• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Amora06
  • Startdatum Startdatum
A

Amora06

Vad har ni för erfarenheter av att låta fölston återgå till flocken? Hur tidigt kan man sammanföra dem och vad ska man då tänka på? De ska in i den stora hagen med flocken,frågan är bara när som blir bäst. Just nu är det lugnt i stohagen,bara en 4-åring och en 2-åring, det kommer komma in 2 hästar till snart, så frågan är vilket som är bäst att göra?

Sv: Fölston

Jag tycker att fölet ska vara minst 2v och vara stadig på benen. Är stoet ranglåg el hög? En del andra ston som inte har föl, och är höga i rang, kan försöka sno ett föl från ett ranglågt sto, så håll dem under noga observation de första dygnen är mitt råd:)
Lycka till:)

Sv: Fölston

Vad är det för nya hästar som kommer, vet du något om dom? Var kommer de ifrån, är de tävlingshästar eller har stått i större stall?

Jag släppte ut mitt fölsto redan andra dygnet men jag vet att hon är obestridd flockledare och jag har bara två ston till och alla har gått ihop i flera år nu. Mitt sto är dessutom mycket mån om sin fölunge och håller noga koll på sin unge framförallt de första veckorna. Det är nästan som dom fortfarande sitter ihop.

Beroende lite på hade jag kanske släppt ihop fölstoet med de två unga hästarna om de har gått ihop tidigare och väntat ett bra tag innan de nya hästarna släppts in.

Ston kan stjäla föl, jag har också sett ett sto attackera ett föl.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
649
Senast: KesoNeso
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka