För gammal arnika?

Cherarriduracell

Trådstartare
Vad finns det för risker med att använda arnika där bäst före-datumet passerat? Har några flaskor som förvarats mörkt och relativt svalt, vissa öppnade, andra oöppnade. Det står på flaskan att de ska hålla sig 3 år efter tillverkningsdatum, mina är från augusti -12.

Provade just smörja in ganska rejält på min rygg för att känna ev effekt, men vågar jag använda det på hästen? Ökar eller avtar effekten tror ni, efter bäst före-datum?

Jag vet inte, men har svårt att tänka mig att det händer något annat än att effekten möjligtvis avtar, men mest troligt är det ingen skillnad. Hållbarheten, tre år efter tillverkningsdatum, är väl den som de kan garantera. De är skyldiga att skriva en tid, och man ska väl inte kunna komma tio år senare och klaga på utebliven effekt.

Oj, bara 3 år?!
Min nuvarande flaska är märkt "prod. 08/2011" och jag använde den senast idag O_o :eek: :eek: :eek:
Här har jag då inte märkt några konstigheter iaf!

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 893
Senast: Enya
·
A
Hästvård Hej, jag äger en fölunge född i maj och han är väldigt nervöst lagd och jag oroar mig enormt inför nyårsfirandet i morgon. Risken är att...
2
Svar
28
· Visningar
3 303
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar