För fet för ridkläder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kurtsmatte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 9 261
K

kurtsmatte

På något sätt är det som det går en viktgräns för ridning vid stl. 42.
Jag behöver större! Var finns det? Jag är stor men en mycket duktig ryttare.Jag vill också vara fin. Det räcker med att behöva försvara sig för alla yngre och smala som stirrar på mig som något katten släpat in. Till dess att jag möter dem på banan vill säga, sen är jag accepterad. Varför är det så här?

Sv: För fet för ridkläder

Tycker att det låter orättvist och obefogat att döma någon efter ens kläder och inte kunnande. :mad:

Lika hemskt är det ju att det inte finns kläder i större storlekar. Tyvärr vet inte jag var du kan få tag i dessa.

Pikeur har inget större?

Jag drar strl 44/46 och brukar inte ha problem med ridkläder.. beror på vad man ska ha kanske iofs:D

Mmm...jag förstår precis!!!
Jag har två par ridbyxor, ett par från hööks och ett par mountainhorse och bägge paren är urgamla.....så nu vill jag ha nya.
Mätte mej själv.....109 cm (hua...) och dom störta ridbyxorna som fanns var 88 cm, inte ens i herr finns det.
Nåt måste ha hänt på ridbyxfronten efter som man kunde köpa ridbyxor förut som passade.

Alla ridkläder överhuvudtaget tycker jag är förkrympta... Jag såg ett reaställ med ett par vita ridbyxor för 150 kr. Storlek 40 som jag brukar ha.. I en vanlig affär hade det varit en 34 eller 36...!!!:eek:

Jag går ännu in i 42, har 44 på ett par ridbyxor jag köpte från Börjes på Globen ifjol. Hööks kan vi glömma, deras CRW-märke är gjorda för Baryard-formen. Ofta passar midjan o benen, men inte över bäckenet. Har slutat handla på Hööks.

Köper mest kläder från Horka, där finns ofta större stl. Skoridbyxor är favoriten, Sonnenreiter oxå. Där kan man välja längre ben o olika stl-modeller. Om intresse finns kan ni kolla på www.agersta.nu el www.islandshestkonsult.se på "butiken"

Jag har problemet med hööks att allt är för stort i midjan och för kort i benen. :(
Verkar som att man måste se ut på ett väldigt speciellt sätt för att de ska passa. ;)

Vimzis skrev:
Jag har problemet med hööks att allt är för stort i midjan och för kort i benen. :(
Verkar som att man måste se ut på ett väldigt speciellt sätt för att de ska passa. ;)

Hehe de passar mig, jag har korta små ben men stor midja :smirk:

samma här mig passar de hur bra som helst..
och jag har väl stl 44. men är väl inte såå jätte lång.. (165)

Några som e ganska bra e mountain horse men då lär man ha lite längre ben men är grymmt sköna. Sen de som brukar finnas på granngården e ganska stoir finns till stl 46 -48.

Ngt jag inte rekomenderar är på b**jes. De är jätte små istl.. iallafall enligt deras mått tabell.

Jag har stl 46 på ridbyxor och jag brukar köpa mina ridbyxor av Mountain Horse. De har bra passform och av bra kvalitet.

Tröjor brukar jag ha ganska lätt för att hitta, Kyra K har sköna tröjor och i XL är de relativt stora om man jämför med andra ridmärken. Oftast är en XL som en stl 42 (som det är på Pikeur) men KyraK har bra saker och bra storlekar...

Vet hur det känns.. Är gravid och var väl inte mager innan, det är inte lätt att hitta något eftersom ridkläderna och framför allt stövlarna är gjorda för streck.. Har aldrig hittat några stövlar som passar mina vader. Dom enda som är skapliga är graninge xvid. Ridbyxorna, går antingen inte upp över rumpan eller är för långa.. Har ändå normalt 38-40, men är ganska kort. Och kan knappt hitta "vanliga" byxor heller..

Köp på Börjes gumman! Det gör jag, har oxå problem med stor kropp..Men de har minst upp till 44 o de tkr jag är stora. Även mountain horse har, till minst 46, men då är de som 42-44 tyvärr. Ang stövlar, mountain horse med extra bred vad ska du prova!=)

Jag har samma problem men hittade en internet butik med stora storlekar i ridkläder. Jag ska beställa därifrån om jag inte får av tomte!:) Butiken finns iofs i Holland men det gör väl inget :)

http://www.xlequestrian.nl/

Har ni svårt med översättningen...pma då kan jag översätta åt er.

Jacky

Senast ändrad av en moderator:

Jag har 44-46 i vanliga byxor och hittar inga som passar på Börjes i alla fall. Provade de rutiga helskodda och det fattades ca 1 dm i midjan så jag kan inte påstå att de är stora i stl. Jag jämförde dem med ett par cavallo i samma stl och de var ca 6 cm större i midjan. Jag har provat pikeur och eurostar men inget passar. Det är min dröm att kunna ta vilka byxor som helst i stl 40 eller nåt och veta att de passar!

Frågan är för mig snarare VARFÖR "lyder" de inte storleksmåtten som resten av världen har?
Ridbyxor är nästan alltid små i storlekarna tycker jag. Särskilt hemskt tyckte jag det var när jag skulle köpa ett par helskodda och jag som vid tillfället, i normala fall, drog 42 men var tvungen att klämma mig in i största storleken i butiken som var 46. Det kändes hårt...

Notering på Hööks, provade ridbyxor, alla i samma storlek. Ett par satt som smäck (det är de jag använder nu), ett annat klart små. Men det tredje paret var lös över låren och gick inte att stänga i midjan. Den kombinationen är definitivt ny för mig, som har stora lår i jämförelse med resten.

Jag noterade btw att just de byxorna som jag köpte fanns upp över 50 iaf. Men jag köper visserligen oskott, jag vet inte om det var samma för den skodda modellen.
Jag blev bara så glad för det är som sagt inte ofta ridbyxor finns i större storlekar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 617
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka