Folk och kattannonser!

KungTulle

Trådstartare
Man undrar ju ibland hur folk är funtade. Har precis annons på våra kisar.

Visst det ringer och mailar många seriösa människor men ibland undrar man ju. Har haft flera som säger att dom bor i lägenhet fast det står klart och tydligt i annonsen att jag inte lämnar katter till ett liv i lägenhet utan att dom ska ha möjlighet attgå ut fritt åtminstone ibland.

Men jag har sagt i svarsmail och i telefon att sk marklägenhet är ok. Eller möjligen om man har en riktigt stor lägenet på typ 100 kvadrat.

En kille som iofs lät väldigt ung på rösten frågade först om det fanns kattungar kvar, sedan i nästa andetag om jag visste någon som ville köpa deras kanin! Jaha och vad hände rmed katten när familjen i fråga vill köpa en hund? Och med hunden när dom vill ha en noshörning? Dom bodde för övrigt också i lägenhet!

En person mailade och frågade varför jag var så fräck och värderade katterna efter färgen? Jag skickade ett svarsmail och förklararde att vi här på gården lägger ut ett par tusen kronor i månaden enbart på djurfoder och pengarna kommer alla djuren till godo. ( Och den kattungen som har ovanlig färg står det 4-5 till och vill titta på om inte person ett som kommer och tittar på den tingar den.)

Hehe min sambo tyckte att vi skulle ha auktion på den katten att den som bjuder högst får den, men jag sa absolut nej till den saken då det är viktigare att katten kommer till ett bra varaktigt hem.

Språkförbistringar kan iofs vara rätt kul som när den trevliga danska damen ringde och inte kom på vad det hette på "svensk" när hon skulle beskriva vilken katt hon var intresserad av efter bilden i annonsen. Då svarar jag något i stilen: Nå saj det po dänsk. Och damen i fråga utbrister " stribede", ( hehe stripig-randig). Fast den danska damen verkade mycket trevlig och jag hoppas hon vill köpa en av katterna.

Jaha det är är antagligen vedermödor som händer alla som har djur ute på annonsering. Man tycker ju att det minsta man kan begära är att folk läser igenom annonsen ordentligt så att dom förstår vad det står!

Suck!

/Kung Tulle

Senast ändrad:
Sv: Folk och kattannonser!

Jag satte ut en annons på min gamla "övergivna" rexkatt i höstas. Pga sjukdomar hade jag fått avliva hans "bröder" som han levt med hela livet och han kände sig eeeeeeensam! Han var 11 år. Nog var det några lustiga svar. Speciellt en karl som ringde. Han o hans fru hade en gammal (17 år) burmakatt och bodde i hus. Det lät rätt bra, men efter att ha frågat EN fråga om min katt (vilken färg tror jag) så berättade han bara massor om deras burmakatt och de katter de haft före henne. Han verkade mest intresserad av att "prata katt", inte av att verkligen ta över min kisse.... :crazy:

Annars fick jag en del ganska bra svar (men väldigt få). Försökte hos en tjej (gammal vän), men det gick inte bra med hennes katter och fick sen inte tag i något tillräckligt bra alternativ så tyvärr fick jag till slut ta bort honom.... :cry:

Ja det kan vara ett elände att omplacera katter! Tråkigt att du inte hittade ett hem till din gamla rex. Fast du ska ha heder åt att du avlivade honom istället för att bara kasta u honom vind för våg som en hel del människor hade gjort!

KT

Hoppas du hittar några bra hem till dina katter!
Tycker det är bra att ta ut en del pengar för dem, är folk villiga att betala x-antal kronor för en katt så bör de med största sannolikhet även ta väl hand om dem.

Apropå det här med lägenhet (bor i en själv), en av våra grannar har haft katt och den var ute i stort sett dagligen (eller snarare att den gick som den ville). Alla i trappen släppte in den och ringde på där den bodde när den ville in (vaddå bortskämd :angel: ) så det fungerade utmärkt!

KungTulle skrev:
Ja det kan vara ett elände att omplacera katter! Tråkigt att du inte hittade ett hem till din gamla rex. Fast du ska ha heder åt att du avlivade honom istället för att bara kasta u honom vind för våg som en hel del människor hade gjort!

KT
Tack! Men för mig är det så självklart att det inte ens existerar något annat beteende. I djurägarens ansvar ingår att se till att de får dö på ett smärtfritt sätt när det är nödvändigt. Det var synd, eftersom han var helt frisk och pigg, men han mådde så uselt när han blev själv och klarade inte vara ensam hemma hela dagarna när vi jobbade. Tyvärr.

hemlig skrev:
Apropå det här med lägenhet (bor i en själv), en av våra grannar har haft katt och den var ute i stort sett dagligen (eller snarare att den gick som den ville). Alla i trappen släppte in den och ringde på där den bodde när den ville in (vaddå bortskämd :angel: ) så det fungerade utmärkt!

Jo jag vet att det KAN fungera. Men jag har också sett frustrerade katter tex 2-3 st i minimala ettrumslägenheter som aldrig fått komma ut och som inte blir aktiverade heller.

Om katten får gå ut ibland kan den ju faktiskt ta saken i egna tassar och FLYTTA om hemmet den bor i börjar changsera.

Nu hoppas man ju inte att det händer dit man säljer kattungar. Vi säjer till alla att ifall dom får bekymmer i framtiden att dom ska vända sig till oss om dom inte själva lyckas omplacera till nytt bra hem.

/KT

Just nu så skulle jag vilja ha dubbelt så många kattungar!

Varför det?

Jo för att en pappa ringde igår och ville köpa katt till sin dotter, han var ivrig och ville komma ut genast. Men jag förklarade att det fanns folk som ringde före som skulle titta först och då är det ju så att de får köpa katterna som var först i tur och som ger ett bra hem.

Inte så lätt att förklara för en utländsk man med dålig svenska.

Igår hade vi den danska familjen ute och dom blev kära i den lilla hankatten och köpte den. Betalade och allt för senare leverans i juni. Dom ville ev ha en randig också men behövde fundera på om dom ville ha en honkatt eller istället köpa en lika gammal hankatt från någon annan kull.

Men eftersom den som ringde litet före den danska familjen skulle komma ut idag på eftermiddagen och ha en av de randiga så sa jag till den danska familjen att dom isåfall får ta den randiga som "blir över".

Okej, den allra första som ringde av spekulanterna vill titta på den vita kattungen...hon kommer på måndag. ( Sedan finns det yp 5 till som står i kö på den vita kattungen om utifall att den förste inte vill ha den)

Så om danskarna väljer att avstå från den randiga unge som blir över... ja DÅ finns det en "ledig" kattunge till den utländske mannens lilla dotter annars inte.

Okej nu över till saken.

Telefonen ringer, Kung Tulle svarar... en liten späd flickröst ringer. Hej det är Jasmina! Hon förklarar att hennes pappa ringde igår och hon undrar om kattungarna är kvar....

Hon blir litet ledsen när jag säger att en tant kommer för att titta på kattungarna nu idag men att hon inte varit här ännu. Flickan frågar när hon kommer, jag säger att jag inte vet någon tid. Jag lovar att jag ringer tillbaka till dom så fort hon varit där. Man riktigt hör på flickan att hon önskar sig en liten katt mest av allt i hela världen!

Hon lägger på. Sedan efter ett par minuter ringer hon igen. Hon säger att dom köper katten utan att titta på den! Nu får jag förklara för henne att det går inte. Att man måste låta dom som ringt först titta och köpa först. Att dom som ringde först skulle bli jätteledsna om jag sålde katten fast jag lovat dom att titta först. Ja att dom skulle bli lika ledsna som henne! Jag lovar igen att ringa tillbaks så fort dom andra varit och tittat på katten.

Problemet är ju att det antagligen inte blir någon katt över till Jasmina! Fyra katter bara och inga fler!

:cry: :cry: :cry:

Vad som komplicerar saken är att jag inte har koll på om dom bor i lägenhet eller inte eftersom det var ganska svårt att prata med pappan när han ringde igår!

Åh jag är inte skapt för sånt här! Jag vet ju PRECIS hur det kändes när jag själv var liten och ville ha ett litet djur. :cry:

Sedan känns det jobbigt att inte kunna kommunicera ordentligt med Jasmina och hennes pappa. Tänk om dom tror att jag inte vill sälja för att dom inte pratar så bra svenska? Eller för jag tror att dom kommer vara elak mot katten? Kanske dom har ringt på jättemånga annonser och fått nej?

Men samtidigt den danske famliljens lilla grabb blev ju också lycklig för sin katt.

Och även de andra familjerna kommer bli det med sina katter.

Faaaan vilken mjukis Kung Tulle är! Nu sitter jag här vid datorn och bölar som ett litet småglin!

/KT

Jaha!

Nu har en kattunge till hittat ett hem.

Pinsamt värre!

Damen följde med mig in i stallet. Alla kattungar utom en randig ligger i korgen. Jag fiskar fram den randige i korgen och ger till damen hon tittar på den lite och vill se den andre också. Jag fiskar fran denna som sitter bakom fodertunnan och inser att kattungen morrar som en galning och håller fast något grått!

EN död MUUUS! Kattungen släpper musen när jag lyfter men hela det vita området kring ned lilla rosa kattungenosen är RÖD av BLOOOD!

Jag stammar fram något om att deras mamma jagar möss till dom ute på fälten och att hon nog precis kom med en mus nyss. Och skämtar något om att det bådar ju gott för framtiden när dom så tidigt övar upp sin smak på smaskiga möss!!!!

Damen tappar allt intresse för den rena randiga kattungen och börjar skärskåda den blodiga kattungen! Kommenterar saker som denna har ju nästan panthermönster på pälsen etc etc. Hon tingar den lilla blodiga grevinnan "Dracula".

Jaha så kan det gå.

Nu ska jag bara få tag på den danska familjen för att se om dom tar den andre randige. Minstingen, som det kommer vara snorsvårt att skilja sig ifrån då hon har "adopterat" mig och följer efter mig vart jag går när jag är ute i stallet och bara är nöjd när jag bär runt henne, för då spinner hon jättehögt. Annars jamar hon så att rutorna skallar! " Ta UPPPPP mig! Ta UUUUUP mig!!!!"

/KT

Senast ändrad:

Jag fick också en hel del konstiga samtal. Säkert 70% frågade om jag hade nån med skönhetsfel så dom kunde få dom billigare. Hade en som gick för 1000:- mindre än dom andra, men 4000:- var alldeles för mycket. Tror dom vi skänker bort renrasiga katter?
En hel del ville ha dom som utekatter, men eftersom jag tvärtemot dig endast säljer som innekatter så gick ju inte det heller.

Åh Miss Fideli!

Oavsett vad man som köpare tycker och anser så tycker jag att man ska ta hänsyn till säljarens önskemål...

Om jag skulle köpa ett nytt djur tex en häst och ha den till hoppning så ringer jag inte ens på annonser där säljaren skriver ej till hoppning. Samma sak med katter.

Vill jag ha en innekatt så ringer jag på annonser där det står att man säljer som inekatter och vill jag ha en gårdskatt så ringer jag på annonser där det står att det är ok. Är annonsen neutral så får man ringa, förklara vad man ska ha djuret till och vad man kan erbjuda djuret för hem och så är det hela upp till säljaren att sälja!

Tjata och argumentera är för mig NO NO NO!!!!!

Men du har säkert mycket mer erfarenhet av knäppon som är spekulanter än vad jag har! :angel:

Förresten katten i din avatar är jättesöt! Rund och god!

/KT

KungTulle skrev:
Damen följde med mig in i stallet. Alla kattungar utom en randig ligger i korgen. Jag fiskar fram den randige i korgen och ger till damen hon tittar på den lite och vill se den andre också. Jag fiskar fran denna som sitter bakom fodertunnan och inser att kattungen morrar som en galning och håller fast något grått!

EN död MUUUS! Kattungen släpper musen när jag lyfter men hela det vita området kring ned lilla rosa kattungenosen är RÖD av BLOOOD!

Jag stammar fram något om att deras mamma jagar möss till dom ute på fälten och att hon nog precis kom med en mus nyss. Och skämtar något om att det bådar ju gott för framtiden när dom så tidigt övar upp sin smak på smaskiga möss!!!!

Damen tappar allt intresse för den rena randiga kattungen och börjar skärskåda den blodiga kattungen! Kommenterar saker som denna har ju nästan panthermönster på pälsen etc etc. Hon tingar den lilla blodiga grevinnan "Dracula".
Härligt!
Det ska börja i tid för katterna som ändå ska gå ute och jaga, eller hur :D .

Finns det inget katthem i närheten dit du kan hänvisa "de som blir utan" eller de som vill ha innekatter? Det finns ju massor med ungar på katthemmen nu :(

Apropå köpare med kostiga idéer har jag också hört av ett par, trots att jag inte sålt någon kull än. Som om jag skule ge bort ungar där jag dels hämtat honan med flyg utomlands, dels tagit henne till ett tredje land (med alla omkostnader för pass och annat) för parning...
Sedan har jag fått förslag på att para honan med deras fina blå huskattshane, så kan de få en blå "halvkorat", Yeah right, det är nog därför man jobbar med bevarande av minimalt små raser...

"Jaktkissen" hade jag nog också valt förresten :D

Aj aj!

Katthem! Det var ju något jag inte tänkt på. Jag har en hel bunke intresserade som mailat mig och fler gör det hela tiden som inte kommer få någon katt.

Jag kan ju rekommendera dom i svarsmailen att ta kontakt med tex kattkommando syd. :)

Tre personer idag har jag gett telefonr till en som säljer kattungar som stod i söndagstidningen.

Förresten sista lilla randiga kattungen har hem nu. Gick till familjen som stod efter den danska familjen men före lilla flickan Jasmina.

Sedan fick jag ringa till Jasmina och förklara att inga kattungar var kvar men att hon skulle få telefonnummer till en som hade annons idag. Hon blev litet ledsen att mina katter var slut men glad att hon hade chansen på dom andra. Kattungarna i andra annonsen var dessutom så gamla att köparna kunde ta hem dom direkt om så önskades.

Hoppas nu tösen hittar en katt!

/Kung Tulle

Gud, vad du är rar KungTulle. :) Jag bara sitter och ler när jag läser dina inlägg här. Så underbart med människor som verkligen bryr sig om både djur och andra människor. Fortsätt med det, så ska jag försöka ta efter. :bump: :)

Vår honkatt har lagt sina ungar för någon vecka sedan. Ska bara locka någon stackare att åla sig in i stödbensväggen till andra sidan av huset från stallet & fiska fram dom små liven :devil:

Jag har länge försökt övertala fröken katt att ta fram dom till matte men hon bara fäller upp en tass & börjar tvätta den ungefär som:
-Sa du något matte?, jag hör såååå dåligt... :p
Grrrrrr...
Blir nog lika halvvilda som förra kullen, tog ett år innan den sista som överlevde lät sig klappas *suck*

När vi skulle sälja våra kattungar fick vi hur många svar som helst!
Skrev upp flera A4 med nummer på bara två dagar!!
Men som vanligt finns det ju alltid lite speciella människor, med (enligt mig) speciellt tankesätt. När mamma frågade om dom hade tänkt ha katten som inne eller ute katt säger dom "Du behöver absolut inte vara orolig, vi kommer såklart inte låta den gå ut."
Men hallå, gomorron!! Vi vill ju att katten ska få gå ut som den vill! Fast som tur var, var det ju så många som ringde och vi kunde säga nej till dom knasarna. :smirk:

Murray skrev:
När vi skulle sälja våra kattungar fick vi hur många svar som helst!
Skrev upp flera A4 med nummer på bara två dagar!!
Men som vanligt finns det ju alltid lite speciella människor, med (enligt mig) speciellt tankesätt. När mamma frågade om dom hade tänkt ha katten som inne eller ute katt säger dom "Du behöver absolut inte vara orolig, vi kommer såklart inte låta den gå ut."
Men hallå, gomorron!! Vi vill ju att katten ska få gå ut som den vill! Fast som tur var, var det ju så många som ringde och vi kunde säga nej till dom knasarna. :smirk:

Kalla det knasar om du vill. Jag och många med mig (däribland de flesta katthem) säljer aldrig som utekatt. Vem är du att bestämma vilken som är den enda riktiga djurhållningen?

Sassy skrev:
Kalla det knasar om du vill. Jag och många med mig (däribland de flesta katthem) säljer aldrig som utekatt. Vem är du att bestämma vilken som är den enda riktiga djurhållningen?

Jag menade inte att låta som om jag vet bäst och att så jag gör är rätt. Alla tycker olika och hanterar mina katter som jag tycker känns mest rätt. Jag hoppas vi inte behöver bråka, eftersom det blir så tråkig stämning. Tycker inte på något sätt att du är dum/elak för att gör som du tycker känns rätt, däremot vet jag att mina katter, nu när de fått vara ute så mycket, inte skulle må bra om jag låste in dom.

Björk skrev:
J

Annars fick jag en del ganska bra svar (men väldigt få). Försökte hos en tjej (gammal vän), men det gick inte bra med hennes katter och fick sen inte tag i något tillräckligt bra alternativ så tyvärr fick jag till slut ta bort honom.... :cry:

:cry: :cry: :cry: Jag har inte fått något svar alls på mina kissar som måste bort pga allergi, och jag är helt förtvivlad, VAD SKA JAG GÖRA?? Jag bara gråter. Kan du inte pm:a mig om tips på var man kan annonsera?

Liknande trådar

Övr. Katt Ska försöka sammanfatta detta så kort som möjligt. (ursäkta långt inlägg!) Obs. är att detta är inte mina katter. Jag är inte heller...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: lahsd
·
Övr. Hund 1. Skulle ut med hunden idag (chihuahua) o tog hissen ner, det kommer in en dam på våningen under som börjar klappa min hund....o vi...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 693
Senast: Misiaczek
·
S
Hästmänniskan När ni ringer på en hästannons, vad brukar ni fråga? Vad är liksom det första ni vill veta om vi säger att annonsen är ganska kort och...
Svar
14
· Visningar
1 606
Senast: mumin
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka