För högt proteinvärde

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 116
S

Silly

Har fått analys på hösilaget nu och smb råprot./energi-kvoten ligger på 9,4!

7,5 MJ/kg foder och 73g smb råprot/kg foder.

Är det ok att utfodra med detta ändå? Har för mig att hög kvot om proteinet kommer från grovfodret inte gör något men blir såklart lite orolig... Det är ett 13-årigt halvblod det handlar om.

//Silly

Sv: För högt proteinvärde

Det gör inget om proteinöverskottet kommer från grovfodret. Det eventuella överskottet av protein omvandlas till att hästen lägger på hullet i stället och då kan du moderera givan. Ingen fara!

Puh :o

Vilken tur, höll på att oroa ihjäl mig här...

Följdfråga (hypotetisk)...

Om man har för hög prot/energi kvot på grund av grovfodret, kan hästen ta skada av att kraftfodret dessutom bidrar med endel protein?

Protein från kraftfoder och från grovfoder utlöses inte på samma ställe. Kraftfodret utlöses längre fram i magen och kan tydligen därmed ställa till en del problem. Fördelen du har med att du har proteinet i grovfodret är att du kanske inte behöver ge något kraftfoder alls. Vi har också mycket proteinrikt grovfodet och min fångis behöver därför nästan inget alls. Bara lite för att han ska få något när de andra också får. Don´t worry, be happy!

Om jag hade sånt hösilage skulle jag tacka min lyckliga stjärna.

Om din häst äter duktigt tyckerjag dock att du ska balansera upp med äthalm. Det ger energi nästan utan protein, och framför allt en hel del fiber. Grovfoder som är väldigt näringsrikt blir annars lätt för fiberfattigt för hästarna.

Bra tips...

Pållis är lite tunn så vi ska till tandis snart och kolla att allt är ok. Just nu äter hon 15 kg/dag av detta hösilage och så lite korn, olja, mineral och betfor till detta. Täcker det fiberbehovet mån tro? har svårt att få tag i halm och försvara det tyvärr... Sen kan hon bli lite kräsen om hon får alldeles för mkt mat...

Vårat ensilagefält är helt underbart, förra året var det också superbra värden och vi har inte gödslat eller något ens! Och så kan man rida på det :angel:

Mitt hö är ännu lite högre än ditt i kvot - kanonbra.

Min häst blev lite gallig i bakbenen första tiden, vilket gått över. Han kan dock fortfarande kännas lite svampig i benen innan det gått några timmar i hagen och han fått röra på sig. Något jag tar för givet kommer från den höga proteingivan.

Jag ger lite havre och betfor (tot 1 kg) förutom höet. Inte för att det behövs troligtvis utan att han behöver energin från havren för att inte "slockna". Betforn sänker ju också kvoten något.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka