Fölunge med deformerad hov

Corax

Trådstartare
Jag har oflyt med hovar just nu, det är bara att konstatera.
Hingstungen som nu är 5 månader har en hov som inte är så himla fin. Han föddes "normal" men vid 4 månader så fick han först lymfangit i vänster fram och en vecka senare gav sig en jätteböld till känna i höger fram. Allt sedan dess har hoven levt sitt eget liv och ändrat form och dessutom med kraftiga hålväggar. Hovslagaren har is i magen men DET har inte jag.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan bli så här och kommer det gå att rätta till???

Vänster fram, den normala hoven;
http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Skorpan/Bild007.jpg

Höger fram, den deformerade;
Seb_hov2.jpg

Bölden satt vid traktstödet som tydligt syns. Där jag har ritat det röda strecket kan jag föra in hovkratsen i en ficka någon cm, horisontellet med sulan.
Man ser även hålväggar på den sidan hoven. Ballarna är inte symmetriska längre (ja ingenting är symmetriskt... :smirk:)

Seb_hov.jpg


Vad i helskotta ska man göra? Time to panic?? På bilderna är det två veckor sedan hovslagaren var ute...
 
Sv: Fölunge med deformerad hov

Is i magen, precis som hovis säger. De där hovarna är ingenting imot vad mitt föls hovar ser ut. Han ahr haft återkommande hovbölder och hålväggar och hovarna har inte varit normala sedan han var två månader gamal. Visst är det stressande, för han har ofta ont och man är rädd att han växer fel.

Men vad att göra? Inget. Vänta, ge biotin och hoppas på det bästa. På djursjukhuset säger de likadant, det är bara att vänta.
 
Sv: Fölunge med deformerad hov

Usch. Jag som är så dålig på att ha is i magen. :(
Vissa dagar är han jätteglad och busar precis som en liten häst ska göra medans vissa dagar är han nere och verkar inte alls glad. Han verkar växa väldigt mycket just nu dessutom.

Har du några bilder på din fölis hovar??
 
Sv: Fölunge med deformerad hov

Vad i helskotta ska man göra? Time to panic?? På bilderna är det två veckor sedan hovslagaren var ute...

Ett tips kan ju vara att man verkar den och även renskär sula,stråle och framförallt hörnstöden samt verkar ner yttertrakten i balans med innertrakten.

Om din hovis va där för endast två veckor sedan och vi nu talara om en utbildad hovis så undrar jag om han gjorde ngt mer än drack kaffe.
 
Sv: Fölunge med deformerad hov

Is i magen, precis som hovis säger. De där hovarna är ingenting imot vad mitt föls hovar ser ut.

Det är väl knappast ngn bra reklam eller ger en lugnande inverkan. Däremot så utifrån vad du skriver så kanske ett besök från djurskyddsinspektören i din komun skulle vara på sin plats.

Har du ngn aning om vilka följdskador,smärtor som hovbölder,hålväggar kan ge uppkomst till och hur dessa smärtor påverkar ett växande föl???
 
Sv: Fölunge med deformerad hov

Ja han är självklart utbildad och är dessutom varmt rekommenderad av distriktarna här. Visst, det kanske inte säger så mycket...
Hur som helst så har jag varit nöjd hittills.

När han var här sist så sa han att det var på tiden (har alltid sex-veckors intervaller)då fölungen hade så pass mycket hålväggar och att hoven hade ändrat form på bara några veckor.
Han tog bort en del och "verkade ur rätt ordentligt" som han uttryckte det. Jag såg även själv att hoven såg bra ut och det yttre hörnstödet fanns där. Nu är det obefintligt. :crazy:
Jag frågade om jag skulle ta ut honom Innan de sedvanliga sex veckorna men han sa att det inte behövdes.

Så. Vad ska jag göra???
 
Sv: Fölunge med deformerad hov

Jadå, jag vet detta. Och jag har varit på djursjukhus med honom. (Helsingborg) Det ända de gjorde där var att skära av så mycket som behövdes och ordinerade torrt underlag och tvättning. När det återkom ringde jag ner och frågade vad jag skulle göra, de tyckte att det räckte att min hovslagare såg över honom.

Periodvis är han bra, riktigt frisk. Och sedan kommer skiten igen. Han har dock varit bättre en tid nu och hovarna har fått växa bra, fasst nu kom det tillbaka igen så vi får se hur det går.

Men varsågod och skicka hit en djurskyddsinspektör om du vill det.

Corax: är du osäker och vill bli av med din oro så åk iväg till en bra klinik där veterinärer och hovslagare jobbar ihop. Coari har ju en poäng med att verka ner hoven jämnare, om det finns rum till det utan att sulan blir för tunn - för då blir de ännu känsligare.
 
Senast ändrad:
Sv: Fölunge med deformerad hov

Ja han är självklart utbildad och är dessutom varmt rekommenderad av distriktarna här. Visst, det kanske inte säger så mycket...
Hur som helst så har jag varit nöjd hittills.

När han var här sist så sa han att det var på tiden (har alltid sex-veckors intervaller)då fölungen hade så pass mycket hålväggar och att hoven hade ändrat form på bara några veckor.
Han tog bort en del och "verkade ur rätt ordentligt" som han uttryckte det. Jag såg även själv att hoven såg bra ut och det yttre hörnstödet fanns där. Nu är det obefintligt. :crazy:
Jag frågade om jag skulle ta ut honom Innan de sedvanliga sex veckorna men han sa att det inte behövdes.

Så. Vad ska jag göra???

Det kan ju vara så att hovslagaren trodde att det inte behövdes tidigare men nu har det ju hänt något med hovarna så då kanske hovis skulle behöva titta på det igen?

Har själv haft lite problem med min fölis hovar och ibland så har de gått 8 veckor innan jag har åkt till hovis och ibland bara 2 veckor. Det är ju i slutänden du som måste avgöra om hästen behöver hovvård nu eller om man kan vänta till lite senare.

Till din fråga i ditt senaste inlägg: Jag dristar mig till att gissa att coari menar att du överlag verkar ha problem med din hovslagare.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Fölunge med deformerad hov

Min andra tråd handlar inte om hur hästen är skodd utan vad hon själv gör med skorna.
Jag har svårt att tro att min hovslagare efter flera år av korrekt skoning bara skiter i allt och börjar sko/verka skitkasst.
Men visst, omöjligt är det ju inte.
 
Sv: Fölunge med deformerad hov

Min andra tråd handlar inte om hur hästen är skodd utan vad hon själv gör med skorna.
Jag har svårt att tro att min hovslagare efter flera år av korrekt skoning bara skiter i allt och börjar sko/verka skitkasst.
Men visst, omöjligt är det ju inte.

Nej, snarare vanligt... jag har haft flera hovisar som i början varit noggranna, men som vartefter börjat slarva mer och mer.
Vad det beror på vet jag inte, kanske blir de utslitna i kroppen, man vet ju själv hur skicklig man är på jobbet om kroppen gör ont hela tiden :(
 
Sv: Fölunge med deformerad hov

Min andra tråd handlar inte om hur hästen är skodd utan vad hon själv gör med skorna.
Jag har svårt att tro att min hovslagare efter flera år av korrekt skoning bara skiter i allt och börjar sko/verka skitkasst.
Men visst, omöjligt är det ju inte.

Nja fast vad hästen gör med skorna påverkas i allra högsta grad av hur den är skodd.

Det behöver inte vara skitkass skoning/verkning. Det kan vara felaktig skoning/verkning som inte passar till just den hästen/hästarna. Ingen är ju perfekt och kan allting, inte ens den bästa hovis.

Mvh

Tora
 
Sv: Fölunge med deformerad hov

Men ibland ändras förutsättningarna för en individ som kanske varit annorlunda tidigare, och då har ivarje fall jag upplevt att en del hovisar inte riktigt har hängt med i svängen.

I fallet ditt sto, även om man kanske inte borde ta det här så kan det handla om en medfödd sak. Det var nämligen det första som jag tänkte på när jag läste din tråd, har själv en häst med denna problematik som senare påvisade medfödd trånga has leder och situationen ändrades från en skoning till nästa det var så vi upptäckte det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp