Fönstergaller

Milou

Trådstartare
Var får man tag i galler till stallfönster? Mina stallfönster sitter fast i nederkant och tippas inåt, de går även att lyfta av sommaratid. Hur har ni gjort med galler? :confused:

Sv: Fönstergaller

Vi har ramar i trä som hänger på gångjärn. Inuti är det krenelerat galler; som tjock, vågad järntråd i rutmönster. Det ger mycket ljus och känns inte så "instängt".

Fick tipset ur boken "Att Bygga Häststall", där det också finns bild på hur det ser ut. Nåt att tänka på är godkända mått, vår inspektör hade t ex inte sett liggande boxgaller (mellan boxarna) tidigare. Mellanrummet för sånt galler får eller kan vara mycket större vilket de inte visste så där på stående fot. Vi hade dock koll på att det var enligt bestämmelserna ;)

Det skulle jag vilja ha svar på...vart finns det snygga galler...gärna i smide eller så??

Var på Hörby marknad idag, hör och häpna. Hittade ett företag som gjorde smidesgrejor där. Mest grindar, staket, räcken osv. Frågade om de även gjorde stallinredning. Och visst, de hade visst gjort något åt nån shejk nyligen. Du, här snackar vi SJUKT SNYGGA grejor! Men det är klart, smakar det så kostar det. Dock var det nog inte så farligt om man ser till vilket fantastiskt hantverk det är.
PMa om du vill ha webadressen, tror inte moderator vill att jag reklamar för nån här...

S

Har oxå såna fönster. Jag har galler som sitter på den del av fönsterramen som man kan ta bort. Det gör fönstret ganska tungt men annars funkar det bra om du vill ta bort eller öppna fönstret. Har en bild på några av de andra stalltrådarna. Syns inte så tydligt men jag kan kanske fixa bättre bild om du är intresserad. mitt stall är nybyggt så jag kan höra med "byggsnubben" var han fick tag i dem om det är såna du är ute efter.

Lösa galler som skruvas fast med vingmutter? Lätt att sätta innanför fönstersmygen, då kan fönstret stå lite öppet för ventilationens skull.

När du lyfter bort fönstret skruvar du av gallret bara.

I vårat förra stall svetsade pappa galler :D Sen i det andra vi hade så hade vi som bara träplankor med mellanrum i fönstren men vi hade inte det stallet länge utan det revs och gjordes om till garage :)

Jag satte upp kompostgaller, billigt och bra! Inte det snyggaste men heller inte fult. Så småningom ska mammas man göra nya galler till mig som jag ska designa själv, men jag tyckte det blev bra med kompostgallren så det är ingen brådska!

//millus

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 503
Senast: Tuggben
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama