För blöt för att rida?

Sv: För blöt för att rida?

Jag håller med dig, så länge hästen är ren under utrustningen bryr jag mig inte om den är vare sig blöt eller har smuts i svansen/ på benen. Jag blir jätteförvånad över att läsa att så många inte vill sadla blöta hästar, det trodde jag inte var så utbrett. Mina har aldrig fått skav och de är blöta varenda dag nu så det blir inte mycket ridande om de ska vara torra först.

kl

huvudsaken för mig är att hästen är ren.

men hur gör alla ni som har hästarna ute dygnet runt på sommaren när det regnar? täckar då oxå?

En häst i sommarpäls torkar på ett kick om man tar den undan regnet. Dessutom kan t ex lera när den torkat borstas bort lätt ur en kort sommarpäls. Och skulle det vara riktigt illa så spolar man bara av hästen/tvättar den, och den torkar på ett kick.

Jmf med 1 dm lång, täääät vinterpäls som är dyngsur och full i lera. Dels torkar den inte ens på hela natten i kallstall, och när den torkat är det omöjligt få hästen ordentligt ren. Att duscha ren hästen är inte att tänka på pga temperaturen och ffa torktiden.

Ja, och vill du rida/sköta din häst tar du in den under tak, och på ett litet kick är den torr.

Medan det vintertid även om det bara snöat/regnat en dag inte hjälper att ta in, hästen är inte torr nästa morgon iaf.

Det är en ENORM skillnad på vinterpäls och sommarpäls vad det gäller torktid och renlighet.

:o har aldrig tänkt tanken..har nog sadlat fast hon varit blöt,och efter ridturen har hon varit rätt så torr..inget skav.

*knapplån*

Min häst är aldrig ren när han är blöt. Han rullar sig grundligt och att få hans blöta päls ren, oavsett sommar- eller vinterpäls, är snudd på omöjligt. Därför lägger jag aldrig sadel på honom när han är blöt.

*kl*
jag kan sadla min häst hur blöt han än är dock vill jag gärna dra av med antingen en svettskrapa eller nåt om det är "för blött" men det gör jag för att jag inte vill att sadeln skall bli för blöt...

vet för ett par år sen när jag var på sommarbete och fick hämta in ett lermonster, gick och tvättade av han med slang sen på med grejer varav jag hade ca 7-10 ungar med föräldrar som tyckte jag var konstig: -man kan ju inte blöta ner hästen innan man skall rida!!!!..
hellre en blöt häst än en skitig, han blir ju blöt av svetten....

kl

huvudsaken för mig är att hästen är ren.

men hur gör alla ni som har hästarna ute dygnet runt på sommaren när det regnar? täckar då oxå?

Min är visserligen inne på natten men det kan ju ha regnat på dagen. Han täckas inte på sommaren, då svettas han ihjäl :p Men tack vare just det så torkar han fort, kan vara lite blöt precis mitt uppe på rumpan bara som allra värst. Vi tar dock in ca 30-45 min innan vi rider på sommaren och ger lite havre + hö så det brukar räcka lätt.

De hästar jag rider är uppvuxna i lösdrift året runt. Aldrig rakade eller shamponerade. Sen beror det ju lite på ras med förstås. Är rasen uppkommen i ett land med varmt klimat har de väl inte samma motstånd mot kyla. Jag rider rejäla new forest som går ute dygnet runt förutom de kallaste månaderna. Hämtar de direkt från hagen och rider oavsett väder och det har aldrig varit något problem. Och hästar skakar lite i huden för att hålla sig varma när det är riktigt kallt. Behöver inte va samma sak som att den fryser, men det är klart, man känner sin häst och ser skillnaden. :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 589
Senast: Habina
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 996
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 313
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka