Food Pharmacy

Den verkar ju inte ha någon positiv effekt på humorn i alla fall.

Näe det är väl synd att säga, i ett sånt fall. :rofl:

Om de som kritiserar honom kommer från olika skolor så tar jag det snarare som att det finns en ganska ordentlig grund för kritik. Han är en fd kirurg som blivit någon form av kostguru på senare år. Efter en googling på den andra du nämner fortsätter jag nog att förhålla mig väldigt kritisk med en stor dos skepticism.

Jag menade att deras syn på kost skiljer sig avsevärt från Stig Bengmark. Inte jämfört med varandra. Skulle tro att de alla förespråkar tallriksmodellen eller något liknande. Jag tycker inte vad varken Bengmark eller McBride säger är särskilt motsägelsefullt. Att vi ska ta vara på näringsämnen, se till att äta renare - mindre processad mat?

Vad sätter ni er emot?

Näe det är väl synd att säga, i ett sånt fall. :rofl:

Jag menade att deras syn på kost skiljer sig avsevärt från Stig Bengmark. Inte jämfört med varandra. Skulle tro att de alla förespråkar tallriksmodellen eller något liknande. Jag tycker inte vad varken Bengmark eller McBride säger är särskilt motsägelsefullt. Att vi ska ta vara på näringsämnen, se till att äta renare - mindre processad mat?

Vad sätter ni er emot?

Utgår från tallriksmodellen? Vad baserar du det på? Nej, det är väl ingen som sätter sig emot icke-processad mat och att man ska ta tillvara på näringsämnen. Nu bygger du ju bara en halmgubbe.

Utgår från tallriksmodellen? Vad baserar du det på? Nej, det är väl ingen som sätter sig emot icke-processad mat och att man ska ta tillvara på näringsämnen. Nu bygger du ju bara en halmgubbe.

Jag skrev skulle tro. Just pga att jag läst en artikel mot Bengmark som var väldigt mycket emot hans uttalande om att man skulle undvika gluten. Du hittar den här: https://traningslara.se/stig-bengmark-och-mer-pahitt-om-gluten-och-vete/

Jag pratade utifrån egen erfarenhet när jag tog upp tallriksmodellen. När man lägger fram åsikter såsom Stig Bengmarks blir ofta invändningen att vi ätit gluten, yoghurt i århundraden. Och så tas tallriksmodellen upp som ett bra, balanserat exempel.

Det är väl olika vilken matkultur vi har helt enkelt.

Dieter har väl funnits i alla tider, och ideér om vad som är nyttigt / onyttigt.

Dr Mosley vad den första som jag stötte på som talade om tarmbakterier i ett avsnitt av hans långa serie om mat och hälsa som gick på BBC. Tror delar (eller hela?) gick på svt också.

Jag har inte koll på foodfarmacy dock även om jag sett boken. Men mycket av det som sägs kring hälsosam mat och tarmbakterier (av Mosley) är ju helt vettigt. Ät mycket färska grönsaker och bra oljor, ät mindre vitt socker och processat kött. Det är inga konstigheter. Sedan om folk vill göra smoothies så vadå - bra för dem. :)

Jag såg att kurera hade skrivit positivt om Food Pharmacy och det gjorde mig automatisk negativ till hela konceptet. :angel:

Jag tycker absolut att det är intressant hur olika sorters mat påverkar vår hälsa mer än att ge oss näring och jag tycker tex att det är jättespännande med de nya rönen som kommit angående tarmbakterier (bla eftersom jag har Morbus Crohn och de verkar ha stor betydelse för inflammatoriska tarmsjukdomar).

MEN det ska som sagt vara VETENSKAPLIGA rön från seriösa källor, inte mumbojumbo från någon läkare som kommit på att hen måste tjäna lite mer pengar.

Antar att du menar boken "Food Pharmacy" och dess innehåll? Eller pratar du om trenden i dess helhet? För jag vill bara säga att boken faktiskt är vetenskaplig. Inte pseudovetenskap. Den utgår utifrån att bl.a tillföra goda bakterier som vi behöver i vår mag-och tarmflora. Finns en hel del forskning på det numera, eller även på hur vissa kryddor har en mycket positiv inverkan på våren hälsa. Gurkmeja är ett sådant exempel.

Hehe, nu gick jag igång! :p
Men jag håller med er om att många har blivit utnyttjade just pga denna "superfood" eller "detox" trenden. Men det innebär inte att det inte finns någon grund.

Alltså, tidigare har jag inte varit ett dugg insatt i forskning om kost och hälsa. Det är jag knappats nu heller, och i grunden så är jag alltid rätt skeptisk. Men vad jag förstått så forskas det ganska mycket på mag-och trarmfloran nu, som du säger. Och hade jag inte fått MS hade jag aldrig bemödat mig att ens ögna igenom fältet ytligt, men det verkar ju absolut talas mycket om autoimmuna sjukdomar i relation med tarmflora idag.

Jag tycker absolut att det är intressant hur olika sorters mat påverkar vår hälsa mer än att ge oss näring och jag tycker tex att det är jättespännande med de nya rönen som kommit angående tarmbakterier (bla eftersom jag har Morbus Crohn och de verkar ha stor betydelse för inflammatoriska tarmsjukdomar).

MEN det ska som sagt vara VETENSKAPLIGA rön från seriösa källor, inte mumbojumbo från någon läkare som kommit på att hen måste tjäna lite mer pengar.

Det är ju det som är kul med Dr Mosleys dokumentärer i BBC. Det tas mängder med fysiska tester och resultaten rapporteras. Han prövar olika dieter, ex äter en parasit, och testar hur hans kropp reagerar.

Sedan pågår det väl Cherry picking även där i viss mån, de producerar ju TV och väljer säkert att fokusera på data som gör sig bra i rutan.

Alltså, tidigare har jag inte varit ett dugg insatt i forskning om kost och hälsa. Det är jag knappats nu heller, och i grunden så är jag alltid rätt skeptisk. Men vad jag förstått så forskas det ganska mycket på mag-och trarmfloran nu, som du säger. Och hade jag inte fått MS hade jag aldrig bemödat mig att ens ögna igenom fältet ytligt, men det verkar ju absolut talas mycket om autoimmuna sjukdomar i relation med tarmflora idag.

Guilia Enders har skrivit Charmen med tarmen, som kom ut för några år sedan. Väldigt lättsam bok om tarmar, bakterier och forskningen kring många av våra välfärdssjukdomars koppling till kosten. Kan absolut rekommenderas för alla som är lite nyfikna. Hon är forskar på mikrobiologi i Frankfurt.

Har aldrig satt mig in i vad den dieten går ut på men gör den är fler slutar med skräpmat så ser jag det som en fördel.

Superbär går ju att plocka helt gratis i Sverige, iallafall inte mer än bensin/bussbiljett och en hink.

Köper själv matböcker som heter superfood boots, smartare mat, boosta hud och hår och liknande, tycker helt enkelt det finns så mycket goda recept på både mat och drinkar i dom böckerna :d.

Har aldrig satt mig in i vad den dieten går ut på men gör den är fler slutar med skräpmat så ser jag det som en fördel.

Superbär går ju att plocka helt gratis i Sverige, iallafall inte mer än bensin/bussbiljett och en hink.

Köper själv matböcker som heter superfood boots, smartare mat, boosta hud och hår och liknande, tycker helt enkelt det finns så mycket goda recept på både mat och drinkar i dom böckerna :d.

Jag har väl i praktiken inget problem med att folk äter nyttigt men det är förbannat tråkigt när det tar över ett helt umgänge. När det är det enda det talas om. Jag har samma problem med träning och har avföljt de som är extremträningsfixerade med motivation typ "inga ursäkter för att inte träna" eller "om du inte svettas tränar du inte tillräckligt". Det blir så sektliknande.

Jag har väl i praktiken inget problem med att folk äter nyttigt men det är förbannat tråkigt när det tar över ett helt umgänge. När det är det enda det talas om. Jag har samma problem med träning och har avföljt de som är extremträningsfixerade med motivation typ "inga ursäkter för att inte träna" eller "om du inte svettas tränar du inte tillräckligt". Det blir så sektliknande.
Yeah, jag har inga sådana kontakter själv.

Har läst Food Pharmacy och håller nu på med Happy Food. Vet inte om jag skulle kalla det diet, och det hänvisas till en hel del forskning i böckerna. Jag tycker det verkar högst vettigt i alla fall och hade jag haft likasinnade vänner hade det säkert kunnat bli en del prat om tarmbakterier. Nu nöjer jag mig med att prova göra små justeringar av den egna kosten för att se vad som kan funka (gröna smoothien från Food Pharmacy var som att dricka flytande gräsklipp, tvi! Den gör jag inte om :D) .

Jag tror att det beror på den ständiga jakten på Det Perfekta Livet. Vi vill se perfekta ut, må perfekt, ha ett perfekt liv, alltid prestera på topp... Och i jakten på detta vill vi så gärna tro att det finns genvägar, snabba lösningar, "gör bara det här, så kommer alla mina problem att lösa sig". Eftersom att mat spelar en central roll i de flesta människors liv, faller det sig naturligt att det skulle spilla över även där.

Med det sagt tycker jag att det är spännande med all den forskning som gör på mat och dess påverkan, men i vanlig ordning måste man ha sina extremt källkritiska glasögon på sig. Och det har ju folk, som bekant, väldigt sällan. Näringslära är väl dessutom ett sådant där ämne som många kanske anser sig veta väldigt lite om, vilket innebär att de är ännu mer lättpåverkade.

Jag tycker att det är jättetråkigt när det blir såhär extremt och överdrivet som TS beskriver, och det är trist när en massa mindre seriösa källor tillåts bryta igenom och färga folks åsikter. Jag tror absolut att några av råden som ges kan hjälpa några människor, och den seriösa forskningen som görs på ämnet är som sagt både intressant och nyttig enligt mig, men som så många gånger förut har det blivit lite för trendigt för dess eget bästa.

Jag tyckte förresten att Uppdrag Gransknings minidokumentärer om mat, framförallt den som hette Ett superbär blir till, var rätt intressant. Den ifrågasätter bl.a Paulúns "superprodukter".

Har läst Food Pharmacy och håller nu på med Happy Food. Vet inte om jag skulle kalla det diet, och det hänvisas till en hel del forskning i böckerna. Jag tycker det verkar högst vettigt i alla fall och hade jag haft likasinnade vänner hade det säkert kunnat bli en del prat om tarmbakterier. Nu nöjer jag mig med att prova göra små justeringar av den egna kosten för att se vad som kan funka (gröna smoothien från Food Pharmacy var som att dricka flytande gräsklipp, tvi! Den gör jag inte om :D) .

Mosley (jag diggar dr Mosley :)) har skrivit Förbättra din tarmflora, och en hanterlig bok med källhänvisningar vidare för den som är nyfiken.

Guilias bok ovan är lite lättsammare, men båda skriver lättillgängligt och refererar till moderna studier. Mosley avslutar med recept - om än inte revolutionerande om du lagar någorlunda hälsosamt tidigare.

Tycker mycket de säger egentligen är basic. Ät alla färger på grönsaker varje dag, se till att få i din de nyttiga fetterna, blanda ex ris och bönor för att få i dig alla aminosyror. Undvik transfetter, undvik vitt socker, undvik processat kött.

Jag tyckte förresten att Uppdrag Gransknings minidokumentärer om mat, framförallt den som hette Ett superbär blir till, var rätt intressant. Den ifrågasätter bl.a Paulúns "superprodukter".

Den dokumentären var jättebra!

Även boken Äkta vara av Mats Nilsson, rekommenderas...

Öppet inlägg:
Snabbt boktips till :D
Jag är inbokad på en vegetarisk kost-kurs på folkuniversitetet om två veckor och sitter och läser in mig på litt:en nu, Näring och Hälsa av Ulla Johansson. Om nån är nyfiken på typ veganmatpyramiden, urinfärg, eller näringstabeller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka