fölvisningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare qwajjo
  • Startdatum Startdatum
Q

qwajjo

Hade tänkt åka och visa kommande föl på en fölbesiktning. Hur går en sådan till? Är det som utställningsklasser med prisutdelningen eller ska man bara visa sitt föl och få det bedömt?

Sv: fölvisningar

En vanlig besiktning är bara visning av sto med föl. Först visas de för hand i skritt, sedan löst tillsammans för trav och galopp. Kan vara ok att springa med stoet alternativt longera henne om det finnns särkilda skäl till det.

Via besiktningen kan man sedan kvalificera sig till regionala championat och därefter(?) även till riksföl (Flyinge och Örebro). Jag tror att det är de regionala championaten som är kvalificerande för riksföl, men det vet t ex Jarrah mkt bättre än lilla jag...

I fjol var det nog första året som de i alla fall i Halland drog in rejält på gårdsbesiktningarna, annars slapp man ju resa så långt med fölen om man antingen hade fler själv eller kunde samla ihop några från grannskapet och kunde visa på egna gården. Mycket smidigare... Hörde dock att de visst åkte omkring på några gårdsbesiktningar trots det (inte oss då givetvis!). :(

Fölmönstring är en individuell bedömning som inte är en tävling. En del föreningar delar nog ut rosetter enligt den klass fölet hamnar i, men i övrigt brukar det ej vara några priser.
De föl som bedöms över en viss poäng (föreningarna kan ha olika) är välkomna till championat där fölen bedöms på nytt och rangordnas efter kvalitet. Alla som erhåller 48 poäng och mer är välkomna till Riksföl.
På Riksföl är det ytterligare en ny bedömning. Först tar de ut ett gäng till semifinal och dessa får komma in ännu en gång. Till sist väljs det ut 6 föl till final och man får visa en tredje gång. Fölen brukar vara väldigt trötta vid det här laget (undantaget Jarrahs föl som så här dags på dagen brukar vara nere i en "lagom" vakenhet efter att ha varit helstolliga innan). Slutligen blir det 3 st 4:or på delad plats och sedan 3:a, 2:a och en 1:a.
Det är roligt att visa föl och är bra som marknadsföring. Dock ska man kritiskt betrakta sitt föl innan man visar det. Är det tex i en tillväxtperiod kanske det är bättre att avstå än att få halvtaskiga poäng.

*lånar knapp*

Alltså, ni kanske känner till qwajjo, men rent generellt tycker jag att det är ett problem här att alla tar för givet att man håller på med halvblod......
Finns fler raser som har fölbedömningar ....... :/

Sorry, tänkte mig inte för.. Jag menade halvblod..

No hard feelings.... det bara stör mig lite. Man kna disskutera med någon, och sedan efter typ 5 inlägg... Nähä, har du inte halvblod.... Bye bye... Suck..

Inte riktat mot dig!!!;)

Fölbesiktning brukar göras hemma. Det är hushållningssällskapet som står för det. iaf. här i skaraborg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
697
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv