Men jag tänker på kommande skördar om det skulle vara bra att kalka åkrarna. Gör man det nu för tiden?

Jag behöver kalcium... men Krafft miner blå hade kvot på 4, som jag nog kan komplettera med. Men jag tänker på kommande skördar om det skulle vara bra att kalka åkrarna. Gör man det nu för tiden?

Vitafor Solid har kvot 5!

Du kan även lägga till kalkstensmjöl!

Det är bra att kalka åkrarna, det görs fortfarande.

Kraffts röda mineraler har ännu högre kvot, 6,5.

Brukar vara lättare med brist på Ca än P utifrån dom mineralfoder som finns, dessutom är ju rent Ca-tillskott (foderkrita t ex) väldigt billigt jämfört med fosfor.

Be nån komma ut och markkartera din vall. Att lägga på stallgödsel på marker höjar alltid fosforhalten.
Läge att kalka, eller använda handelsgödsel med hög Ca halt.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 102
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar