För högt framvalv?

maoulina

Trådstartare
För ett par månader sedan köpte ägaren till min medryttarhäst en ny dressyrsadel till hästen som jag var med och valde (bara jag som rider hästen). Den som provade sadlen på hästen var en ägaren kände och som är duktig på sadlar och passform som även är ridlärare, om de nu har någon större betydelse ;)

Hon tyckte den låg bra men att den var något hög i framvalvet. Hon sa att man ska kunna få in 3 fingrar på höjden mellan manken och framvalvet men de gick in 4, alltså en handbredd. Hon provade att rida i den också men tyckte ändå att den låg bra och mittpunkten var bra.
Har hört att om framvalvet är för högt är bomvidden för smal, men så är inte fallet då den passar henne perfekt (förutom att valvet är högt..)

Nu till det lite känsliga.. Nu när jag ridit i den ett tag så känner jag att den inte passar mig. Jag får väldigt ont mellan benen, alltså att framvalvet är för högt och jag vill knappt sitta ner i den. Har aldrig ridit i en sadel och fått så ont, och då är det ju sadeln som inte ligger rätt?

Sadeln köptes begagnad men är obetydligt använd och i nyskick. Vet inte om jag får skriva ut vad det är för sadel men fråga om ni vill veta isf, spelar egentligen ingen större roll.

Men vad ska jag säga till ägaren? Att vi ska sälja den och köpa en annan för jag får ont mellan benen av denna? Haha, hemskt alltså..

Men till den huvudsakliga frågan, kan sadeln ligga bra på hästen fast framvalvet är för högt? Och tycker ni vi ska leta efter en ny sadel?
Tack för svar :)

Sv: För högt framvalv?

du kan nog skriva ut vad det är för märke :) Lägg gärna ut bilder så kan du ju få hjälp med att bedöma om den ligger för högt över manken.
Vad är det för storlek i sitsen? Tänkte om den är för liten för dej kanske du skjuts fram av bakvalvet och hamnar på framvalvet och får ont?

Om sadeln passar så kanske du kan prova ha gelsits eller fårskinn på sätet? "rumpvärmare"

Javisst kan sadeln ligga bra fastän man får in mer än tre fingrar under framvalvet. Det viktiga är att sadeln ligger i balans. Har man t ex en häst med låg/obefintlig manke blir det ofta att framvalvet ligger högre över manken. Kan ju tyvärr vara så att sadeln inte pasar dig och din kroppsform helt enkelt.

Det är en Stubben Avalon 17'' och bomvidd 32 tror jag det var. Jag är 175 cm lång och 63 kg tung och har inte speciellt stor rumpa så förliten är sadeln inte i alla fall! Har funderat med rumpvärmare så det får jag prova :) Dock blir det ju jäkligt varmt nu på sommaren..

Hade inte en bättre bild på sadeln än denna men hoppas att ni ser lite i alla fall!
p1060615kopkop_197144142.jpg

Jag fick exakt samma problem av sadeln som kom med min häst, hon hade ridits av en tonåring och hade en 16 1/2 tumssadel. Jag fick ont på ställen som man typ inte alls vill ha ont på :o När jag bytte till 17" på exakt samma sadel försvann problemet.

Sadeln ser ut på bilden som om den är väldigt djup och skålformad, så det kan mycket väl vara så att själva "skålen" som hela rumpan/bäckenet ska få plats i är för liten för dig.

Jag förstår att det är kinkigt att byta om det inte är din häst - rumpvärmare, som någon har föreslagit, kan kanske hjälpa. Du kommer fortfarande att "slå i" men gör inte lika ont.

I förlängningen är det dock inte bra om sadeln inte fungerar för dig - sadeln ska passa både häst och ryttare för att man ska komma i balans och kunna jobba optimalt.

Aha, om jag tänker efter som du säger så kan kanske ''skålen'' är förliten och jag skjuts fram på framvalvet.. Jag ska prova med rumpvärmare men om inte det hjälper så får jag säga som det är till ägaren och ta det därifrån!

Den sadeln kan mkt väl vara för liten för dig, den är ju riktigt djup och hög både fram och bak. Du skulle nog haft minst en 17,5 eller en sadel som inte är så djup/trång i sitsen.

En djupare sadel som din ser ut att vara kräver oftast en större sitsstorlek än vad man har i en flatare sadel. Du behöver nog en större storlek då du även är rätt lång för att få plats.

Då kanske jag ska leta efter samma sadel fast en 17,5'' i sittsen. Denna sadeln köptes för 6 tusen och det är ju det priset sadeln ligger på, så att sälja denna och köpa en större kanske inte vore så dum ide, och ganska smidigt då vi vet att sadeln ligger bra på henne!

Senast ändrad:

Men jag funderade lite, ska jag satsa på en 17,5'' eller en 18''? Blir det en större skillnad från 17'' till 17,5''? Dock så har jag letat lite efter 18'' på denna sadel, dock verkar det ganska svårt att hitta då det nog är ganska ovanlig storlek på just denna sadel. Får väl kanske helt enkelt prova en 17,5'' och se!

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 569
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025