Folk i transporten

S

speedygirl

I förra veckan fick jag veta någon som gjorde mig lite fundersam. Två kompisar hade varit ute och ridit och den ena hästen halkade till och blev halt. Ringde då efter en transport som kom och hämtade dom. Inga grimmor fanns med i, och det är ju inget man rider runt med heller. Så de lastade på i tränset och de skulle åka ca 8km på en väg det knappt kör någon. Så de åkte ihop med hästarna med tanke på att ingen grimma va me och att binda i tränset gör man ju inte.

Så nu vill jag veta vad ni tycker om det hela.

Min första tanke var att varför kunde inte den som kom med transporten slängt med ett par grimmor och grimskaft. Och om man nu i all hast råkat glömma detta, så varför inte köra tillbaka och hämta. Låter överilat tycker jag, att transportera hästar är riskabelt nog utan folk i transporten.

//Frida

Eftersom min häst åkte lös oftast innan jag köpte honom så hade jag nog helt enkelt låtit honom stå lös i transporten.

Jag har själv aldrig åkt i transporten någongång, men jag tycker väl att om det är en kortare sträcka så varför inte.
Fast jag hade nog hellre bara åkt med den skadade hästen och en person inne i transporten, och den andra hästen och kompisen hade fått ridit hem.

Jag skulle nog aldrig åka med i transporten med en häst, oberoende om den var uppbunden och hur lugn som helst. Jag är helt enkelt alltför rädd om livhanken. Skulle något hända, hästen få panik, så hindrar ju inte frambommen hästen från att råka mosa mig. Hästen kan ju gå över den. Därbak är man ju helt isolerad med, man kan ju inte varna bilföraren heller om något håller på att gå på tok.
Däremot så tror jag att det är väldigt nyttigt att åka i transporten utan häst, för att känna på hur det är att åka i en transport, så blir man kanske en bättre bilförare.
Hälsning Maja

Men jag skulle nog inte låta den skadade hästen åka själv och sedan hem själv. Töserna som red är ju inte så gamla, och att lämna någon och rida hem själv är väl inte heller så bra. Kan ju hända något där, vet ju att vissa hästar blir bråkiga då den andra försvinner.

Han som hade kommit med transporten vet knappt vad en grimma är för något. Så det hade ju inte gått där!!!!

Jag har själv åkt i transporten många gånger, både med och utan häst. Just för att kolla hur det är att åka i transporten och sedan för att se hur det är för hästen. Och ibland så tycker man verkligen synd om dom.

Om man bortser från att det är olagligt att ha folk i transporten under färd är det dessutom både korkat och farligt.

Rätt hade varit att åka tillbaka och hämta grimmor, hade ju "bara" varit att koppla loss holken och köra tillbaka.

Det är olagligt att åka med i transporten. Vid krissituationer så tycker jag ändock att man kan åka med i kärran.

Men detta var ju ingen krissituation?! :confused:
Eftersom det ju är som du säger, man har ju inte grimma med ute i skogen, så tar man ju givetvis med det när man hämtar transporten!

Visst, vore det ngn av mina hästar, så skulle jag kunna låta de stå lösa den lilla biten, men hade jag en ej resvan häst som inte kunde det, då skulle jag utan grimma göra ngt "patent" och binda dem i tränset. Jag skulle inte åka med och hålla dem i kärran.

Man kan ju låta hästen stå "naken" i transporten också.

Annars har jag själv åkt transport en bit genom stockholm eftersom det var köer och min häst blir lätt otålig när hon är ensam i transporten och den står still. Det var alltså en säkerhetsfråga.

Man hade ju kunnat ta bort bettet från tränset och bundit tyglarna i nosgrimman!?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 431
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama