T
trolljahn
..på 4 år fick jag ta ut vet. på annandag jul..en av de inackorderade började bära sig mysko åt och jag hade inte sett något tecken innan, hon vägrade äta och såg olycklig ut - ringde ägaren o frågade om han märkt ngt eftersom han kört dagen innan, men icke.. lyssnade med stetoskop på magen - inga ljud där inte..gick in o kände i baken, massor med torra bollar..gav matolja+ ljummet vatten, longerade men det gav sig inte så vet. fick komma o slanga/ där går gränsen för mig../ diskuterade med henne vad som kunde vara orsak, allt grovfoder serveras blött här,inga foderbyten inget som kunde ge kolik..tills vi fick en tanke o kollade i hennes mun..och haver ni sett på fn..stort slitsår under tungan! Förmodligen har hon lagt tungan över bettet under körningen och blivit oregerlig och därmed fått nästan tungan bortsliten..*SUCK* har nu haft en debatt med killen i fråga och sagt min åsikt vilket slutade med att hon fr.om. nu står i min träning..
Ialla fall: vet. påstod att hon alltmer ser skador i munnen på hästarna, att tänder raspar bort helt i onödan av div. kvackare, att många hästar är så såriga i munnens insidor att de knappt kan tugga och hon tror det beror på felanpassade bett, för hårt stängda nosgrimmor och att man rycker hästarna i mun. Är det så? För jävligt. När ska vi få körkort för häst? har vi alldeles tappat all kunskap om hästens handhavande? Å ena sidan pjoskas det så man blir mörkrädd, å andra sidan behandlas dessa djur så man blir vansinnig! Vad ska vi göra åt det????
Ialla fall: vet. påstod att hon alltmer ser skador i munnen på hästarna, att tänder raspar bort helt i onödan av div. kvackare, att många hästar är så såriga i munnens insidor att de knappt kan tugga och hon tror det beror på felanpassade bett, för hårt stängda nosgrimmor och att man rycker hästarna i mun. Är det så? För jävligt. När ska vi få körkort för häst? har vi alldeles tappat all kunskap om hästens handhavande? Å ena sidan pjoskas det så man blir mörkrädd, å andra sidan behandlas dessa djur så man blir vansinnig! Vad ska vi göra åt det????