Jag tror att det beror på den ständiga jakten på Det Perfekta Livet. Vi vill se perfekta ut, må perfekt, ha ett perfekt liv, alltid prestera på topp... Och i jakten på detta vill vi så gärna tro att det finns genvägar, snabba lösningar, "gör bara det här, så kommer alla mina problem att lösa sig". Eftersom att mat spelar en central roll i de flesta människors liv, faller det sig naturligt att det skulle spilla över även där.
Med det sagt tycker jag att det är spännande med all den forskning som gör på mat och dess påverkan, men i vanlig ordning måste man ha sina extremt källkritiska glasögon på sig. Och det har ju folk, som bekant, väldigt sällan. Näringslära är väl dessutom ett sådant där ämne som många kanske anser sig veta väldigt lite om, vilket innebär att de är ännu mer lättpåverkade.
Jag tycker att det är jättetråkigt när det blir såhär extremt och överdrivet som TS beskriver, och det är trist när en massa mindre seriösa källor tillåts bryta igenom och färga folks åsikter. Jag tror absolut att några av råden som ges kan hjälpa några människor, och den seriösa forskningen som görs på ämnet är som sagt både intressant och nyttig enligt mig, men som så många gånger förut har det blivit lite för trendigt för dess eget bästa.
Jag tyckte förresten att Uppdrag Gransknings minidokumentärer om mat, framförallt den som hette Ett superbär blir till, var rätt intressant. Den ifrågasätter bl.a Paulúns "superprodukter".