för lång för ponny eller för liten för stor häst?

diddi3

Trådstartare
hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag är lång. skulle gärna rida lite större hästar o jag fattar att de har ”större steg” men har tidigare ridit på min släktings häst som e 170 o det va inga större problem. med tanke på min vikt så kan jag ju rida b ponnys men är jag för lång?

Beror helt på hur du är byggd skulle jag säga, jag är 172 rider helst på större hästar runt 170. Kan absolut hoppa upp på en c ponny om det behövs, suttit på en maxad b ponny med då situationen krävde det. Inget jag gör till vardags dock.

Skulle säga att en c ponny i ditt fall nog är bättre

172 på en B-ponny låter på tok för stort. Större ponny eller häst, säger jag. Varför sätter de dig på B-ponnyer?

172 på en B-ponny låter på tok för stort. Större ponny eller häst, säger jag. Varför sätter de dig på B-ponnyer?
Hen väget 40 kg. Det är väl anledningen. Dock tycker jag att hen absolut skulle kunna rida stor häst. Om hen nu måste hoppa över c o d ponnystadiet.

Hen väget 40 kg. Det är väl anledningen. Dock tycker jag att hen absolut skulle kunna rida stor häst. Om hen nu måste hoppa över c o d ponnystadiet.
Ja, men även om man väger 40 kg så blir det nog inget vidare att sitta på en B-ponny om man är 172 lång, tänker jag. Borde väl finnas fler lätta ryttare som inte är så långa.

hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag är lång. skulle gärna rida lite större hästar o jag fattar att de har ”större steg” men har tidigare ridit på min släktings häst som e 170 o det va inga större problem. med tanke på min vikt så kan jag ju rida b ponnys men är jag för lång?
Kan du inte fråga ridläraren om du också kan få rida lite större hästar?

Det kanske inte måste vara antingen eller?

Jag är 158 och jag känner mig lång på B-ponny. Vikten och balanspunkten blir fel och risken är att man stör hästen på ett onödigt sätt.

Min kompis dotter har, å andra sidan, ridit min häst i alla gångarter. Häst på 165-ish och dottern 8 år, typ 25kg och 125 cm.

Jag är 163 och visst kan jag rida stora b-ponnyer (planerar bland annat att rida in och skola mitt russ när åldern är inne) men trivs egentligen bäst på hästar runt 140. Utan att känna dig så skulle jag tro att de kanske tycker att din balans inte skulle klara av större hästar/steg, men å andra sidan kan det vara svårare att rida små hästar. Vikten i sig lär inte vara ett problem på en större häst heller, däremot har du antagligen inte så mycket till muskelmassa vilket påverkar din balans. Oavsett så skulle jag säga att det är helt okej för dig att rida b-ponny, men c hade antagligen passat bättre.

Jag undrar mest om du ALLTID rider b-ponny? Att ingår du i någon särskild riskgrupp där det endast är b-ponnier? Eller är det blandat och du IBLAND får rida b-ponny?

För ja, i mitt tycke är du t.om. generellt sett för lång för t.om. C-ponny!

Sen beror det ju på dig och ponnyn. Det finns ju C-ponnier som alla gånger när upp/matchar sin ryttare som är längre än du.

Hur gammal är du? Jag funderar på om ridläraren inte vill separera dig från din åldersgrupp?

Men ja, JAG tycker att du generellt sett är för lång för att rida b-ponny.

Jag undrar mest om du ALLTID rider b-ponny? Att ingår du i någon särskild riskgrupp där det endast är b-ponnier? Eller är det blandat och du IBLAND får rida b-ponny?

För ja, i mitt tycke är du t.om. generellt sett för lång för t.om. C-ponny!

Sen beror det ju på dig och ponnyn. Det finns ju C-ponnier som alla gånger när upp/matchar sin ryttare som är längre än du.

Hur gammal är du? Jag funderar på om ridläraren inte vill separera dig från din åldersgrupp?

Men ja, JAG tycker att du generellt sett är för lång för att rida b-ponny.
asså just nu så rider jag liten d ponny men innan så red jag en b ponny ganska länge, typ 7 veckor på 123cm. Men det va också för att han behövde ridas in (han bockade vid hörnorna) o de flesta va för tunga. sen så finns det en liten större b ponny som jag rider väldigt ofta. på mitt andra stall så sätter de folk som är längre (o förmodligen tyngre) än jag på b ponnier.

Jag är 163 och visst kan jag rida stora b-ponnyer (planerar bland annat att rida in och skola mitt russ när åldern är inne) men trivs egentligen bäst på hästar runt 140. Utan att känna dig så skulle jag tro att de kanske tycker att din balans inte skulle klara av större hästar/steg, men å andra sidan kan det vara svårare att rida små hästar. Vikten i sig lär inte vara ett problem på en större häst heller, däremot har du antagligen inte så mycket till muskelmassa vilket påverkar din balans. Oavsett så skulle jag säga att det är helt okej för dig att rida b-ponny, men c hade antagligen passat bättre.
på min ena ridskola så har vi en ponny grupp o där är så spelat det inte så stor roll hur lång man är (för vissa där som är längre än mig rider b ponny) men då rider man bara hösten en gång sen byter man. På min andra så sätter dom liksom typ viktmässigt o då så kan jag ju rida b ponnys också men det ser ju riktigt konstigt ut och man känner sig ju längre än hästen. jag har sagt till några i stallet men en tjej blev bara sur.

Kan det vara så att du rider ponnysarna bra? Ofta är det ryttarna som precis börjar bli förstora som lärt sig tillräckligt för att få bra koll på de minsta ponnysarna så de blir lite skolade emellanåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 465
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
471
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 117
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 580
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar