För blöt för att rida?

Sv: För blöt för att rida?

KL
Försöker ha täcke på mina som ska ridas om jag vet att det ska komma regn el blötsnö. Men om de av nån anledning blivit genomsura ändå så tar jag helt enkelt in dom lite tidigare, skrapar av om det behövs och lägger på handdukar och ev fleece eller ylletäcke så får de stå och torka medans jag mockar och brukar sedan vara så pass torra att jag kan sadla och rida. Är de bara lite fuktiga rider jag som vanligt.

Största anledningen för mig är dock just att det är omöjligt att få en blöt häst såpass ren som jag vill för att sadla. Dvs blöt häst = smutsig häst (mina alltså) = skavrisk.

Så tänker jag med!
Jobbar hellre för hand på något sätt just den dagen.
Nu går min som tränas varje dag med täcke under vinterhalvåret och på sommaren har han så kort päls att han torkar snabbt om det har regnat.

*KL*
Jag har alltid fått lära mig att man inte skall sadla eller rida en blöt häst och förut red jag ett halvblod som verkligen hade ONT om hon blivit blöt (man kunde alltså inte ens lägga handen på ryggen på henne utan att hon reagerade).
Visst hade hon täcke men det brukade gå igenom efter en hel dag i pissregn. Där fanns naturligtvis inte en tanke på att rida, möjligen longerade jag henne lite så att hon skulle få upp värmen och röra på sina stela muskler och sedan var det bara att paketera in henne i ett varmt täcke.
Hon hade även täcke året runt och fick stå inne om det regnade för mycket.

Nu har jag islandshäst och ja, jag rider även om han är blöt. Oftast blir det barbacka men det händer att jag rider med sadel också och jag har faktiskt aldrig märkt att sadeln skulle skava eller att han på något sätt skulle känna obehag.
Täcke i vårt stall är lite svårt eftersom det inte ingår i servicen, alltså måste han antingen stå i det dygnet runt eller så måste jag åka ut extra för att ta av och på det vilket inte är hållbart i längden (ägaren bor för långt bort och är i princip aldrig där).

Ser inga problem som helst att sadla en regnblöt häst. Om mina täckeslösa hästar dessutom har passat på att ta ett gyttjebad så spolar jag dem rena med slangen, skrapar av vattnet och sadlar. Har aldrig haft problem med skav eller andra hypotetiska sadla-blöt-häst-problem.

KL

Måste bara förundras över alla som tycker att en sadel riskerar att trycka ner vätan i pälsen och/eller ge skav, men en barbackaryttare är helt okej. Jag skulle tvärtom vilja påstå att en barbackaryttare a) ger större tryck (eftersom vikten fördelas över mindre yta) b) inte kan suga åt sig lika mycket vatten (viss skillnad på ridbyxor och schabrak) och c) ökar risken för skav (eftersom ryttaren oftast rör sig mer än sadlen). För att styrka detta rent teoretiska resonemang kan jag berätta att fullblodet reagerar mer när hon får en barbackaryttare på en regnvåt rygg än när man lägger på en sadel.

Det har väl mest med att göra att den kan få skav.
Får den inte det är det väl inga problem.
Själv skulle jag inte vara bekväm med att rida en kall blöt häst:crazy:

Fast bara för att hästen är blöt i pälsen behöver det ju inte betyda att den är kall. Pälsen på en häst är ju ganska finurlig.

Min förra häst för 2 vintrar sen, ytterpälsen är frusen och snön ligger ovanpå
men hon frös inte det minsta.

Sådär ser min dam också ut (halvblod/arab). Lyfter man på det blöta på ytan så är hon helt torr :love:.

En regn/snöblöt häst är torr mot huden men blöt i pälsen. Trycker man ner pälsen så trycker man (kall) blöt päls mot torr hud.

En svettig häst blir blöt (och varm) inifrån och ut, och man trycker ner torr päls mot torr hud från början.
Jo men det kalla vattnet kommer ju snabbt att värmas upp iom att det är isolering (schabrak/pad) utanpå så värmen stannar kvar mellan sadeln och hästen.

Angående din åsikt "blöt häst= smutsig häst" så förstår jag den motiveringen fullständigt då det kan vara ett stort problem att få den blöta hästen ren. Dock anser jag inte att det är en motivering för att inte sadla en blöt häst utan snarare ett konstaterande att man inte sadlar en smutsig häst ;)

kl

när vi ändå är inne på diskussion om blöt päls - hur resonerar ni kring benskydd/lindor på blöta hästben?

Så länge hästen är blöt men inte smutsig så är det lätt att torka med handduk och sadla sen. (Är den full i smuts vill jag ju inte gnugga ner smutsen i hårremmen)
P.S Vattnet gnuggas inte ner djupare i pälsen. Det sugs upp av handduken.

Senast ändrad:

kl

när vi ändå är inne på diskussion om blöt päls - hur resonerar ni kring benskydd/lindor på blöta hästben?

Likadant. Rena blöta ben, inga problem, torka av lite och sen skydd. Smutsiga blöta ben - inga skydd.

Dock är det ju väldigt mkt enklare få ett par skita hästben rena, även i kallstall osv.

Angående din åsikt "blöt häst= smutsig häst" så förstår jag den motiveringen fullständigt då det kan vara ett stort problem att få den blöta hästen ren. Dock anser jag inte att det är en motivering för att inte sadla en blöt häst utan snarare ett konstaterande att man inte sadlar en smutsig häst ;)

Jo det var ju det jag skrev? För mig är anledningen att för mina så blöt häst = smutsig häst?

Blöt men ren är inga problem, men det händer aldrig om inte anledningen till blötheten är en dusch och shamponering.

jag rider hos en som har fött upp hästar i 40 år och där täcke i hagen är förbjudet. En häst som får sätta päls naturligt utan att hindras av täcken och som har tillgång till grovfoder dygnet runt fryser inte. jag har ridit där ute i 4 år och aldrig har hästarna varit blöta in till skinnet när de har vinterpäls. låter du hårremmen vara naturlig utan massa shamponering och dylikt så stoppar fettet i pälsen upp regnet innan det tränger in så långt att hästen kan frysa av det. jag rider ute året runt, i alla väder och ingen häst har nånsin fått skav eller reagerat på något sätt av sadeln. sköter du hästens päls på rätt sätt och har bra utrusting är regn inget problem.

kl

Smutsiga ben är lite mer okej för mig. Mest för att det var tvungen innan jag kom på att klipper man benen håller de sig mycket renare. Har man halvgalna ponnyer med massa päls på benen som envisas med att sprigna som galninag in till stallet så blir åtm bakbenen lite smutsiga. Vi har väldigt torra fina hagar men just där de går (runt en bergskulle har de en stig) blir det lera till hoven/lite i hovskägget på bak. Om de skritta ;) I galopp blir det värre, haha. Och med en drullig ponny var det inget alternativ att inte ha skydd bak och det blev aldrig några problem, därav är jag lite mer tillåtande på den punkten.

Men som sagt, en erfarenhet med klippmaskin senare är det nu alternativet. Fatta vad tjock päls en ponnyhäst kan få utan att det ens syns :eek: Min nuv har inget som kan kallas hovskägg men det är ju nästan 1 cm tät, platt päls på sina ställen på benen tex på framsidan av kotleden, torkar ju aldrig. Med klippta ben är det lite smulor lera och fuktigt på sin höjd som man lätt sopar av med en mjuk borste till och med :bow:

En häst som får sätta päls naturligt utan att hindras av täcken och som har tillgång till grovfoder dygnet runt fryser inte. låter du hårremmen vara naturlig utan massa shamponering och dylikt så stoppar fettet i pälsen upp regnet innan det tränger in så långt att hästen kan frysa av det.

Du är välkommen hem till mej en och tala om det för Cilla för inte lysnar hon på mej när jag har talat om att hon inte skall stå och skaka när det regnar.

Inte rakad på 8år och inte heller shamponerad på lika länge förutom i svanse.

Kl
Nej jag sadlar inte en blöt häst då det kan vara svårt att avgöra hur ren den är men oftas är det inte svårt på mina då dom älskar att rulla sig.

Har tagit tagit en handuk och torkat av det värsta med och sedan hårtorken,
hade tid att passa för tränare.

Kram

När jag sitter och läser den här tråden så slår det mig att det där måste vara något gammalt tillbaka att man inte ska lägga sadel på en blöt häst. Säkert redan från tiden innan man använde vojlock och sedan hade man ju dom där filtvojlockarna som säkert inte mådde så bra av att bli blöta.

Men nuförtiden händer det ju inget värre än att hästen är torr under när man sadlar av. Jag bryr mig inte om hästarna är blöta jag lägger på sadeln ändå och det har aldrig varit något problem.

När jag sitter och läser den här tråden så slår det mig att det där måste vara något gammalt tillbaka att man inte ska lägga sadel på en blöt häst. Säkert redan från tiden innan man använde vojlock och sedan hade man ju dom där filtvojlockarna som säkert inte mådde så bra av att bli blöta.

Men nuförtiden händer det ju inget värre än att hästen är torr under när man sadlar av. Jag bryr mig inte om hästarna är blöta jag lägger på sadeln ändå och det har aldrig varit något problem.

Jag tror dock det ligger en del nytta i argumentet fortfarande. Av samma anledning som gamla ridläror (åtm en, minns inte vilken nu bara) förespråkade att lägga en hopvikt filt under sadeln (även under sadel med vojlock/schbrak vill jag minnas men inte helt säker på det) på unghästen för att den inte skulle riskera att reagera över att få något kallt på ryggen. Dvs det skulle vara mjukt och "varmt" material som lades på för att minska risken att hästen tyckte sadeln och ridning var obehaglig.

Jag återkommer till "kan hästar känna en fluga landa...". Jag tror faktiskt man kan påverka mycket med än man tror med sådant här tänkande på känsliga individer.

Jag vet inte om jag skulle salda en normalpälsad, blöt häst. Jag har alltid haft täcke på vid nederbörd på sådana hästar. Har hästen gått utan täcke så tror jag att jag alltid låtit den torka med fleece/ulltäcke innan jag sadlat (för att hästen oftast varit kall också).

Nu med min nordsvensk är jag inte så noggrann. Jag brukar torka honom med handduk så han inte är sjöblöt där sadeln ska ligga, sen får det vara bra. Han får mammutpäls på vintern så jag borstar inte ens igenom den på vintern, kan ju bara borsta på ytan. Han har aldrig i sitt liv fått skav av något eller visat obehag... Ibland undrar jag om han ens märker när det regnar :p Ibland har jag blivit nojig efter regn/snöoväder man när man "lyfter" på pälsen syns det att han inte är blöt in på skinnet, och efter ridning brukar han alltid vara torr där sadeln har legat.

Det känns som att vi har ganska lika tänkade i detta. Min har ingen mammutpäls direkt, men ändå rätt mycket mer päls än de flesta.

Men det var kul att höra alla olika åsikter. Jag tycker som ovantstående också att det är viktigt att ta hänsyn till känsliga individer om det kan underlätta för dom och kanske tom. förlänga deras livstid. Men min känns inte så känslig på just denna punkten och jag tycker ändå att man ska ha "befog" för att visa hänsyn mer än vanligt.

Min häst rullar sig sällan när det är blött ute, så bekymmer med kombinationenen blöt och smutsig häst har jag sällan.

Pratade med medryttaren om hur hon såg på det och hennes anledning till att inte sadla när hästen är blöt, var samma, som en del härinne pekade på. Att hon hade hört en gång i tiden att de kunde få skav.

Jag brukar ta in min häst om hon är genomblöt, så får hon stå medan jag mockar, med yllesvettäcke efter att jag torkat med handduk. Mest för att jag inte vill att hon ska vara kall, om det är blött är nog skit samma.

kl

huvudsaken för mig är att hästen är ren.

men hur gör alla ni som har hästarna ute dygnet runt på sommaren när det regnar? täckar då oxå?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 589
Senast: Habina
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 996
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 313
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka