Fölsjuka behandla hemma

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fruktis
  • Startdatum Startdatum
F

fruktis

Jag har en fölis som visar lindriga symtom på fölsjuka,:cry: aningen halt och haft lite diarre. Han är 18 dagar idag. Jag har ringt dist vet som kommer sent ikväll.
Nu är det så att vi bor i världens ände och har 40 mil till närmaste klinik:( och dessutom så blir stoet extremt stressat vid transportering och har haft transport sjuka två gånger innan jag köpte henne ( de var av den anledningen som hon slutade att tävla och såldes till mig)
Min fråga är vad kommer nu distriktaren att göra när han kommer? Är det någon som har erfarenhet av att behandla föl med fölsjuka hemma? Hur behandlas de?

Sv: Fölsjuka behandla hemma

Har du hälta så måste nog leden spolas.
En kunnig veterinär kan göra det på plats.
Detta MÅSTE göras annars förstörs leden.
Och det bör ske ganska omgående. Inte vänta till i morgon.

Fölungen, om den behandlas hemma, kommer troligen att sättas på Genta och andra sorters antibiotika. Smärtstillande och något för att magen skall orka med, till exempel Andapsin flytande eller i tablettform.
(du kommer att få spruta ungen två till tre gånger per dag, tempning morgon och kväll)

Den kommer troligen att få dropp eftersom den har vätskeförlust.

Veterinären kommer troligen att ta foalcheck och även ge plasma.
Ta ledprover och blodprover.

Allt detta är ett måste, om du skall klara fölungen.
Blir den spolad på plats så kan du vara beredd på ett heltidsarbete.

Håll sto med föl inne på väl halmad box.
Hygienen är jätteviktig!!!

Lycka till!!

AM

Det är helt otroligt Naffayette men det allt har skötts nästan exakt som du beskrev! Under timmar av väntan på vet satt jag med laptoppen i boxen och bara läste och läste och sög i mig all kunskap som finns här på buke, det resulterade i att jag ringde dist vet som medela att det inte fanns någon foalcheck på stationen men styrkt av Naffayettes och Wranglers handgripliga råd så satt jag svärfar på en 20 mils resa där han möttes upp av en travhäst uppfödare som hade ett test, vilka människor det finns. Fölis behandlas nu precis som att vet skulle ha fått arbetsorder av Naffayette . Just nu är jag bara trött trött och överlycklig, jag vet att det inte är över och troligen så har jag upptäkt symptomen tidigt men jag är så glad att den står under behandling för det betyder att den är i liv!!

Bra jobbat!!! :banana:

Nu håller vi tummar och tår för din lilla fölis! Och Nafayette är en klippa! :bow:

Ja men det är ju strålande!!

Funderat mycket på din unge och trodde faktist inte att det skulle gå vägen..

Det är ju alltid svårt med fölsjuka och att ha en veterinärkår med stort distrikt.

Nu håller jag tummarna för er att allt går bra i fortsättningen.

Snyggt jobbat!! :bow:

AM

Tillägger att om du inte hade handlat så här kvickt så hade inte ni klarat fölet.
Vet att det finns hästfolk som tror att bandage funkar bra på hältor på föl.
Eller väntar för länge med att agera..

Senast ändrad:

Efter en vecka av berg och dal så har vi nu tvingats ta bort vår lille kille. Kanske hade vi kunnat klara honom men inte efter de förutsättningar som vi har. Jag hade tagit ut mina fem veckors semester så att de skulle täcka in fölning och det första veckorna men har denna vecka "vabbat" med fölis och nu måste jag tillbaka till jobb.Det är den hårda verkligheten. Ganska snart när han blev sjuk bestämde vi en maxgräns för behandlingskostnad och den har överskridits med råge. Jag är medveten om att detta kan få många att reagera att vi valde att ta bort honom men utgången var oviss och hur skadad hans led var vet vi inte. Att bli ruinerad för att kanske sedan upptäcla att, Ja vi höll honom i liv men brukbar kommer han aldrig att bli, var inget alternativ. Stoet har tagit det hela bra, det var nästan så att hon kände det på sig för de två sista dagarna visade hon väldigt lite intresse för sin unge. Vi gjorde som vi läst här på buke och avlivade han i boxen och lämnade han sedan med hans mamma. Hon nosade och puffade men förstod snabbt hur det stod till med hennes lille. Hon ställde sig att sova en stund och när hon vaknade till så bankade hon i boxdörren, något hon inte gjort sedan han insjuknade, och talade om att nu var det dax att gå ut i hagen. Jag har däremot fått dubbla besked om hennes mjölk, absolut inte mjölka ur säger en del och andra säger mjölka ur men mindre och mindre. Tack för all hjälp med tips och info om fölsjuka och om hur man bäst gör när man ska avliva ett föl.

Är ledsen för er skull och ni gjorde ett försök med den lilla , men tråkigt nog gick det inte hela vägen.

Mia

Beklagar :(

Angående om att mjölka ur så skulle jag mjölka ur men mindre och mindre. Annars finns risken för mjölkstockning om man inte mjölkar ur alls.

Skönt att stoet tog det så bra :)

Beklagar så väldigt mycket, och tycker inte alls du ska känna att du "gett upp". Den hårda verkligheten är att även om man lyckas rädda fölet, så är det inte speciellt troligt att den blir brukbar i framtiden, när väl en led är angripen. Om jag har förstått saken rätt.

Vi har fått in flera unghästar till inridning (på mitt jobb), som ägarna lagt närmare sexsiffriga belopp på för att rädda från fölsjuka. Vi har skickat dem direkt till veterinär/röntgen. Ingen av dem var det ens lönt att börja lägga något inridningsjobb på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 160
Senast: Nominous
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis...
2
Svar
25
· Visningar
3 549
Senast: Faust_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V