för första gången..

T

trolljahn

..på 4 år fick jag ta ut vet. på annandag jul..en av de inackorderade började bära sig mysko åt och jag hade inte sett något tecken innan, hon vägrade äta och såg olycklig ut - ringde ägaren o frågade om han märkt ngt eftersom han kört dagen innan, men icke.. lyssnade med stetoskop på magen - inga ljud där inte..gick in o kände i baken, massor med torra bollar..gav matolja+ ljummet vatten, longerade men det gav sig inte så vet. fick komma o slanga/ där går gränsen för mig../ diskuterade med henne vad som kunde vara orsak, allt grovfoder serveras blött här,inga foderbyten inget som kunde ge kolik..tills vi fick en tanke o kollade i hennes mun..och haver ni sett på fn..stort slitsår under tungan! Förmodligen har hon lagt tungan över bettet under körningen och blivit oregerlig och därmed fått nästan tungan bortsliten..*SUCK* har nu haft en debatt med killen i fråga och sagt min åsikt vilket slutade med att hon fr.om. nu står i min träning..
Ialla fall: vet. påstod att hon alltmer ser skador i munnen på hästarna, att tänder raspar bort helt i onödan av div. kvackare, att många hästar är så såriga i munnens insidor att de knappt kan tugga och hon tror det beror på felanpassade bett, för hårt stängda nosgrimmor och att man rycker hästarna i mun. Är det så? För jävligt. När ska vi få körkort för häst? har vi alldeles tappat all kunskap om hästens handhavande? Å ena sidan pjoskas det så man blir mörkrädd, å andra sidan behandlas dessa djur så man blir vansinnig! :mad: Vad ska vi göra åt det????

Sv: för första gången..

JAg vet hur illa det kan vara.
min gammeltravare som jag köpte som ridhäst hade fått de bakre tänderna avsågade så att de skulle rå på honom.
JAg undrade varför han var så svår i munnen, inte dum men tog inte bettet, så tog jag ut en hästtandläkare Obs! Jag hade raspat honom innan och han talade om det. Sen fick jag rida på hackamore.
Det här var en mkt karaktärsstark herre som alla NH experter skulle gått bet på ,men han var inte elak eller nåt.
JAg köpte honom som 6 åring när jag var 15 och hade aldrig några problem annat än att han gillade att springa.
HAn blev tyvärr bara 12 år pga att han fått styrk över huvudet och förlorade synen.
Vad jag grät...

Det är svårt att utbilda i sunt förnuft...

Det är som du säger, porslinshäst eller misshandelsobjekt.

Jag tror inte att körkort är lösningen, men att få folk att förstå att ha häst är ingen man skojar om. Alla dessa rosenröda drömmarna måste bort, för visst är det skoj att ha häst, men lika ofta så är det slitigt, gör ont och man är förtvivlad. Man blir inte rik heller utan blir bara fattigare och fattigare. Men sedan när kusen gör det där flygande bytet eller blåser en i håret så är det värt det. Men hur många ser det så...?

Det är ett djur på 500 kilo, och det krävs en hel del för att få dem att sammarbeta, det är ju där metoderna skiljer sig åt. Vissa väljer den "hårda" vägen, andra tar den långa vägen, vissa gör som de tycker, andra gör inget alls, vissa gör bara fel. Jag tror det är där vi måste enas, vilket aldrig kommer hända, de flesta går sin egen väg ocg det är därför vi gång på gång blir så upprörda över detta...

//E

Sorjligt men sant.
Allt för många ryttare spänner nosgrimmorna allt vad lädret håller,,När de rider och vill lossa sin häst så mer eller mindre rycker de till i tygeln, eller har allmänt oroliga händer, sitter kraftigt tillbaka i sadeln i tro om att de sitter korrekt.
Att göra en vädjan till ridlärarna på min ridskola skulle inte gå, eftersom de rider som jag beskrivit ovan , det är fruktansvärt.

Vill även poängtera att inte alla rider på detta viset, välldigt många har förstått hur man ska rida, spänna nosgrimma etc

Jag har fått lära mig:
att inga remmar på hästen ska sitta hårdare än att man får in 2 fingrar.
att om hästen inte fungerar på ett vanligt bett är lösningen INTE att sätta på ett vassare bett/ det ÄR en nödlösning som KAN behövas i tidsbrist/ orsaken till munproblem sitter oftast i inkörning/inridning eller uppenbara mun/tandproblem
att hålla i en tygel/töm ska vara lika ömsint som att hålla i en levande kyckling
att från början balansera en stol på 2 ben är en bra start för all tygelfattning
Jag AVSKYR att se hur folk sliter sina djur i munnen, hästar som rusar blint på banan/tävlingsarenan med huvudet i skyn för att komma undan en hård hand eller ett vasst bett - vissa har då en martingal som tvingar ner hästen igen vilket oundvikligen resulterar i att hästen slår med skallen upp o ner vilket resulterar i att ryttaren i BÄSTA fall får en "dansk skalle" och i sämsta fall att hästen utrustas med springrem och ett ännu vassare bett..
Men nog måste det kunna gå att få till ett körkort för häst?? Inom travet måste du ju för att få starta gå kurs o ta licens / i o för sig tycker jag att den kunde vara lite mer avancerad/ visa att du kan sela,köra och hantera en häst samt rent teoretiskt kunna svara på en hel del frågor som rör hästhållning.
En obligatorisk licens för att överhuvudtaget få hålla djur skulle jag välkomna; du får ju faktiskt inte starta en mjölkproducerande gård idag utan att ha jordbruksutb/bakgrund.
Och varför inte anamma en gammal regel som verkar vara helt bortglömd; " till ung och oerfaren ryttare/kusk skall gammal o klok häst vara, till ung och oerfaren häst skall ryttare/kusk gammal o klok vara.."

:eek: Avsågade???!! Vad iall världen trodde man att man skulle uppnå med detta??
Arma hästkrake..man blir mer o mer förtvivlad över alla konstigheter folk hittar på. Ibland undrar man varför inte dessa stora djur gör uppror och slår ihjäl fler än de gör..!

Ja jag hade aldrig hört talas om sånt.
JAg har ju även en travmärr som jag ägde ihop med några andra som var pigg men ändå snäll i munnen kanonsnäll att ahntera och allting.
Så bestäms det att de ska prova en annan tränare.
Ett och ett halvt år senare ger de mig hästen, Hon går inte att styra, går inte att stanna är stressad och rädd för allt.
Detta från att ha varit lugn och trivts med livet och älskade att tävla, man såg när hon kom ut på banan för det lyste om henne.
Vi kvalade om henne men hon mådde inte bra så nu ska hon bli fölmärr istället.
Hur kan man knäcka en så snäll häst så mkt?
MAn borde väl vara glad att en häst är snäll att köra och sela och resa med?

Tror tyvärr inte att hästkörkorten hjälper så mkt tex i dom fallen där ryttarna har ridit såpass länge, att dom tycker att dom är bäst, bara för att dom rider på la nivå och uppåt.

Som jag skrev ovan, så är ridlärarna i den här byn skit kassa på att rida(enligt mig) sen finns det dom som tycker att de är skit bra, fast de drar och sliter :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka