Fölningsbox

lady_vip

Trådstartare
Mitt sto är konstaterat dräktigt idag och det är gott om tid kvar, men jag har ingen fölningsbox. Hon är ett hbl och mina boxar är ca 10 m2 och fölningsboxen bör väl vara iaf 12 m2?

Det borde väl vara fler som haft detta delikata problem, så bolla med mig.

Alt 1. Riva en vägg i nuvarande stall. Problemet blir då att jag har gjutna längsmedliggande betongplintar närmst golvet, blir svårt att få bort dem med nån reda så att det blir bra.
Och jag blir av med en box som jag kommer behöva sen när fölis blir lite större.

Alt 2 Bygga nytt. Men platsen finns inte i befintligt stall och det skulle då bli nån form av utebox... Men det vet i tusan om hästen hade uppskattat och placeringen av denna får då bli så att kontakt med andra hästar blir svår.

Alt 3 Flytta hästen Många nackdelar, en fördel och det är att jag då får en godkänd boxstorlek

Alt 4 Föla ute Hon är då uträknad till slutet av maj och vädret kan vara okej, men det är en förstagångare och det känns bäst om man är förberedd.

Alt 5 Använda befintlig för liten box Det har fölats i dem förr, men det kan ju bli trångt. Sen förvisso kan hon lägga sig tokigt hur stor box man än har...

Har jag missat något alternativ? Vilket verkar vara som det vettigaste?

Sv: Fölningsbox

Om hästen är över 160 cm är 11 m2 minimåttet, om den är under 160 cm räcker det med 10 m2. Men detta är ju minimått... (Länk till reglerna)

Jag skulle nog välja alt 1 och bila bort den där betonggrejen. Det går ju att bygga upp en ny vägg där (utan betong) när fölet behöver egen box.

Hon kanske kan föla i den boxen, men till hösten, om de ska dela box några månader så är ju fölungen ganska stor. Då kanske det blir för trångt?

Riv en vägg och lägg in en riktigt djup bädd så att det täcker över betong plintarna. Beror ju på hur höga dessa är och hur pass lågt/högt i tak ni har. Annars kan du ju bygga non form av utebox kanse vid ett öppningsbart fönster till nån av övriga boxar.

Hon kanske kan föla i den boxen, men till hösten, om de ska dela box några månader så är ju fölungen ganska stor. Då kanske det blir för trångt?

Precis min tanke... Det är ju bara det att här på detta stället smälls det inte bara upp en vägg på en dag sen :D

För egen del föredrar jag att stona fölar ute, men det krävs ju en del praktiska arrangemang. Om det finns en torr hage med stabilt staket med nedersta slanan så nära marken att fölet inte kan komma under och ett regnskydd i närheten av en plats för dig själv när du ska fölvaka där stoet kan gå ensam men helst ändå se de andra hästarna, så hade jag valt fölning ute.

Men, som sagt, inte så enkelt att hitta en sån hage alltid.

En utebox brukar ju annars uppskattas av de flesta hästar. Där är de oftast inte så beroende av att se andra hästar. Men det är ju en del jobb med att bygga en sådan också....
Du kan inte göra någon form av lösdrift?

Jag har en lösdrift, dvs vindskydd och så, men jag använder inte den som permanent.

Så de går i lösdriften på dagarna, sen plockar jag in dem i stallet på nätterna. Så om de vill kan de lägga sig i vindskyddet och vila.

Men denna märren går aldrig in i vindskyddet och jag har bara en häst till som bör stallas in, och då får de gå själv på 2 olika sidor...

Hon kanske fölar ute i hagen ändå, det vet jag ju inte. Men som någon sa så just fölningen ska väl gå att lösa, det är till hösten sen det jobbiga kommer.

Ett helt annat alternativ är att bygga en helt ny box på andra sidan väggen i nuvarande stallet (det är bara en liten del av ett stort stall som är inrett, men det är en betongvägg emellan), där jag nu har sadelkammare. De kommer inte att se varandra ändå, men höra varandra.

Det första alternativet tycker jag låter bäst. Skulle gjort en permanent lösning. Givetvis måste golvet vara någorlunda plant så att inte hästarna kan skada sig eller ligga obekvämt. Tillverka en flyttbar vägg som går att sätta dit när fölis är tillräckligt stor. Det är så jag har löst fölbox i mitt stall. På så sätt blir fölboxen 15 kvm och så får jag ett litet utrymme bredvid där jag kan förvara torv och själv ligga och sova när det vankas fölning.

Det första alternativet tycker jag låter bäst. Skulle gjort en permanent lösning. Givetvis måste golvet vara någorlunda plant så att inte hästarna kan skada sig eller ligga obekvämt. Tillverka en flyttbar vägg som går att sätta dit när fölis är tillräckligt stor. Det är så jag har löst fölbox i mitt stall. På så sätt blir fölboxen 15 kvm och så får jag ett litet utrymme bredvid där jag kan förvara torv och själv ligga och sova när det vankas fölning.

Det har du ju rätt i... Då får jag en meter till iaf (dörren är mitt i) och den blir ju lite större (ca 3,5 x 4,5 på 160 cms hbl) och kan sova själv där.

Får genast framföra detta till snickaren:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderar lite på att inleda ett nytt projekt, nämligen att bygga 2 uteboxar och hyra ut dem, vill gärna ha lite tips, åsikter och...
Svar
9
· Visningar
1 659
Senast: Tosen_85
·
Hästmänniskan Vi ska bygga om i vårt stall och nu funderar jag över hur vi ska prioritera mellan boxstorlek och bredd på stallgång. Första förslaget...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar