For Feeling

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thildha
  • Startdatum Startdatum
T

Thildha

Hej!

Jag har precis kört mitt sto till Flyinge (igår kväll!), och hon ska betäckas med For Feeling. Jag fastnade för honom när jag såg honom - det är precis den typ jag vill ha till mitt sto!
Dessvärre, han står ju för första året i Sverige, och jag har inte sett någon avkomma till honom. Är det någon som betäckte med honom förra året, då han fanns på fryst? Eller känner ni till någon som betäckte med honom? Har det kommit några föl ännu? Jag vet att Marzipan på Bollerup fölat, men har inte sett/hört något om den lilla.

Jag vet att det är lite sent att ombestämma sig :D men jag är bara så nyfiken! Såg igår att stona som stod på Flyinge i samma hall som mitt och var bokade på FF inte direkt var samma typ (dock bara två stycken) som mitt sto, därför också nyfiken på mammorna till eventuella föl - eller ni som ska betäcka med FF i år - vad är era sto för typer?

Mitt sto är kraftig, men elegant, och underbar hoppteknik - dessvärre inte några egna meriter pga olyckliga omständigheter - och något het. Jag vill ha en lätt hingst, med bra psyke (FF gjorde mycket sansat intryck på mig på Flyinges visning, han gjorde precis det som man krävde, varken mer eller mindre) - en perfekt häst för mitt sto, men frågan är ju vad han nedärver!

Mega-tacksam för svar, och gärna bilder :bow:

Jag har tänkt att betäcka mitt ena sto med FF i år.

Det är ett 13-årigt sto e: Acapulco Gold -Jumper.
Hon är fux m. bläs och 4 vita halvstrumpor. 173 cm i mkh.
Högrest, långbent med stor gång. Otroligt snäll men alltid pigg och glad. Har själv inte några meriter då förra ägaren använt henne enbart som promenadhäst. Hoppar med bra teknik och bjuder bra på hinder...

Trevligt att få höra lite om andra som ska betäcka med FF också. :bump:

//Michaéla

Jag har betäckt mitt sto med For Feeling, vi ska in nästa vecka och dräktighets kontrollera henne.. *hoppas*

Stoet är stor och aningens grov, men har mycket trevlig kroppshållning. Hon har egna meriter tom 150 cm hoppning.
e. Ramiro Z

Inga fler som ska betäcka med FF? :love:

Jag betäcker mitt ena sto med For Feeling i år. Hon är e. Calvados-Lansiär-Ciceron. Ett lättare sto med god resning och inga större extriöra avvikelser, ca 168 cm mkh, ordinära gångarter med plus för galoppen. Tävlad 1,30 som unghäst.
Jag måste bara vänta på att hon skall föla :) innan jag kan betäcka om henne.

Jag har valt For Feeling p.g.a. hans stam och att hans avkommor börjat visa sig mkt bra. Jag har dessutom kollat mycket noga att han har bra spermakvalitét!

Jag hoppas att vi kan se fram emot fina FF-föl nästa vår!

Luke

Jag ska nog betäcka med For Feeling i år. Jag bara fastnade för honom. Bra stam och såg mycket trevlig ut! Tror även att han passar mitt sto bra. Hon har gått 130 (kan mer), smäcker med bra gång särskilt galoppen, något lågställd. Har nu fått sitt första föl e. Carte Dór en mycket fin fölunge. Väntar nu bara in brunsten på henne och kommer sedan åka på andra brunsten.

Angående hans spermakvalitet - den verkar absolut vara bra - min tog sig på första och enda försöket!

Jag seminerade mitt sto e Homosassa xx- Stanford med honom i Tisdags. Håller nu tummarna.
Ville ha en lättare hingst som inte är för stor, o fastnade för For Feeling. Fuxföl om det tar sig- eller vad tror ni??
/Lina :rofl:

Tycker också att han gav ett mkt fint intryck, bra skalle, fin typ och hoppade kanon, rörelserna var också helt ok.
Jag tror att FF passar till de flesta typer av ston, gillar honom skarpt. Jag hade bestämt att min Winnie skulle betäckas med honom i år, men nu har jag ändrat mig och det blir Leuthen istället, vill passa på medan han finns kvar. :)

Håller med dig, var oxå på Flyinge och såg honom. Underbar hingst :love: cool, med trevliga rörelser. Är tyvärr inte ute efter hopphäst för egen del men...

Mitt sto är 173cm, lite lång i ryggen och lite grovt och lågt ansatt hals. Det enda jag tvekar på är därför hans hals som kunde varit lite bättre (lite för grov)

Finns Leuthen kvar?? Så som jag förstod det så tog sig inte ett enda sto förra året, info från hans station.

Jo, han finns kvar! Har också hört rykten hit och dit om spermakvaliten.
Winnie kommer att föla midsommarveckan (=sent) och alternativet är ju annars att hon får gå tom till nästa vår så jag chansar på att det tar sig med Leuthen. Betalar inget om hon inte blir dräktig vilket jag hade fått göra med annan hingst (i alla fall stations- och veterinäravgifterna).

Om något sto ska ta sig så är det väl hon. Hon tog sig på fryst med GP ett par veckor efter att hon tävlat *** internationellt (= i full tävlingskondition). :D
Fast det ÄR en chansning! :)

Lånar en svarsknapp.

Läcker fölunge, hoppas de lägger ut bild fölet som föds här i Sverige! Nu är min häst iallfall dräktig med For Feeling.Ska tillbaka till 16 dygnet för ultraljudet! Bara att hålla tummarna då. :)
De tog sig på andra försöket tror jag de var, de beställde två gånger, så de lär väl vara god kvalitet.

Blir bara nyfiken på varför du har valt att få ett så sent föl i speciellt eftersom du bor i "tidiga" skåne, själv hade jag nog velat ha den lite tidigare på säsongen än till midsommar. :confused:

Jo, visst är det lite sent att få föl vecka 25, men ingen katastrof. Det var inte planerat att det skulle bli ett sent föl heller, men det är inte alltid det går som man vill här i världen! :)

Jag har sett flera föl efter den mamman också (Highness) och de är genomgående väldigt fina. Men jag håller med dig om att den här är fin, verkar ha just det där coola i sig som For Feeling visade. :D

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 052
Senast: shia
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 180
Senast: exotic
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat