För alla oss som tyvärr inte kan vara på RHC

Sv: För alla oss som tyvärr inte kan vara på RHC

kl

jag tycker det ser fruktansvärt ut på bilderna...
varför rider man på stång om man måste slita så dant i hästens mun?

och varför har man en rem mellan sadelgjord och grimma?

Nä, fy bubblan, jag tycker verkligen det ser riktigt otrevligt ut...

Även om det är ögonblicksbilder så ger det verkligen inte mersmak att åka på westerntävlingar i fortsättningen..

För mig som enkel skogsryttare så ser det verkligen inte ut som hästen är en individ utan ett redskap för att ryttaren ska nå någon sorts position i resultatlistan...

Lessen Bewwan men här tycker vi verkligen inte lika...

MMBetsybabe...

Jag både håller med och inte..

Det är illa att man drar något så fruktansvärt i hästarnas munnar. Men jag vet inte om jag hade gjort det bättre själv (nu kommer jag ju inte upp i några högre hastigheter med min häst :D ).. Fast på samma gång, då kanske man inte heller ska rida som man gör? Jag menar, en häst med vidöppen mun är ju ett tecken på att man gör något fel oavsett disciplin och nivå.

Sen håller jag med om att det är jäkligt.. taskigt (fel ord?) att bara lägga ut de bilder där hästarna gapar. Det fanns som sagt många duktiga ryttare också, med lugna hästmunnar.

En del av mig skriker högt att man kanske inte ska ha stångtvång redan från 6 års ålder. Det är väldigt tidigt i mina ögon.. Fram för fler open bridle klasser!
Och om, när, sånt här förekommer på tävling ska domaren sätta ner foten och visa att det inte är okej. Ekipage där hästen gapar ska få sig en smäll på fingrarna, det är dåligt omdöme att dra i tyglarna.

För mig har westernridning handlat om att man ska rida utan "engelsk kontakt" i tyglarna, de ska liksom bara finnas där om i fall att. Det är åtminstone mitt vision med min ridning. Sen rider jag inte alltid runt med hängande tyglar a la spagettiwestern, men jag försöker göra mig oberoende av dem.

Ju mer jag tittar på bilder, filmer och tävlingar ju mer inser jag att jag är på en högre nivå än vad jag tror. Fan, jag är ju riktigt bra om jag får säga det själv!
Och, peppar peppar, jag har väldigt sällan sett min häst gapa under ridning. Däremot hänger tygeländarna för lågt ibland, så hästen trampar på dem. Senast idag gled en tygel mig ur handen, hästen trampade på den och tjöt till av smärta, förvåning.. Oj vad dåligt samvete jag hade sen!

Hört talas om tiedown någon gång?
Måste has på hästen i ropingklasser.

Idag är du på hugget Bew ;) Jag har inte sagt att det är en lätt sak att rida men innan man lärt sig rida utan hårda händer kanske man ska strunta i att tävla för även i stundens hetta måste man ju tänka på hästens känsliga mun?! Det finns enormt många duktiga ryttare som INTE sliter i munnen på sina hästar just för att de lärt sig rida med sin kropp och inte händer.

Jag säger inte att man inte får ta sin häst med tyglarna det krävs ju ibland men slit och dra tycker jag man ska ge fasiken i. Kanske dags att bettreglerna ses över för som det är nu ska merparten inte stoppa in ett stångbett i munnen på sina djur :cry:

Stångbetts licens kanske vore på sin plats men det lär ju aldrig hända så här kan man sitta och kverulera över bettets vara eller icke vara till fan avlöser mig :grin:

Du är garanterat på en höge nivå för ur ödmjukhet föds det riktiga ryttare, Oj så filosofisk jag kan vara så här på Fredags kvällen :D

Håller med dig i vad du skriver och jag anser också att domarna MÅSTE sätta ned foten och att placera sig borde man inte kunna göra efter en sådan ritt. Som det är nu så verkar det som att det blir ev något poäng avdrag That's it om ens det ibland.

Inom Isl.h tävlingar kan det bli diss om det är hård ridning och det tycker jag är bra för då får ryttaren verkligen skärpa till sig till nästa tävling

BB Det ar for att forhindra att hasten hojer huvudet och far ett rapp av repet.

Bor aven anvandas vid hoghastighetsridning.

Det ar INTE for att TVINGA ner nagot eller hindra hasten fran att komma undan.

Sen tycker jag det ar FORBANNAT lustigt att ni missar att jag INTE forsvarar ridningen - och alla ggr jag skrivit att det VERKLIGEN inte ar OKEY att slita sin hast i kaften.

Daremot anser jag VERKLIGEN INTE att det ar okey att lagga upp bilder pa AMATORRYTTARE eller MINDERARIGA pa natet utan dess vetskap.

Har jag uttryckt mig klart nog?

Som bewwan skriver, det är en säkerhetsdetalj som krävs vid roping och oftast även används i BR och PB.

Bild pa korrekt anvandning utav tie down.

DSCF2337.jpg

Lagg marke till att hasten haller sitt huvud dar naturligt - att tiedownen ar Slak samt loper genom en ogla i brostans mitt.

info om tiedowns: Pa engelska dock

Tie-Downs

A tie-down should complement the bit. It provides security and support for the horse in his turns and stops. A tie-down is something that contributes to your run, it helps your horse balance. You can ride a horse in the open or on a trail ride with out a tie-down.

When you adjust your tie-down strap, in the middle between the horses head and chest, take the strap and press it to your horse?s neck, it should easily reach. If it doesn't you need to loosen it, but if it has loops on either side, tighten it up a bit. You want your horse to be able to stretch his nose out when he is running, that is how they keep their balance.
If you have a tie down on your horse, make sure you have a breast collar on him, because you need to keep the tie down strap from getting tangled in his legs. You do not always need a tie-down. If your horse is properly balanced then it would be better to not have one on him. If you have been running without one, and think your horse may need one but you may be uncertain, ask a professional for their opinion.

Jag har inte missat vad du menar Bew. Lovar

En annan fråga ang Tie Down, vad menar du med hastighetsridning? I vilka grenar används tie down, eller är det bara i roping?

Tie down vet jag absolut inget om och allt är intressant att lära sig

Edit; Såg att Lenita skrivit också ang Br och Pb

Senast ändrad av en moderator:

det anvands aven inom ex. barrelrace och polebending for att ge hasten ett extra stod vid de tighta svangarna - dar t.ex. en hoppryttare har bettet till hjalp. Vissa hastar behover det extra for att klara av att ge jarnet. Lite som ett framre stodhjul.

Lite kan väl en annan efter dryga 19 år i westernträsket....:angel:

Ha ha, ja en riktig western guru alltså. Då tillhör du ju western rariteterna i landet ju ;)

Haha, knappast, men man blir lite irriterad emellanåt när folk som bara hållit på några år kommer och ska tala om för en hur det ska vara.... *snuck*
"Been there, done that"

BB Det ar for att forhindra att hasten hojer huvudet och far ett rapp av repet.

Bor aven anvandas vid hoghastighetsridning.

Det ar INTE for att TVINGA ner nagot eller hindra hasten fran att komma undan.

Sen tycker jag det ar FORBANNAT lustigt att ni missar att jag INTE forsvarar ridningen - och alla ggr jag skrivit att det VERKLIGEN inte ar OKEY att slita sin hast i kaften.

Daremot anser jag VERKLIGEN INTE att det ar okey att lagga upp bilder pa AMATORRYTTARE eller MINDERARIGA pa natet utan dess vetskap.

Har jag uttryckt mig klart nog?

Ber om ursäkt men jag blev lite upprörd och läste lite slarvigt vännen...
Att hänga ut människor är inte bra men samtidigt så är det bra att det uppmärksammas...

MMBetsybabe

Haha, knappast, men man blir lite irriterad emellanåt när folk som bara hållit på några år kommer och ska tala om för en hur det ska vara.... *snuck*
"Been there, done that"

Ledsen att du uppfattade att jag försökte tala om " hur det ska vara" Det var faktiskt så att jag hade ingen aning om vad det användes till och en självklar reaktion och tanke är ju att det ska hindra hästen...
men efter Bewwans och din förklaring så vet jag nu varför...

Synd bara att du anser att jag på något sätt försöker vara bättre än jag är för så är absolut inte fallet...
Jag har aldrig i några diskussioner påstått något annat än att jag är en westernriderwannabe...

MMBetsybabe

Du uttryckte dig på ett sätt som lätt kan uppfattas som, tja lite beskt. Jag tror ingen kommer avsky dig för det :) Men till nästa gång, försök formulera dej lite mer ödmjukt.
Det är en grej generellt på internetforum, man tänker inte på att betoningar och sinnesstämningar inte hörs. Då försvinner lätt andemeningen i vad man ville säga. Jag tror vi alla hamnat (och hamnar) i sådana situationer.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Småbarn Vad ska era barn få för kalendrar i år? Jag vägrar Nissedörr som kräver engagemang. Men vill ha lite extra december mys. 3,5åring som...
Svar
16
· Visningar
799
Senast: bumpo
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar