För höga trakter? Kan det korrigeras?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mimmi_pippi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 951
M

mimmi_pippi

Hej! Jag har en 10 årig connemara/arab korsning.
Problemet jag har med honom är att han, enligt hovslagare, har alldeles för höga trakter och för sluttande tåvinkel (vet inte om jag återger i korrekta termer).
Förra hovslagaren är den som skott på bilden och han nämde aldrig någonting om detta. Men han pensionerades och nu har jag skaffat en ny (som dock inte har skott än).
Han vill korta ner trakterna på min häst, jag blev lite rådvill och bad honom att komma tillbaka när jag hört mig för. Är det rätt att göra?
Jag kan inte mycket om hästens hovar och jag vill inte lita blint på denna hovslagare då han går emot vad min förra gjorde. Jag är rädd att en förändring kan skada leder och senor...Har jag fel???

Tacksam över svar

Här är en bild på hur han ser ut nu i hovarna
hovarna_1199538778.jpg

Sv: För höga trakter? Kan det korrigeras?

Du kan inte ta en närbild på honom?
Svårt att se på så här långt håll.

OM det nu skulle vara så att trakterna är för höga är det ju ganska lät att åtgärda- värre på andra hållet...

Jag vill inte heller säga något om just din häst för man ser inte riktigt och jag är heller ingen expert på detta :)

Men rent allmänt så gäller det ju att aldrig göra för stora förändringar med en gång. Har hästen jättehöga trakter som bör sänkas så gör man det stegvis dvs sänker lite grann och tar lite mer nästa gång och nästa gång etc ....... Kortare verkningsintervall kan behövas också kanske.

Dålig bild tyvärr, men tycker att det ser bra ut såhär.
vinkeln skulle vara för brant menar du nog:confused:

Jag hade en hovis som körde efter mottot att trakten skulle vara halva tåns längd.
Det slutade med att trakten blev för låg, balltrång o en tå som skenade iväg framåt.
Den är fortfarande inte återställd efter 6-7 år.

Hej! Jag har en 10 årig connemara/arab korsning.
Problemet jag har med honom är att han, enligt hovslagare, har alldeles för höga trakter och för sluttande tåvinkel (vet inte om jag återger i korrekta termer).
Förra hovslagaren är den som skott på bilden och han nämde aldrig någonting om detta. Men han pensionerades och nu har jag skaffat en ny (som dock inte har skott än).
Han vill korta ner trakterna på min häst, jag blev lite rådvill och bad honom att komma tillbaka när jag hört mig för. Är det rätt att göra?
Jag kan inte mycket om hästens hovar och jag vill inte lita blint på denna hovslagare då han går emot vad min förra gjorde. Jag är rädd att en förändring kan skada leder och senor...Har jag fel???

Tacksam över svar

Här är en bild på hur han ser ut nu i hovarna
hovarna_1199538778.jpg

Låter som om den senare hovslagaren brukar sko travhästar som de förr ansågs behöva skos. Låg trakt och lång tå.

Är båda hovslagarna utbildade? Om bara den ena så lyssna på den.

Närmre bilder från sidan och även under hoven skulle kunna ge oss amatörer en chans att få tycka en massa.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 904
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka