Folk som stjäl på stallet????

D

Dextrosol

Upptäckte i går att ngn stulit våra helt nya benskydd inköpta på rea för 1000 kr. Vi hade länge sett fram emot att ha råd att köpa sådana till den nya hästen. Nu känns det bara för jäkligt.....hade kanske haft dom på högst 5 gånger. Det vara sådana där fina bruna i skinn med tjockt ludd innuti. Gud vad man blir besviken på männskligheten. Det fanns en tjej på stallet under sommaren som hyrde en box. Hon fick flytta omedelbart då ngn kom på henne att stjäla mat av andra. Visst ligger det nära till hands att man misstänker henne, men så länge man inte vet.....kan hemförsäkringen gå in o täcka?? Vi har blivit av med ett hoppschabrak också. :cry:

Vad tråkigt med sådana människor, att man inte får ha sakerna ifred. I ett stall där jag var medryttare på en häst försvann också saker spårlös; bett, benskydd, ett träns, och småsaker som borstar o sånt... :crazy:

Har ingen aning om det går på hemförsäkringen, men jag tror inte det, är det ni som äger stallet?

Jättetrist och man blir hur arg och besviken som helst. :mad: Vart har tjejjen tagit vägen? Går det inte att göra en liten diskret koll av henne för att se om hon har benskydden i sin ägo? Om så är fallet, ifrågasätt vart hon har köpt dem någonstans... :cool:

Jag tror att hemförsäkringens självrisk är mer än värdet av dina saker vilket gör att det inte är någon idé att utnyttja den. Ska du utnyttja försäkringen så antar jag att du måste ha stöldanmält det hos polisen också. Hade du dina saker inlåsta?

Jag har aldrig blivit av med "grejer" men en sommar hade jag en tillfällig stallkamrat som tog vår havre trots att vi låste tunnan till slut...

Tråkigt... Min bästis hade sin häst i ett stall där det plötsligt försvann mer och mer foder varje dag. Hon visste att hon inte gett sin häst så mycket, då det var en ettåring som inte åt mycket. Det konstiga var att en annan häst hade likadana pellets i krubban men hans fodersäck var tom... :smirk: Sen försvann en grimma (sprillans ny såklart) och hennes systers digitalkamera! Den kostade bara fem tusen... :mad: Hon har inte fått tillbaka den. hon glömde den i en påse på boxdörren över natten och tog för givet att den skulle hänga kvar, men inte ens i ett stall får man ha sakerna ifred. Stallet hålls låst så det kan bara vara en från stallet. :mad:

Va jobbigt... när jag stod på ett annat stall förut, blev jag av med en sadelgjord. Den var gammal och sliten... Fattar inte vem som skulle vilja ha den, men det var jobbigt, för man var ju tvungen att rida barbacka tills man köpt ny... :crazy:

Om du har en "drulleförsäkring" i hemförsäkringen tror jag den täcker men frågan är om inte självrisken är högre. Värt att kolla upp iallafall tycker jag. Har själv fått ersättning för en sadel som blev "historia" i samband med en omkullridning :).

Nja, har väl inte direkt blivit utsatt för stöld, men en tjej i stallet lånade min sprillans nya bomlösa sadel en gång när jag var bortrest. Till saken här den att paden blev så smutsig efter all svett att jag, innan jag kan använda den igen måste tvätta den för hand (ullpad), då min häst är EXTREMT skavkänslig. Har inte ställt henne mot väggen än, men så fort jag får tag på henne blir det :devil:. Jag H A T A R när folk lånar mina saker utan lov och sen har mage att inte tala om det heller.

Nu är min sadel och paden inlåst i skåpet och nyckeln (som denna tjej tidigare visste var den låg) har jag gömt så att hon bara kan drömma om att tjuvlåna sadeln igen.

Låna grejor utan att fråga är det värsta jag vet!
Man hittar plötsligt ngt i sitt skåp på en helt annan plats,
då fattar man på direkten att ngn har lånat.
Torrschampo flaskan som plötsligt var tom?
Schampot som stallägaren! lånade för att tvätta sina hundar?
Jag blev galen!
Frågar man snällt så klart man säger ja.
Nu har jag flyttat o får ha mina saker ifred fast vi bara har hyllor i inte skåp.

Fattar inte hur någon kan vara så knäpp och sno sådana saker. Hon kan ju inte använda dem inför folk om alla vet att du har blivit av med dina skydd!

malu

Jag har aldrig varit med om att bli av med grejer faktiskt. Men nu när jag köpte en ny sadel för 20 000 så ordnade jag ett specialtillverkat plåtskåp med låsanordning. Då gäller försäkringen om den skulle bli stulen. I det skåpet har jag även kandar, träns, ridstövlar, tömkörningsgjord och tömmar allt som har lite värde.

Jag vet inte exakt vad som gäller med andra saker än sadel. Men den var tvungen enligt mitt försäkringsbolag att vara innanför lås för att försäkringen skulle gälla.

Ja, det ska det göra. Gäller att man även kommer ihåg att låsa dörren när man är ute och rider. När jag stod i kollektivstall hände det flera gånger att man kom till stallet, en av inhysningarna var på banan/skogen och sadelkammardörren stod på vid gavel!! Bara för vem som helst att knalla in...

Blev även av med prylar i kollektivstallet, så fort det var tävlingar på anläggningen fick man låsa in allt. När jag flyttade min häst till ett mindre stall och sedemera hem, så har jag upptäckt att maten också räcker MYCKET längre :crazy:

/Lizzie

Enligt mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) ska det räcka även med ett hänglås. Fanns inget specificerat om just hur låset skulle se ut. Så enligt handläggaren ska tom det räcka.

Trist värre. Har en annan fräck sak och det är kunder som ska kika på häst som stjäl saker:( man blir galen. De flesta är givetvis hyggliga och mkt omtänksamma men en del verkar tro att bara för att man har mkt saker har man råd att köpa nytt. Det de glömmer i förbifarten är att till många hästar behöver man många saker och har inte lust att köpa nytt i tid och otid.Hoppas du får tillbaka dina luddskydd (troligen ett par sådana som jag med vill ha!! men det är ju liksom bara att spara)

åh, vad förbannad man blir!

i mitt förra stall var det någon som stal "obetydliga" grejer..

en blev av med en ryktsten
jag blev av med 2par paddar (jätteskitiga o äckliga..)
en blev av med sitt sadelöverdrag..

allting under samma vecka, mkt märkligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka