För lång?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Linnzzyy

Hej!
Vad tycker ni som vet , att om man är ungefär 1,70 lång och väger cirka 50 kg, är man för lång för att rida ponnier då? Och då snackar jag d-ponny. Jag har ganska långa ben (90 cm ;o ) så det kanske har betydelse då ;)

tack för svar!

//Linn

Sv: För lång?

Beror helt på hur ponnyn ser ut. En ädel lätt ponny kan du komma att se väldigt stor ut på medan en lite kraftigare ponny kan få dig att lagom eller liten ut.

90 cm är inte långt för ben, Jag har också ben på 90 cm och dom är korta.
Jag rider D-ponny och är ungefär lika lång som dig.

Jag är också 170 och väger 50 och jag rider ponny. Han är bara 145 men är lite mer "biffig" i modellen men jag ser inte stor ut på han. Det hänger väll mest på vad det är för modell på ponnyn. Om det är en ädlare ponny så ser man lätt större ut men om ponnyn är grövre så.

Inga problem, jag är 165 o rider c-ponny av rejäl modell. Fundera inte på det, njut o rid!

En lite grövre D-ponny borde du kunna rida utan problem, du väger ju inte så mycket. En kompis till mig är ungefär lika lång som du, hon red min C-ponny (139 cm) utan att det såg dumt ut.

Om det ar ngn som bryr sig om hur du ser ut, le mot dem och be dem skota sitt.. Sa lange som du viktmassigt kan rida en ponny gor det, ingen ska bry sig..

och som en sido note.. jag ar 175 och min nya ridhast ar 142cm.. det du.. och jag vager inte 50 kg..men hon klarar av mig sa varfor inte..

nej bry dig inte, utan njut av hasten istallet for att bry dig om petitesser..

happy trails

Jag på 169 cm tycker att D-ponnyer är i minsta laget, det går att rida men jag föredrar "liten häst" framför ponny. Finns en D-ponny som jag trivs med och som min fd tränare mer än gärna slängde mig upp på (dvs det kan inte ha sett helt galet ut längdmässigt).

Vet inte varför han stack ut så ur mängden av ponnyer... Han är varken smäcker eller grov, utan väldigt normal i kroppen.

Men visst har jag ridit t.o.m mindre ponnyer än så och det har väl gått an. Ett sommarjobb fick jag rida igång små och mellanstora C-ponnyer på ridskolan, fast då kände jag mig nästan som en jockey...

Känn efter. Du är ju inte för tung för en ponny så om det känns ok så är det ok tycker jag. Din egen känsla avgör.

Tack för svar!jag har letat efter häst att ha på foder men ibland saknar man ponnysarna och jag har alltid tyckt att dom är mysigare att rida på^^

Jag har nästan lika mått som dig, nästan 170 cm, men kanske 55 kg istället.
Jag har en ganska grov D-ponny som jag tränar och tävlar, ingen har någonsin påpekat min längd var jag själv har hört i alla fall:)

Men som sagt, det beror på modell. Rider man en smäcker kan man se lite stor ut, och rider man en "biff" så kan man se helt normal ut i storleken:)
Lycka till!

Jag är ca 172 lång. Jag har rätt långa ben. Min ponny är 143 hög. Han är dock lika grov som många hästar som är väldigt mycket större. Jag rider en arabkorsning som är 158 tror jag över manken. Men på honom ser och känner jag mig större iom att han är så mycket tunnare.
PREn jag rider är 153. Han är dock väldigt bred och väldigt högrest. Så han känns betydligt större. Han känns minst lika stor som halvblodet jag rider som är 162.

Den största skillnaden i storleken på dessa hästar är att min har betydligt kortare steg och hals. Annars är han och PREn bredast.

Dvs: hästens bredd kring bröstkorg avgör hur långa dina ben känns. Har du en instabil sits så klarar oftast en större häst det bättre än en mindre. Tyngdpunken skiftar mindre för dem iom att de är längre.

Och då har jag en fråga , när är man för tung för ponny? ;o

Jag har hört från några håll att en tumregel är att väga max 20% av hästens kroppsvikt. Tycker att den är ganska rimlig, men man måste även se till individen. Andra faktorer som hästens ålder, styrka/muskelmassa, exteriör osv kan göra att hästen kan ta antingen mer eller mindre än 20%.

Är 170 lång, väger runt 55 kg, rider en arab på ca 145 :)

*Knapplån, det vill säga en allmän reflektion till ALLA*

Vilket anser ni är bäst att 48.000 bukefalister startar VARSIN tråd om "Är jag för lång", "vilken färg passar min häst bäst i", "hur gör man en galoppfattning"

Eller att EN person startar en tråd och 47.999 bukefalister svarar i den?

Vilket tror ni är lättast att hitta ett bra svar i?

Tack för att ni använder befintliga trådar med samma fråga som ni tänkt ställa, i stället för att starta en egen.

Mvh

Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar