För blöt för att rida?

Iser

Trådstartare
När är en häst så blöt att man inte kan rida?
Min häst går mestadels utan täcke. Det ska vara väldigt kallt och blåsigt i kombination med nederbörd för att jag lägger på täcke.

Detta resulterar ju ibland i att man har en blöt häst när man ska rida. Jag brukar inte se det som ett problem, så länge han inte är blöt ända in på skinnet. Jag har för tillfället ett schabrak som har fleece på undersidan och som tranporterar bort fukt bra.

Men vad tycker ni? När är en häst för blöt för att rida?
Är jag taskig när jag lägger på sadel på en blöt häst?

Frågan har uppstått lite grann pga min medryttare för någon vecka sen inte hade kunnat rida för att han var för blöt. Jag säger inget om det. Hon är världens bästa och jag vet att hon tar bra hand om min häst. Men jag har aldrig själv upplevt honom så blöt att jag inte kunde rida och blir då nyfiken på var gränsen går eller om jag gör något fel.

Sv: För blöt för att rida?

Jag sadlar ogärna om de är genomblöta. Men..
Brukar lägga på ett fleecetäcke och sen barbackapadden, sen är det bara ut o rida. Vet inte varför jag är emot att sadla när de är genomblöta, har väl fått höra att det kan skava eller bränna, men det stämmer säkert inte..?

Nej det stämmer inte på alla hästar. Jag red min i 2 dagars spöregn utan att det syntes nåt under sadeln. Då hade jag bara en gelpad under, inget tyg.

Det har väl mest med att göra att den kan få skav.
Får den inte det är det väl inga problem.
Själv skulle jag inte vara bekväm med att rida en kall blöt häst:crazy:

Jag sadlar som regel inte om hästen är blöt över ryggen där sadeln ligger. Är rädd för skav inom att det blir redigt mycket mer friktion. Jag rider barbacka i stället alt promenar/tömkör (tömkör bara i skritt så det känns inte som en stor risk med en neoprenpadd i skritt :p) beroende på planeringen för dagen. Men vi kan träna både dressyr flitigt och galoppträna/klättra/konditions barbacka, det senare i backar där jag klarar mig utan sadel.

Nu är visserligen min häst som en kamin men jag gillar inte heller att platta till den blöta pälsen över ryggen, inbillar mig att det blir obehagligt för hästen, iaf om den är känslig/kall av sig. Normal så är ju hästen torr mot huden och bara blöt "utanpå" pälsen, lägger man sadel på så blir den ju blöt inpå huden.

Är det träning eller anant så jag vill rida med sadel får hästen ha täcke om risk för regn.

Senast ändrad:

Får den inte det är det väl inga problem.
Själv skulle jag inte vara bekväm med att rida en kall blöt häst:crazy:

Fast det är väl inget som säger att den är kall bara för att den är blöt?
Och varm blir den ju när man rider. Jag värmer ju upp hästen rejält innan jag börjar kräva något av den också. Fast oftast blir det ju bara en skogstur och det är ju inte så krävande.

Nu är visserligen min häst som en kamin men jag gillar inte heller att platta till den blöta pälsen över ryggen, inbillar mig att det blir obehagligt för hästen, iaf om den är känslig/kall av sig. Normal så är ju hästen torr mot huden och bara blöt "utanpå" pälsen, lägger man sadel på så blir den ju blöt inpå huden.

Är det träning eller anant så jag vill rida med sadel får hästen ha täcke om risk för regn.

Men sugs inte det blöta upp av schabraken?
Oftast är ju både häst och schabrak torra efter ridningen.

Svårt med täcke vissa dagar i mitt stall eftersom det inte ingår. Vi turas om om in-/utsläpp och de som går med täcke ute har det även inne på natten, för att den som har utsläpp inte ska stå och lägga på på en massa täcken på morgonen.

Jag är inpiskad sedan ridskoletiden med att man inte sadlar en sjöblöt häst. Har egentligen aldrig ifrågasatt det - förklaringen då var att den blöta hästen lättare kan få skav. Det betydde i praktiken att vi torkade av hästarna med frotté innan de sadlades, de behövde inte vara snustorra men vojlocken "ska inte användas som svamp".

Här går de med täcke för att inte bli blöta och kalla över ryggen, så det brukar inte vara några problem att sadla trots ösregn tidigare under dagen.

Jag sadlar som regel inte om hästen är blöt över ryggen där sadeln ligger. Är rädd för skav inom att det blir redigt mycket mer friktion.

Nu kommer detta upp igen. Kan någon förklara för mig varför det skulle bli mer skav och fritkion av att hästen är blöt av vatten (rent) jämfört med när den är blöt av svett (saltlösning). Jag har aldrig hört någon som tvekar att rida sin häst rejält svett men rent vatten är uppenbarligen ett problem. Jag har frågat detta ett otal gånger men ingen kan ge någon förklaring (ingen har ens försökt förklara).
TS jag har aldrig avstått från att sadla pga blöt häst. Är hästen väldigt blöt så skrapar jag av det värsta med en svettskrapa. Jag har avstått att sadla pga att hästen är blöt och smutsig eller blöt och har ont i ryggen pga kylan. Om hästen blir blöt och kall så har man ju definitvt missbedömt hästens päls och det har väldigt lite med sadling på blöt rygg att göra.

Jag sadlar hur blöt hästen än är. Den naturliga friktion/tryck som blir från sadel och ryttare brukar gör att de torkar upp snabbt utan att få skav eller andra problem.

Var lite osäker att sadla på min bomlösa med paden som inte har något tyg på undersidan, men det har inte varit något som helst problem det heller och hästen har inte visat minsta obehag.

Men sugs inte det blöta upp av schabraken?
Oftast är ju både häst och schabrak torra efter ridningen.

Svårt med täcke vissa dagar i mitt stall eftersom det inte ingår. Vi turas om om in-/utsläpp och de som går med täcke ute har det även inne på natten, för att den som har utsläpp inte ska stå och lägga på på en massa täcken på morgonen.

Jag tror visserligen det trycks mot hästen först innan det hunnit sugas upp ;) Dessutom blir ju hästen varm ganska fort så det är mest när man sadlar jag tycker det borde kännas lite obehagligt. Min häst avskyr tex att få grimma på sig i hagen när han är blöt (när man ska leda in honom alltså), hukar sig och tycker det är äckligt värre. Jag misstänker att det är något sådant som spelar in då? Nu för tiden går han visserligen mest lös men jag minns hans mycket missnöjda uppsyn :D

Nu kommer detta upp igen. Kan någon förklara för mig varför det skulle bli mer skav och fritkion av att hästen är blöt av vatten (rent) jämfört med när den är blöt av svett (saltlösning). Jag har aldrig hört någon som tvekar att rida sin häst rejält svett men rent vatten är uppenbarligen ett problem. Jag har frågat detta ett otal gånger men ingen kan ge någon förklaring (ingen har ens försökt förklara).
TS jag har aldrig avstått från att sadla pga blöt häst. Är hästen väldigt blöt så skrapar jag av det värsta med en svettskrapa. Jag har avstått att sadla pga att hästen är blöt och smutsig eller blöt och har ont i ryggen pga kylan. Om hästen blir blöt och kall så har man ju definitvt missbedömt hästens päls och det har väldigt lite med sadling på blöt rygg att göra.

Det är skillnad tycker jag. Tex ogillar jag även att sadla en häst som är svettig över hela ryggen under sadeln (som i flt där man byter mellan dressyr och hopp och rider hopp inom 30 min efter avslutad dressyr). Blir hästen svettig under tiden man rider så ligger allt redan "på plats" sas. Jag tycke det är skitsvårt att sadla på blöt päls och åtm på min häst så lägger schabraket alltid sig lite annorlunda under ridning (under framskrittningen typ). Det glider ju lätt på plats på torr hårrem men glider inte alls på blöt.

Obs att det handlar om nån mm MAX men jag tror likväl att sadel/schabrak lägger sig mer perfekt på plats när hästen börjar röra sig med ryttare på ryggen än vad man kan åstadkomma med en ack så noggrann sadling.

Fö tycker jag nog svett i kombo med sommarens damm kan skava det oxå och JAG har aldrig varit med om skav under sadeln pga blöt häst. Men det är ändå något som jag personligen undviker. Även om det säkert fungerar jättebra på de allra flesta hästar :)

jag brukar gnugga hästen med en riktigt bra handduk om de är blöta.
Har aldrig varit några problem o hästarna har aldrig visat obehag.

Min häst har aldrig visat obehag vid sadling när han har varit blöt heller och han är annars än sån som gärna gör uppmärksam på vad han tycker om saker och ting.

Men detta med att gnugga torrt. Det har jag hört under ridskoletiden att man inte skulle göra, för att man då gnuggade i det blöta på huden. Vet inte riktigt om jag tror på detta heller iofs. Men samtidigt har jag svårt att se skillnaden. Varför är det ok att gnugga med handduk på blöt häst, men inte ok att lägga på sadel och schabrak?

Det lät ju dumt ja? Okej om man sa att man inte skulle gnugga in det blöta mot huden men då ska man ju oxå vara emot att sadla tycker man?

Jag har bara lärt mig att inte gnugga om hästen är smutsig eftersom man gnuggar in smutsen.
Men en bra handduk suger upp det mesta av fukten o när man samtidigt ruggar upp pälsen tycker iaf jag att de torkar snabbt.

Det finns ingen grund till det och det är väl därför du inte fått någon förklaring ;).
Så länge hästen är ren och inte är kall, spänd och ömmar i ryggen så är inte väta något problem.

Min åsikt:

En regn/snöblöt häst är torr mot huden men blöt i pälsen. Trycker man ner pälsen så trycker man (kall) blöt päls mot torr hud.

En svettig häst blir blöt (och varm) inifrån och ut, och man trycker ner torr päls mot torr hud från början.

Lite som om tröjan blir blöt av att man svettas, jmf med att den blir blöt av regn och sen trycks mot huden. Väldigt olika känsla. Sen skaver väl förvisso ingetdera sålänge man är ren.

Största anledningen för mig är dock just att det är omöjligt att få en blöt häst såpass ren som jag vill för att sadla. Dvs blöt häst = smutsig häst (mina alltså) = skavrisk.

Helt korrekt, men jag resonerar å andra sidan så att så länge hästen rör på sig så blir den inte kall. Hade man sadlat och låtit hästen stå, trycker man ner fukten i huden, rider man torkar den upp av rörelsen.

Och just av den anledningen torde det vara helt onödigt att torka hästen med handduk innan man sadlar, eftersom man ändå inte får den helt snustorr och bara gnuggar ner vattnet...

Jag vet inte om jag skulle salda en normalpälsad, blöt häst. Jag har alltid haft täcke på vid nederbörd på sådana hästar. Har hästen gått utan täcke så tror jag att jag alltid låtit den torka med fleece/ulltäcke innan jag sadlat (för att hästen oftast varit kall också).

Nu med min nordsvensk är jag inte så noggrann. Jag brukar torka honom med handduk så han inte är sjöblöt där sadeln ska ligga, sen får det vara bra. Han får mammutpäls på vintern så jag borstar inte ens igenom den på vintern, kan ju bara borsta på ytan. Han har aldrig i sitt liv fått skav av något eller visat obehag... Ibland undrar jag om han ens märker när det regnar :p Ibland har jag blivit nojig efter regn/snöoväder man när man "lyfter" på pälsen syns det att han inte är blöt in på skinnet, och efter ridning brukar han alltid vara torr där sadeln har legat.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 589
Senast: Habina
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 996
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 313
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka