Food Pharmacy

FadeAway

Trådstartare
Vad är själva grejen? Det är supertrendigt häromkring och jag känner spontant NEEEEJ. Det är gröna smoothies och kakor med bönor och dadlar. Jag vägrar allt sådant och hamnar nu lite utanför eftersom detta är det ständiga samtalsämnet och jag inte kan vara tyst.

Vi har haft detoxtrender, kosttillskott och fan och hans moster.
Men alltså vad är grejen med detta? Vad har jag missat?

Börjar inte det bli lite gammalt nu? Var ju superinne för några år sen. Själv tycker jag att de gott kan behålla sina dadelbollar och spenatsmoothies, tvi. :p

För ett mer analytiskt perspektiv handlar det väl om vår ständiga fascination för "nyttigt" som gärna utnyttjas av diverse marknadsföring som lanserar den ena "superfood":en efter den andra eftersom vi ständigt är upptagna med allt som rör våra kroppar. Mixa med lite pseudovetenskap så blir det kommersiellt! :up:

För ett mer analytiskt perspektiv handlar det väl om vår ständiga fascination för "nyttigt" som gärna utnyttjas av diverse marknadsföring som lanserar den ena "superfood":en efter den andra eftersom vi ständigt är upptagna med allt som rör våra kroppar. Mixa med lite pseudovetenskap så blir det kommersiellt! :up:

Jag önskar jag kunde komma på något sådant och hade mindre skrupler för jädrar vad de tjänar pengar... :cautious:

Grejen är att folk i allmänhet är väldigt okritiska, känsliga för trender och mottagliga för marknadsföring. Verkar gälla i synnerhet när det kommer till kost och hälsa. Jag brukar försöka byta samtalsämne om det går, att ifrågasätta om rådande trend verkligen är så världsomvälvande som de frälsta (och de som kränger de tillhörande, alltid snordyra, produkterna) påstår brukar mest leda till dålig stämning.

Grejen är att folk i allmänhet är väldigt okritiska, känsliga för trender och mottagliga för marknadsföring. Verkar gälla i synnerhet när det kommer till kost och hälsa. Jag brukar försöka byta samtalsämne om det går, att ifrågasätta om rådande trend verkligen är så världsomvälvande som de frälsta (och de som kränger de tillhörande, alltid snordyra, produkterna) påstår brukar mest leda till dålig stämning.

Alltså det är lite ofrånkomligt alla lyssnar på poddar om ämnet, delar recept och bjuder på den senaste nyttigheten. Jag kan däremot inte komma på något tråkigare.

Är det någon mer här inne som läst "Wellnessyndromet" av Cederström och Spicer? Om inte så kan jag verkligen rekommendera den. Den är verkligen on point.

Antar att du menar boken "Food Pharmacy" och dess innehåll? Eller pratar du om trenden i dess helhet? För jag vill bara säga att boken faktiskt är vetenskaplig. Inte pseudovetenskap. Den utgår utifrån att bl.a tillföra goda bakterier som vi behöver i vår mag-och tarmflora. Finns en hel del forskning på det numera, eller även på hur vissa kryddor har en mycket positiv inverkan på våren hälsa. Gurkmeja är ett sådant exempel.

Hehe, nu gick jag igång! :p
Men jag håller med er om att många har blivit utnyttjade just pga denna "superfood" eller "detox" trenden. Men det innebär inte att det inte finns någon grund.

Antar att du menar boken "Food Pharmacy" och dess innehåll? Eller pratar du om trenden i dess helhet? För jag vill bara säga att boken faktiskt är vetenskaplig. Inte pseudovetenskap. Den utgår utifrån att bl.a tillföra goda bakterier som vi behöver i vår mag-och tarmflora. Finns en hel del forskning på det numera, eller även på hur vissa kryddor har en mycket positiv inverkan på våren hälsa. Gurkmeja är ett sådant exempel.

Men jag håller med er om att många har blivit utnyttjade just pga denna "superfood" eller "detox" trenden. Men det innebär inte att det inte finns någon grund.

Vad är det för forskning? För min snabba googling visade att det baserades på nån forskning på möss från 62. Trots att man inte kunde forska på tarmbakterier på den här tiden.

Jag kan säga att gurkmeja hade en mycket negativ inverkan på hälsan när det sent om sider gick upp för sambon hur färsk gurkmeja färgar av sig på kylskåp, bänkskivor och sånt...

Är det inte bland annat han Bengmark som ligger bakom den boken? Hans ena påhitt efter den andra har väl kritiserats ganska ordentligt ändå.

Dieter har väl funnits i alla tider, och ideér om vad som är nyttigt / onyttigt.

Dr Mosley vad den första som jag stötte på som talade om tarmbakterier i ett avsnitt av hans långa serie om mat och hälsa som gick på BBC. Tror delar (eller hela?) gick på svt också.

Jag har inte koll på foodfarmacy dock även om jag sett boken. Men mycket av det som sägs kring hälsosam mat och tarmbakterier (av Mosley) är ju helt vettigt. Ät mycket färska grönsaker och bra oljor, ät mindre vitt socker och processat kött. Det är inga konstigheter. Sedan om folk vill göra smoothies så vadå - bra för dem. :)

Vad är det för forskning? För min snabba googling visade att det baserades på nån forskning på möss från 62. Trots att man inte kunde forska på tarmbakterier på den här tiden.

Här har du lite länkar om gurkmeja:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gurkmeja-gav-effekt-mot-alzheimers

http://passionforhalsa.se/den-kraftfulla-kombinationen-av-gurkmeja-och-ingefara

https://morotsliv.com/2016/03/gurkmeja.html

Ang tarmbakterier och vår hälsa gjordes denna studie 2017: https://www.google.se/amp/s/svenska.yle.fi/amp/7-1163519

Jag kan säga att gurkmeja hade en mycket negativ inverkan på hälsan när det sent om sider gick upp för sambon hur färsk gurkmeja färgar av sig på kylskåp, bänkskivor och sånt...

Och detta ska bevisa motsatsen då, menar du?

Är det inte bland annat han Bengmark som ligger bakom den boken? Hans ena påhitt efter den andra har väl kritiserats ganska ordentligt ändå.

Stig Bengmark, ja. Min uppfattning är att de som kritiserar honom kommer från helt skilda skolor vad gäller kost. Hans synsätt sammanfaller en hel del med Dr.Natasha Campbell Mcbride's och hennes bok "Gut and Psychology Syndrome". Jag håller inte med om allt han säger, men jag tycker han har en hälsosammare syn på kost än de flesta.

Här har du lite länkar om gurkmeja:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gurkmeja-gav-effekt-mot-alzheimers

http://passionforhalsa.se/den-kraftfulla-kombinationen-av-gurkmeja-och-ingefara

https://morotsliv.com/2016/03/gurkmeja.html

Ang tarmbakterier och vår hälsa gjordes denna studie 2017: https://www.google.se/amp/s/svenska.yle.fi/amp/7-1163519

Och detta ska bevisa motsatsen då, menar du?

Stig Bengmark, ja. Min uppfattning är att de som kritiserar honom kommer från helt skilda skolor vad gäller kost. Hans synsätt sammanfaller en hel del med Dr.Natasha Campbell Mcbride's och hennes bok "Gut and Psychology Syndrome". Jag håller inte med om allt han säger, men jag tycker han har en hälsosammare syn på kost än de flesta.
Den verkar ju inte ha någon positiv effekt på humorn i alla fall.

Om de som kritiserar honom kommer från olika skolor så tar jag det snarare som att det finns en ganska ordentlig grund för kritik. Han är en fd kirurg som blivit någon form av kostguru på senare år. Efter en googling på den andra du nämner fortsätter jag nog att förhålla mig väldigt kritisk med en stor dos skepticism.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka