För gammal?

CalaCherie

Trådstartare
Jag vill väldigt gärna skaffa föl på mitt underbara sto, men hon fyller 17 år i April, är hon kanske för gammal? Hon har tidigare haft 2 föl (som tyvär båda dött av skador). Är det någon som vet någon "gräns" man inte bör överstiga i ålder när det gäller hästar?

Sv: För gammal?

Man brukar generellt säga att om stoet är i gott skick och blir dräktigt så klarar de dräktighet och fölning.
17 år är ingen ålder på ett avelssto, enligt mig. Jag har en dräktig 18-åring och funderar då och då på att betäcka min 21-åring (att jag troligen avstår beror på helt andra saker än hennes ålder).

Mitt sto fick första fölet som 20 åring. Tog sig på första försöket och hade inga problem varken under dräktigheten eller med förlossningen.
Så är hästen frisk och fräsch så borde det inte vara några problem.

Vi betäckte senaste gången när stoet var 22 år och hon tog sig direkt och födde som 23-åring ett stort välmående hingstföl. Stoet är idag 27 år och fortfarande fin :) Hon hade fått föl som 4-åring, 10-åring och 18-åring före det.

Vårt sto är också 17 år och dräktigt för tredje gången. Vi hade nog betäckt om henne i år om inte fölet hade varit beräknat så sent, mitten av juli.

Åk och kolla henne hos veterinär, ta prov på livmodern så hon inte går med någon infektion. Det är inte ovanligt att sto gör det, inget som egentilgen påverkar dem mycket i vardagen med de blir inte dräktiga.

Det finns ingen gräns för ston. Blir de dräktiga klarra deras kropp av det. Däremot kan blodflödet till livmodern minska då de blir äldre så att fölen blir mindre och de kan också få problem med att producera tillräckligt med mjölk. Äldre ston kan också falla ur lättare vid digivning.

Mitt egna sto fick sitt sista föl förra året då hon var 21. Fölet är det största av alla hennes avkommor och stoet produrerade mycket mjölk. Att hon inte ska ha fler föl beror dels på att hon föll ur lite för mycket och dels på att hennes bakben tog mera stryk än tidigare vid sista dräktigheten.

Mitt sto fick sitt första och enda föl som 19åring. Tog sig på andra inseminationen, hade inga som helst krämpor under dräktigheten. Men hon var väldigt bra i kondition och muskler innan dräktigheten så jag tror det hjälpte henne. Hon ger bra med di fölungen diar fortfarande 9 månader gammal och mamman är i bra hull. Hon föll ur i juli på betet och fick stödfodras, men blev snabbt fin igen. Ungen föddes lite mindre än vad de brukar vara, ca 96 cm hög.

Vårt sto fick sitt första föl som 19-åring (dock efter flera försök i många år). Betäckte henne igen och hon tog sig på andra försöket. Bara stoet är fräsch för sin ålder tycker jag inte att det ska vara några problem :)

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Har ett 16-årigt hoppsto jag gärna skulle vilja avla på i vår (då kommer hon vara 17 år). Hon har haft ett föl tidigare vid 4-års...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård