Fölsto utan skor

zamboca

Trådstartare
Tycker så förskräkligt synd om mitt sto som fölat för 4 v sedan och är mycket öm i fötterna. Hon verkar inte klara av att gå utan skor. Tänker nu sätta på henne skor i fram. Vill egentligen inte med tanke på skaderisk samt att jag planerar att skicka henne på betäckning igen men känner att jag inte har något val. :confused:

Är hon så ömfotad hade jag absolut skott henne. Börja med att bara sko fram. Det kanske räcker.

Sko henne fram du.. ingen fara alls nu med så gammal fölis, och vid betäckningen gör inga framskor någon skada heller!

Vi brukar framsko ston som skall ridas för premiering el. utställning redan efter två veckor från fölning och har aldrig haft några problem med det!! :)

Skall ditt sto betäckas naturligt skall hon i alla fall inte vara skodd bak. Annars är det väl OK att sko fram.
Ragnhild

Sv: Fölsto utan skor

Tar fram den här tråden igen för att jag behöver hälp från er. :) Jag har ett sto som fölade för två månader sedan och hon har gått barfota sen tre veckor innan fölningen och det har fungerat okej men hon är väldigt öm.
Nu har jag börjat rida lite men det går inte pga att hon är jätteöm och haltar när man går på grus och det finns inte så mycket gräs hos oss där man kan rida. Våran hovslagare vill absolut inte sko ett sto med föl ifall det skulle trampa det men jag känner att om jag ska kunna rida så är det ända alternativet. :crazy:

Tycker ni att man kan sko ett fölsto eller avråder ni också från det. Jag har nämnligen bara hört att man ska ta av skorna innan beräknad fölning och att man sedan kan sätta på dem igen ganska snart efter fölningen :confused:

Jag har bara tänkt sko henne fram, till att börja med iaf, och just nu går de ute dygnet runt och kommer nog göra det en månad till iaf, och boxen de kommer in i sedan är ganska stor.

Jätte tacksam för alla svar jag får !!
/Amanda

Låt stoet få vara mamma och gå med sitt föl de få månader som är kvar. Då slipper du ju att fundera på det här med skor och skaderisk för fölet.
Rida och sko kan du göra sedan efter avvänjningen.

Jag skulle inte ha något problem att sko ett sto fram om hon är halt när hon går med föl. Jag skulle däremot inte få för mej att rida ett sto som fölat för två månader sen. Låt henne vara mamma nu så kan du rida sen!

Vå hade vårat sto skott fram under hela dräktigheten och under fölningen å allt efter de. de va inga problem. Hon fixade inte att gå utan skor då dom fläktes sönder. E hästen så ömfotad hade jag skott utan tvekan.

Det finns väl ingen anledning att rida ett sto med ett 2 mån gammalt föl?!
Så ha henne du oskodd fram till att fölet blivit äldre. Det minskar skaderisken för fölet.

*kl*

Jag förfäras över utvecklingen att man nödvändigtvis ska upp på ryggen på nyfölade mammor? När började detta?:eek::crazy:

När man tar ett föl får man också ta konsekvenserna i att stoet i första hand måste få vara mamma de första månaderna!

Tar fram den här tråden igen för att jag behöver hälp från er. :) Jag har ett sto som fölade för två månader sedan och hon har gått barfota sen tre veckor innan fölningen och det har fungerat okej men hon är väldigt öm.
Nu har jag börjat rida lite men det går inte pga att hon är jätteöm och haltar när man går på grus och det finns inte så mycket gräs hos oss där man kan rida. Våran hovslagare vill absolut inte sko ett sto med föl ifall det skulle trampa det men jag känner att om jag ska kunna rida så är det ända alternativet. :crazy:

Tycker ni att man kan sko ett fölsto eller avråder ni också från det. Jag har nämnligen bara hört att man ska ta av skorna innan beräknad fölning och att man sedan kan sätta på dem igen ganska snart efter fölningen :confused:

Jag har bara tänkt sko henne fram, till att börja med iaf, och just nu går de ute dygnet runt och kommer nog göra det en månad till iaf, och boxen de kommer in i sedan är ganska stor.

Jätte tacksam för alla svar jag får !!
/Amanda

Jag skodde ganska omgående när fölungarna väl var ute. Min häst bör inte gå barfota p.g.a väldigt låg trakt som inte direkt blir bättre av att slitas ner utan skor. Dessutom blir hon ömfotad.

kl

Hellre en glad mamma med skor än en ledsen med ömma fötter.
Min avatar dam skoddes av ca en vecka innan beräknad och fick skorna tillbaka 2 v efter.

Och även jag håller med dom andra,varför rida så tidigt?

Dobbis/med tävlingshästar i avel som är mammalediga tom fölet är 4 mån minst.

Sko kan du göra. Men rida!! Hallå, jag fick barn för snart 3 månader sedan å inte skulle jag vilja att nån hoppade upp på min rygg. Det tar minst 6 månader innan kroppen återställt sig. Även för hästar!

Svar till alla.

Förstår att ingen tycker att jag ska rida på stoet men det är mest för att hon älskar att vara ute och röra på sig, men får kanske tänka om i den frågan då och vänta lite till. :S Men ni tycker alltså att det är ok att sko henne fram nu, för jag tycker att hon är öm bara av att gå i hagen också även om hon inte haltar. Och de går i en hage med en del berg i och inte direkt en vall där det är mjukt så tycker lite synd om henne när hon står vid grinden och ser ledsen ut. :( Har väntat med att sko pga att hovslagaren inte vill göra det men nu tycker jag bara så synd om henne.

Är hon öm i hagen skulle jag slå på skor fram. Men att sko för att kunna rida en nyfölad mamma är inte o.k.

Det är ju fölet, stoet och deras anknytning som är det primära nu, ridningen får komma senare när fölet blivit äldre.

Jag har haft mitt sto skodd fram hela tiden under dräktighet, fölning och hela tiden nu efteråt (kan inte gå barfota). Det finns ju så klart en risk med skor på fram om stoet skulle råka trampa på fölet. Men går dom ute så finns det ju gott om plats åt dom, så risken är nog inte så stor.

Rida skulle jag också vänta med, låt henne få vara mamma. Det finns all tid i världen att rida sen :)

jo jag har tänkt på det det också men hon är öm i hovarna då också, så för den delen hjälper inte det. Men hon tycker det är så skönt att komma ut själv och vara ensam om att bli ompysslad så tycker det är synd att det inte går pga hovarna. :(

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 633
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 853
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka