För halt, vad ska jag göra ?!

T

trullslitenmedtuff

kom upp till stallet igår & skulle rida lite dressyr på gärdet, men icke sa nicke, kom cirka 5 meter innan hästen höll på attt halak omkull, det var bara att vända, med ett nervrak i ryglarna, fick in henne i boxen, men hon av ordentligt uppskärrad, snurrade runt & rick ryckningar i hela bakpartiet såg ut som om hon skulle sätta sig ner.., efter cirka 10 min. lugnade honn ner sig & jag tog ut henne utanför stallet på gräsmattan, så att hon skulle få komma ut från hage/stalll ite, nu när det endå inte gick att rida eller så. Hon snurrade runt & skulle såklart kolla på allt som gick, Tog in henne igen & hon blev lika skärrad igen, men lugnade nu sig efter cirka 2-3 min. hon fick matr & allt, tog en ordentligt borstning i stället.

Men hur kan jag aktivera henne nu,n är vi inte kommer ut från gårdsplan p.gr av all is? gårdsplan sluttar lite uppåt & längre än dit kommer vi inte, såklart är hon oskodd, hon har varit det hela sitt liv, hon har så bra hovar, men vet ni några roliga övningar man kan göra, nu när vi inte kommer iväg & kan rida ordentligt ?
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

Sko hästen och brodda!! Köp tofflor som går att brodda!!
Vad som helst för att hästen ska slippa halka!!:eek:

Barfota i all ära, men inte till vilket pris som helst, tänk på vad det frestar på hästens muskler att spänna sig hela tiden för att inte gå omkull. Din häst verkar ju dessutom bli ordentligt stressad av det.
Är det värt det?:)


Jag tänker ha min unghäst oskodd så mycket det går, men på vintern går det inte, det är bara att acceptera, liksom.;)

Hur funkar det i hagen, kan hon gå där? Isf kanske du även kan rida där?
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

Jag skulle dessutom rekommender snösulor och s k guldskor (skor med små permanenta broddar). Att ha hästen skodd när man har dem i hagen är ett elände med skor. I alla fall i södra Sverige där det inte är så kallt utan klabbar på. Livsfarligt med skor!
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

Har du hästen oskodd får du ta konsekvenserna; se till att hästen inte halkar. Alltså; skor eller boots med brodd alternativt halkbekämpning ute med spån eller sand ...

Hur bra än hovarna är så kan man ju inte bara se till dem; resten av hästen kommer ju att riskera skadas om du inte gör nåt.
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

Skor tipps har du ju redan fått så det hoppar jag över. Det du kan göra är ju NH övningar om ni har en liten plätt att greja på. Longering osv kanske inte är att tänka på.
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

sanda stallplanen... (i värsta fall hagen oxå..).

det gör vi

fungerar kanon... lite mer jobb men det får man ta när man har häst!!!!
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

Jag håller med de föregående. sko hästen, brodda och snösulor.
Eller skaffa boaboots som går att brodda, skulle aldrig jag göra visserligen då jag vill ha mina med brodd jämt när det är halt. Vet fyra som fått avliva sina för att de brutit ben i ishala hagen (oskodda hästar) brodd hade kanske räddat dem, kanske!
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

usch ja, dom borde ha broddar ute i hagen när d är så halt, får skruva på min när det fryser igen, men jag vet inte vad som är värst, ishala hagar eller en klumpig häst som antagligen kommer skära upp hela sig sj med broddarna..

Det blir broddar, benskydd och boots på mitt klumparsle till häst;)
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

Ja det är väll enda problmet med brodd att om man har klumphästar blir det mycket sår på benen,, :( Men det är bättre än en död häst ..
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

precis..det finns ju alltid skydd..och tro mej..jag har laddat upp me såna..blir så..när hästen elite ung och klumpig!
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

nepp inga skor :P, VEM har påstått att hon halkar i hagen ?:Ointe jag ialf.
grässplan har jag tillgång till som är isfri, där körde vi lite NH träningar gick bra, nu är isen borta ien & vi kan köra på som vanligt.
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

nepp inga skor :P, VEM har påstått att hon halkar i hagen ?:Ointe jag ialf.
grässplan har jag tillgång till som är isfri, där körde vi lite NH träningar gick bra, nu är isen borta ien & vi kan köra på som vanligt.

Men då är det väl inget problem?? Rid i hagen då om hon inte halkar där! :idea:
 
Sv: För halt, vad ska jag göra ?!

kan du inte köpa sådana där dojjor som tex finns på Hööks, Old Mac eller vad de heter. Så kan du bara trä på dem...? :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
M
Hästmänniskan Jag köpte en häst i slutet på 2004, en vanvårdad vallack som jag succesivt gjorde enorma framsteg med. Han var inte trafiksäker, aldrig...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Senast: Midnightwalker
·
Träning Jag vet varken ut eller in. Jag insåg bara att nu är det nog kört. Köpte mig en ponny för 2 veckor sen. Skulle ha för att rida till &...
2
Svar
26
· Visningar
3 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp