landsbygdsbo
Trådstartare
Rent cyniskt sett så passar min gamla ekonomilärares utryck bra: -ge fan i att kasta bra pengar efter dåliga. Ta förlusten istället och lämna skiten!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På sikt är nog det den enda lösningen.Tsipras och Co måste väl anses spela högt (allt enligt spelteorin som Varoufakis omfamnar) men att döma av börsens reaktioner
så har hans "gamble" misslyckats kapitalt. Grexit är redan inprisat.
Rent cyniskt sett så passar min gamla ekonomilärares utryck bra: -ge fan i att kasta bra pengar efter dåliga. Ta förlusten istället och lämna skiten!
Men i Greklands fall handlar det ju om ekonomi. basic sådan.Som tur är handlar inte livet om bara ekonomi.
Som tur är handlar inte livet om bara ekonomi.
Men i Greklands fall handlar det ju om ekonomi. basic sådan.
Landet är inte kababelt att hantera en så stark valuta som EUOR:n man måste ha en egen som flyter.
Det finns ju inga andra möjligheter för landet.
Ställ in betalningarna
En egen fluktuerande valuta
och lev på vad man kan tjäna ihop inom landet.
Självklart måste man samtidigt revidera statsapparaten och skattesystemet.
Men återigen basic ekonomi.
Eller har du ett vettigare förslag ?
Det bor människor överallt på jorden och alla lever de under ekonomins lagar. Så jag är ledsen att krossa din dröm, Grekerna lever även de under ekonomins lagar.Nej, det bor medmänniskor i Grekland. Det handlar inte alls om enbart ekonomi.
Det bor människor överallt på jorden och alla lever de under ekonomins lagar. Så jag är ledsen att krossa din dröm, Grekerna lever även de under ekonomins lagar.
Att de valt politiker som kört landet i botten är ingen ursäkt.
Men jag frågar väl för andra gången:
Har DU ngt förslag hur det hela ska lösas?
Jaha och nästa steg då?Ja.
Stora skuldavskrivningar.
Anpassning till nuvarande BNP.
För vem lånar dem pengar till nästa runda efter det här?
För efter allt snack om demokratins födelseland och det Grekiska folkets demokratiska rätt att själva bestämma, hur tror du de andra Europeiska staternas regeringar får igenom beslut om ytterliga pengar, i respektive parlament?
De stora bankerna har ju tjänat bra med pengar på Grekland. Och eftersom staterna nu har övertagit merparten av skulderna så klarar de sig helskinnade ur en ev. bankruttOm jag lånar ut pengar så vill jag såklart ha tillbaka dom. Skänker jag bort pengarna så spelar det ju ingen roll. Nu har ju Grekland lånat till
konsumtion och det är ju inte EUs fel.
Dijiselbloom, EUs ordförande sa just det. Såklart grekerna får bestämma men det gäller ju även resterande 18 länder inom Eurozonen.
Dom har full rätt att säga nej också
Jaha och nästa steg då?
Antingen sänker man de interna kostnaderna med 60, 70 % eller så skaffar man en valuta man kan devalvera.
För vem lånar dem pengar till nästa runda efter det här?
För efter allt snack om demokratins födelseland och det Grekiska folkets demokratiska rätt att själva bestämma, hur tror du de andra Europeiska staternas regeringar får igenom beslut om ytterliga pengar, i respektive parlament?
Med andra ord en bankrutt. Det har ju redan börjat. Man har ställt in statens betalningar till sina fodringsägare, man har starkt begränsat folkets tillgång till sina pengar.Sänka de interna kostnaderna och anpassa ekonomin måste man göra. Men jag väljer att vilja se framåt och ta tillvara på den enorma kraft människorna i Grekland har. Därför krävs stora skuldavskrivningar. Stora räntebetalningar ska inte behöva döda en ny grekisk balanserad ekonomi.
Med andra ord en bankrutt. Det har ju redan börjat. Man har ställt in statens betalningar till sina fodringsägare, man har starkt begränsat folkets tillgång till sina pengar.
Löser sedan Frankfurt sedelproblemet temporärt med "grekisk euro" så är ju saken klar.
Vill sedan Grekland lämna EU så varsågod.
I samma veva så öppnas burken med surdeg som jäst sedan inbördeskriget.
Då jeflar......
En ren skuldavskrivning räcker knappast. För vem vill låna landet de pengar de behöver de kommande åren om de så flagrant misskött sin åligganden.Nej, skuldavskrivningar och en anpassningsperiod innebär just att bankrutt undviks.
En ren skuldavskrivning räcker knappast. För vem vill låna landet de pengar de behöver de kommande åren om de så flagrant misskött sin åligganden.
Och
I vilka nationella parlament tror du förslagen går igenom, ni måste hosta upp fler miljarder. I Baltikum, Rumänien eller Bulgarien eller varför inte parlamentet i Berlin?
Det är försent att förhindra en bankrutt, Grekland är bankrutt idag.
Bankrutt är väl en adekvat beskrivning av Grekland idag. Man klarar inte av sina ekonomiska åtagande. Ett land kan ju som bekant inte gå i konkurs....
Du glömmer det lilla demokratiska problemet, att flera av parlamenten i EU inte kommer att acceptera ytterligare miljarder till Grekland.Då sätter vi t=0. Och låter grekerna formulera en plan för sin ekonomi som är i balans om låt säga 5 år, en anpassningsperiod. Sedan skriver vi av skulderna och hjälper grekerna att nå sina mål på 5 år. Voila! En lösning som inte innebär samma turbulens som alternativen.
Det viktiga är att vi solidariskt, aktivt och proaktivt, ser till att historiska skuldberg högre än Olympos inte sätter enorma käppar i hjulet för en sådan utveckling. Gör vi det inte kommer vi ändå att få stå för fiolerna, fast reaktivt och passivt. Och med ett grekiskt folk som känner sig överkörda av Europa.
Hur ger man andra stater som lever på eurons knivsegg incitament med denna metod till att också fortsättningsvis sköta sin ekonomi, om vi nu sätter en praxis att om det skiter sig deluxe, då tar en skuldavskrivning hand om det man lånat upp - plus att man själva får formulera en plan för att få ekonomin i balans på fem år?Då sätter vi t=0. Och låter grekerna formulera en plan för sin ekonomi som är i balans om låt säga 5 år, en anpassningsperiod. Sedan skriver vi av skulderna och hjälper grekerna att nå sina mål på 5 år. Voila! En lösning som inte innebär samma turbulens som alternativen.
Det viktiga är att vi solidariskt, aktivt och proaktivt, ser till att historiska skuldberg högre än Olympos inte sätter enorma käppar i hjulet för en sådan utveckling. Gör vi det inte kommer vi ändå att få stå för fiolerna, fast reaktivt och passivt. Och med ett grekiskt folk som känner sig överkörda av Europa.