(För) Djupa strålfåror?

Corax

Trådstartare
Efter förra vintern (snösulor)så ömmade min häst rätt rejält i fram så hon fick hela sulor och gick med det tills det var dags för snösulor igen.
Nu tycker jag hon har fått fasligt djupa strålfåror (och är rätt urskålad i sulan). För någon månad sedan hade hon lite rötkänning men det gick tillbaka.

Min hovslagare har inte sagt något men jag tänkte fråga nästa gång hon skos.
Men tills dess tänkte jag höra om erfarenheter här på Buke.

När blir en strålfåra för djup?
Varför blir den det? Vad är det som hindras i hoven eftersom den uppenbarligen inte jobbar korrekt.
Hästen har fått sämre hovkvalité det sista halvåret Trots att jag har haft henne på uträknad foderstat och inte ändrat nått. Hovslagaren är densamma som hon haft i hela sitt liv och han är inget fan av trångskoning. Men kan det vara det som är problemet? Att han har varit tvungen att ta in skorna då kvalitén har försämrats?
Jag bara spånar...

Sv: (För) Djupa strålfåror?

puttar upp tråden lite, har själv en häst med djupa strålfåror på 3 utav hovarna och vore intressant att veta vad det kan bero på. Den enda anledningen jag vet som gör att hästen kan få djupa strålfåror är om den är trångskodd, men så är fallet inte med min häst.
känns inte heller som det är röta min häst har, luktar inget och är heller inte geggigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 944
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 213
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 914
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka