FÖLNING o SOMMARBETE

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
R

rosita

Hur hade ni gjort?
Mitt sto ska föla i slutet av Juni.Vi har sommarbete i anslutning till betet, hade tänkt låta henne gå där dygnet runt fram tills det börjar närma sig, då jag hade tänkt ta in henne på nätterna, låter det bra? Hon är beräknad till 30e Juni, när ska jag då börja ta in henne på nätterna? Hon har nog aldrig varit inne själv nattetid, hade ni då haft sällskap till henne eller är det OK om hon är inne själv, även om hon inte är van?
Hur hade ni gjort?

Sv: FÖLNING o SOMMARBETE

Du får väl helt enkelt se om hon öht godtar att vara inne själv om nätterna, och vid behov plocka in en annan häst som sällskap.
Min klarade av att vara ensam inne på nätterna under de sista dagarna, men den hade å andra sidan sin flock inom synhåll på andra sidan dörren. Ofta stod flocken inne i lösdriften och höll henne sällskap under halva nätterna :love:

Jag får nog ta in alla mina tre när fullblodet ska föla. Jag tror nog fullblodsstoet kan stå inne själv men gamlingen är så fäst vid fullblodsstoet så HON kommer förmodligen bli tokig.

Ska faktiskt bygga två uteboxar så fölston kan stå där och flocken gå utanför.

Hur långt innan fölningen brukar ni låta stoet vara inne på nätterna?

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 189
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 360
Senast: Bison
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 634
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka