För hög Ca/fosfor-kvot

höstmåne

Trådstartare
Arrgh. Blir galen.
Har ett hö som är, som alla andras i år, proppat med bra MJ.
Det saknas däremot en hel massa protein och mineraler men vad jag än försöker med(i foderstatsprogram) blir Calcium/Fosfor-kvoten för hög.
Tips?
MJ/kg foder ligger på 8,7 och proteinet ligger på 27 g/kg foder

Sv: För hög Ca/fosfor-kvot

Höjer jag kraftfoder tex lucern och sänker till typ 5 kg hö blir det bra.
Men det går ju inte. :(

Lucern innehåller alldeles för mycket MJ ser jag nu, ska testa räkna med det du tipsar om Wrangler :) Tack.

Lusern är grovfoder och inte kraftfoder så visst hade det funkat på det sätten men med lusern höjer du Ca/P kvoten ännu mer.

Varför kan du inte ge hösilage så det täcker MJ behovet, komplettera med PP eller Krafft Muskel upp till proteinbehovet och sedan Krafft Vit mineraler (låg Ca/P kvot)+ fosforbalans?

Jag har samma problem och fodrar med vetekli och fosforbalans. Välj ett mineralfoder med negativ balans, alltså mer fosfor än kalcium.
Dock har jag gott om protein så jag slipper det i år! Lucern innehåller ganska mycket kalcium, så det kan ställa till det med Ca/P kvoten..
Alternativa proteinfoder är potatisprotein och soja...

Senast ändrad:

Provade räkna på det nu. Kan ge 0,5 krafft muskel och komplettera med Krafft miner blå eller grön så verkar det bli helt ok, då behövs väl ingen fosforbalans? Blev för lite kalcium med minerVIT. Snäppet för mycket Mj fortfarande dock.

Jo Boerperd, om jag vill höja proteinet i foderstaten, tex med lucern så höjs ca/p kvoten för mycket.

Ok, jag trodde det var ett större Ca överskott/P underskott men går det att lösa med ett vanligt mineralfoder är det ju inga problem!

Tack för tipset. Nej det gick tydligen att lösa. Nu ska jag bara räkna ut till en växande 1,5 åring också. Vad behöver dom extra som man kan tänka på? Eller skulle krafft muskel passa där med?

Ja Krafft Muskel är bra till unghästar. Det innehåller potaisprotein som är lysinrikt -viktigt för den växande hästen. Se till att proteinbehovet är ordentligt uppfyllt och var noga med mineralerna och vitaminerna.

Jag brukar ge tex VSL till mina unghästar som ger selen (inga mängder), extra E-vitamin och Lysin.

Vad är ca/p-kvoten på? Nu verkar du ju ha löst det:), men som info - en frisk häst klarar en ca/p-kvot uppemot 3 utan problem.Om kvoten blir ännu högre pga att man tilläggsfodrar med tex lusern (som ju är en "naturlig" källa, dvs grovfoder) så accpeteras en ännu högre kvot, sålänge minibehovet av fosfor är uppfyllt!

Min ena häst har periodvis stått på höga givor lusern, och kvoten har legat på 4,5. Min unghäst stod en period på kvot över 3, pga lusernkomplement. Helt ok enligt både min veterinär och enligt C. Planck "Hästens näringsbehov och utfodring".:)

Räknar med exakt samma mängd av allting fast på en 1,5 åring och då det för låg C/P-kvot och för mycket fosfor. Kan det stämma?
Hur många gr. fosfor/c är det i Krafft Muskel.

Får en kvot på 1,8 ca/p.
Ok för min större ridhäst men verkar vara för låg kvot för en växande unghäst? (Enligt foderstatsprogram)

Glöm mitt vel, råkade skriva 100 istället för 0,1

Senast ändrad:

1.8 ska vara ok för växande häst. Hästsveriges program anger behov 1.8 på växande häst, och så även foderböcker. Vilket program räknar du i ?

Ja, det där med att ha komma på rätt ställe! :-)
Jag har fortfarande inte fått till min egen Ca/P kvot... Tappade bort mig i decimalerna! :-)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023