Folk genar över vår tomt - vad ska jag skriva på skylten?

Nä, det vill jag verkligen inte göra. Det är både fult och känns väldigt drastiskt när vi inte ens har testat en "snällare" avspärrning.

Om det går så långt så att folk börjar klättra genom planteringar och över trädgårdsstaket så tror jag nog hellre att jag ringer polisen än börjar experimentera med elstaket.

Undrar vad grannen säger om ett elstaket vid sin tomt?
Det borde ju kännas mer privat om ni hittat något fint att smycka tomten med som står sig hela vintern. Typ stenfigurer och lite sånt längs tomtgränsen kanske?

En fin tvådelad trägrind mellan magasinet och huset? På den kan du ju bara sätta en vanlig dörrskylt typ Välkommen till familjen X. Alltså bara göra det mer ombonat åt er själva.

Det är ett drömscenario!! :banana:

Det står faktiskt på min önskelista, och skulle vara riktigt snyggt. Var uppåt Hälsingland i somras och hittade en antikhandel som även sålde byggnadsmaterial, typ gamla grindar och dörrar. Mumma!

Men det finns ungefär 76 andra saker på listan att göra först, innan en grind kommer i fråga. Men den kanske får flytta upp på listan om folk fortsätter att gena. :angel:

Det borde ju kännas mer privat om ni hittat något fint att smycka tomten med som står sig hela vintern. Typ stenfigurer och lite sånt längs tomtgränsen kanske?

Det lär bli något i stil med bautastenar, som klarar att man tippar snö på dem i så fall. ;) Eller något man kan bära undan när det blir dags för snökörning, och sedan snabbt fram igen när snön försvinner.

Det är alltså inget problem mitt i vintern, då är vägen inte framkomlig eftersom det blir snöupplag i varenda hörn av både vår och grannens tomt.

En rabatt med ettåriga växter borde väl klara att ligga under snö?

Jag skulle säga grindar, till att börja med så kanske ni får stänga dem, men så snart folk har förstått vinken så kan de antagligen stå öppna om ni hellre vill det. ;) Så skuffa upp det på "att göra listan" och jag tror att problemet blir löst. ;)

Ja, det är ju den egna latmasken som blir lidande av en grind. Jooobbigt! ;)

Grejen med en skylt är att jag kan sätta upp den imorgon, en grind är ett projekt för sommaren hur man än vrider på det. Så vad ska det stå på skylten? :)

Det behöver ju initialt inte bli ett jätteprojekt, vare sig i tid eller pengar. Snodde den här bilden från min kompis (ser du detta hoppas jag att det var ok för jag tycker de var fina. :) )
10991091_10152622250566128_3478163485786619523_n.jpg

Skruva upp hängarna är ju inget svårt eller dyrt och kan återanvändas när ni senare hittar THE grind. ;)

Kan du inte ha en eltråd utan el? Alltså typ sånt man brukar ha som grind till hästhagen, som är som ett gummiband typ. Två stolpar, fäst bandet i ena och en krok i andra och sen ett handtag på bandet. Klart! Lätt att ta bort under vintern men blir en tydlig gräns när handtaget är fasthakat.

Jag tror att skylten är något ni inte behöver ha särskilt länge egentligen så det kan nog stå nästa vad som helst på den. Jag hade skrivit "Vi bor här, var snälla att inte gena över vår tomt" eller något bara och smyckat den med något som ger ett vänligt och för huset passande intryck. Det kommer inte dröja länge förrän folk, när de ser skylten, väljer en annan väg tror jag. Sen är det som flera sagt att få läser skyltar. Jag personligen läser skyltar när jag ser dem men öppna förskolan var ett klockrent exempel. De hängde infolappar som man fick ducka för innanför dörrarna och folk läste inte ändå, förrän personalen började klä sig i lapparna. Min gissning är att ju kortare meddelande, desto bättre för du kommer få något fler människor som faktiskt ser dem. Mitt meddelande är nog egentligen i absolut längsta laget för att folk ska läsa det egentligen.

Jag hade nog bara skrivit en välkommen-skylt utan pekpinnar eller tillrättavisning.
"Varmt välkommen hem till oss i familjen XX"

Och jag tycker nog att enkla grindar är bästa lösningen tills ni hittar den grind ni verkligen vill ha.
@Kirre hade en bra bild. Kan ni sno nåt av den designen så kommer ni undan med väldigt lite arbete men får rejäl effekt.

@pinky: TOTALT ot men underbart hus och ni bor i de trakter jag härstammar ifrån på min mammas sida ;)

Hoppas ni får bukt med "genarna" men jag tror som så många andra, vanans makt är stor så det lär behövas ett fysiskt hinder. En skylt kommer inte att hjälpa.

Det är ett drömscenario!! :banana:

Det står faktiskt på min önskelista, och skulle vara riktigt snyggt. Var uppåt Hälsingland i somras och hittade en antikhandel som även sålde byggnadsmaterial, typ gamla grindar och dörrar. Mumma!

Men det finns ungefär 76 andra saker på listan att göra först, innan en grind kommer i fråga. Men den kanske får flytta upp på listan om folk fortsätter att gena. :angel:

En provisorisk "grind" kan göras av två större blomlådor som ställs så att er bil kan köras in (dvs. om ni har parkeringen på baksidan, annars behöver ni ju inte bry er om avståndet). Mellan blomlådorna sätter ni upp ett tjockare rep eller en kätting som lätt kan krokas av. Även om det är lätt att kliva över så blir det kanske mer tydligt att det är privat område. Det kan ju även kombineras med en skylt där det står "Tomtgräns" eller liknande på.

Vi bor i ett hus som tidigare varit butik, och vår tomt är än så länge en till större delen asfalterad bakgård som under alla årstider utom sommaren är ganska tråkig och steril innan vi får upp blommor och trädgårdsmöbler.
Infarten är mellan huset och en magasinsbyggnad, och vi har ingen grind eller något annat som ser ut som en villainfart.

Det gör att folk gärna genar över vår tomt och hyreshustomten som ligger granne istället för att följa trottoaren runt gathörnet. Inte för att det någonsin varit OK, men det känns ännu mindre OK nu när det faktiskt är privatbostad och ingen affärsverksamhet längre.

Vi bor än så länge bara på övervåningen, men min sambo har kontor på nedervåningen och ser genom fönstret hur folk passerar förbi utanför, men hinner aldrig ut för att säga till.

Nu skulle vi välja sätta upp skyltar vid åtminstone vår egen infart som talar om att det är en bostad de klampar in på, frågan är bara hur den skall utformas på bästa sätt utan att verka alltför brysk och burdus, och inte heller se så tråkig ut.

Jag tycker inte att det känns så trevligt att sätta upp en vanlig förbudsskylt av typen "privat område", "tillträde förbjudet" och liknande standardskyltar, (även om jag veeeet att man ska vara tydlig och följa normer när man skyltar...) utan skulle hellre vilka ha en snygg skylt som passar huset och som vänligt talar om att det faktiskt bor folk här. Typ "Vi bor här, vänligen respektera det", "Här bor X och Y", "Här börjar vår tomt" eller liknande.

Min sambo tyckte den här var bra: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.freewebs.com/biohazard_uk/trespassers%2520will%2520be%2520shot.jpg&imgrefurl=http://www.geocaching.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=6405&h=386&w=400&tbnid=h-ByU_9omoCRWM:&zoom=1&docid=elM622p78Arb-M&ei=6qsiVY6lHoyfsAHY54HwDA&tbm=isch&ved=0CC8QMygRMBE :p

Några förslag på hur man ska formulera sig på en skylt som passar bra och som inte känns så tråkig? Designen löser sig. :)
Jag försöker förstå vad som är er tomt! Är det liksom bakom huset? Eller framför?

Jag skulle också gena för det ser verkligen inte privat ut.

Skyltar med fina långa trevliga texter ser och läser inte folk. Max 2-3 bokstäver är mitt motto.

Du kan inte säga det på ett snällt sätt. Ordet PRIVAT är jättebra och det förstår de flesta.

Men att hindra "geningen" på baksidan är det som kom hjälpa mest
.

Förstår inte hur folk kan få för sig att det är ok att gena hos er. Även om jag inte vetat att någon bott där så hade jag aldrig tänkt tanken att gå in mellan husen.
Brandgul: det är bakom huset som är privat. Framför går en vanlig gata.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka