• Avel
  • Trådstartare Trådstartare frid
  • Startdatum Startdatum
F

frid

Hej!
Har ett litet bekymmer som jag skulle vara tacksam för om Ni kan tipsa mig om en bra lösning.
Har ett fjordingsto som alltid sover med baken cirka två dm från boxdörren. Jag är mycket nervös att hon ska få för sig att föla liggandes sådär också. Hennes box är stor men hon väljer ändå alltid att lägga rumpan mot väggen. Tänk om man missar fölningen, det blir ju inte bra:confused: Tyvärr så vet man ju inte heller hur vädret kommer att bli så fölning ute kan man inte planera in heller (hon är beräknad till slutet av april). Tänkte först om man skulle prova att spärra av hörnan mot boxdörren på något sätt men då kanske hon lägger sig med rumpan på ett annat håll och mot en annan sida i stället. Hur har ni gjort med ston som gärna ligger mot en vägg med bakdelen?

Sv: Fölning

Den risken finns ju alltid, att de lägger sig nära en vägg om de ska föla inne. Den enda egentliga lösningen är helt enkelt övervakning. Det ju just sådana saker som att de lägger sig vid väggen eller ett felläge på fölet som gör att djurskyddslagen sätter krav på övervakning av ston som ska föla.
Det finns en hel del tekniska saker som gör övervakningen enklare. Saker kamera så att man inte behöver gå ut i stallet hela tiden eller larm som känner av när stoet börjar svettas eller lägger sig ner.

Jag förstår din oro och jag säger som Masse; övervakning! Jag hade ett sto som gjorde precis så, lade sig ner med rumpan mot boxdörren. När jag kom ut ett par minuter senare (hade kameraövervakning) så var det lögn att få henne att resa sig igen. Eller, ja, hade det varit mot någon annan vägg så hade jag självklart sett till att få upp henne ändå, men eftersom det var boxdörren som var i vägen och inte väggen, så var det ju bara att öppna dörren. Fölungen föddes ut på stallgolvet...

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Skärma av med halmbalar som man kan plocka bort om det blir trångt mot väggen ?

Mia

Därför sover man i stallet och har kamera på boxen! :)

Första fölet vi fick hade vi inte kamera på utan vakade i stallet. När hon började föla smög vi fram och tittade och då låg hon med rumpan i hörnet vid dörren så när fölet var halvvägs ute så öppnade jag dörren så det fick plats att komma ut.

De andra två fölen hade vi kamera med monitor i fikarummet på stallet. Sov med väckning en gång mitt på natten och hade ljudet på monitorn. När de väl skulle föla vaknade man direkt av ljudet och kunde gå ut i stallet. De låg inte mot någon vägg något av stona de gångerna.

Säger som Miia ovan, lägg ut halmbalar runt om som du kan ta bort i ett sådant läge.
Min lade sig kanppa 1/2m från väggen när det var dags, som tur var så hade jag pallrat upp med mkt. halm runt om som jag kunde ta bort.
Sedan fick man "styra" fölungen mot stoets bakben.
Lycka till!

Tack för tipset med halmbalar, det ska jag nog också göra. Men får nog klippa upp alla balsnören då jag aldrig skulle våga låta dem vara kvar inne i boxen.......

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 414
Senast: Raderad medlem 142658
·
Anläggning Mina två ponnier går på lösdrift, vi byggde en ligghall och öppningen var en halv långsida. Min ponny gillar inte att känna sig trängd...
Svar
10
· Visningar
6 715
Senast: Masse
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 688
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka