Folk genar över vår tomt - vad ska jag skriva på skylten?

pinky

Trådstartare
Vi bor i ett hus som tidigare varit butik, och vår tomt är än så länge en till större delen asfalterad bakgård som under alla årstider utom sommaren är ganska tråkig och steril innan vi får upp blommor och trädgårdsmöbler.
Infarten är mellan huset och en magasinsbyggnad, och vi har ingen grind eller något annat som ser ut som en villainfart.

Det gör att folk gärna genar över vår tomt och hyreshustomten som ligger granne istället för att följa trottoaren runt gathörnet. Inte för att det någonsin varit OK, men det känns ännu mindre OK nu när det faktiskt är privatbostad och ingen affärsverksamhet längre.

Vi bor än så länge bara på övervåningen, men min sambo har kontor på nedervåningen och ser genom fönstret hur folk passerar förbi utanför, men hinner aldrig ut för att säga till.

Nu skulle vi välja sätta upp skyltar vid åtminstone vår egen infart som talar om att det är en bostad de klampar in på, frågan är bara hur den skall utformas på bästa sätt utan att verka alltför brysk och burdus, och inte heller se så tråkig ut.

Jag tycker inte att det känns så trevligt att sätta upp en vanlig förbudsskylt av typen "privat område", "tillträde förbjudet" och liknande standardskyltar, (även om jag veeeet att man ska vara tydlig och följa normer när man skyltar...) utan skulle hellre vilka ha en snygg skylt som passar huset och som vänligt talar om att det faktiskt bor folk här. Typ "Vi bor här, vänligen respektera det", "Här bor X och Y", "Här börjar vår tomt" eller liknande.

Min sambo tyckte den här var bra: http://www.google.se/imgres?imgurl=...iVY6lHoyfsAHY54HwDA&tbm=isch&ved=0CC8QMygRMBE :p

Några förslag på hur man ska formulera sig på en skylt som passar bra och som inte känns så tråkig? Designen löser sig. :)

Bekanta plastade in ett foto på en gammal släkting (1900-talets början) som såg mycket allvarlig ut. De skrev en text som var ungefär såhär:
Jag heter XX. Så här bister blir jag om du går på min gräsmatta.

Haha, den var ju jätterolig! :D

"Välkommen till oss, men inte om du bara vill ta en genväg." ?
"Det här är vårt hem, inte din genväg till affären"?
"Gengångare undanbedes", och så en bild på ett spöke?

Rörelseaktiverad vattensprinkler!
mzuSYQExfmiFH3eESMwDZdw.jpg

Och hur undviker vi den själva? Känns också som en ganska avancerad installation, dessutom stöldbegärlig?

Nä, om jag var sugen på att blöta ner folk skulle jag nog kunna sätta upp en vanlig elak/tråkig skylt, det känns enklare isf.
Jag vill ha en trevlig skylt som ser fin ut. :)

Haha! Hade den inaktiverats med ett speciellt halsband med typ sändare hade jag satt en sån här så grannkatterna inte gått och muppat sig mot vår gamla katt. Hon blir så himla sur på deras katter så det hade varit kul :p

Det finns ingen möjlighet att sätta upp något staket så att folk som går in på gården bara kommer just in på gården, och inte vidare?

Skyltar tror jag inte har någon större genomslagskraft.
Det behövs ett staket, om inte fysiskt så mentalt, det måste synas att det är privat mark.
Jo, det är ju det som är problemet, att det bara är på sommaren det ser "bebott" ut, när jag sätter ut blommor vid infarten. Vintertid finns inget där, bara en stor snöhög vid magasinsgaveln.

Har planer på att sätta en buske eller häck på den gaveln, men fram till det blir gjort (måste bl.a. lösa snöfrågan först, det finns inte så mycket plats inne på tomten...) och den har vuxit på sig ser det väldigt kalt och opersonligt ut.

Så här ser det ut:
https://www.google.se/maps/place/Gr...0x46674bf7dd809411:0x410099eed9a8eb52!6m1!1e1

Husfasaden är omgjord och har fått fyra lika fönster som övervåningen har, och det sitter två blomkrukor uppsatta på den röda magasinsväggen, i övrigt är det så här det ser ut.

Folk går alltså in mellan järnhandeln (boningshuset) och det lilla röda magasinet, går bakom huset och fortsätter mellan det gula tegelhuset och det vita huset som syns bakom. Det gula huset ligger i gatuhörnet, det är det huset som är så otroligt jobbigt att gå runt... :banghead:

Det finns ingen möjlighet att sätta upp något staket så att folk som går in på gården bara kommer just in på gården, och inte vidare?

Jo, det skulle kanske vara en bra idé, att stänga av vägen mot hyreshuset helt.

Kruxet är bara att tomtgränsen är väldigt krokig där bakom, så det blir nog inte speciellt snyggt. Risk att det bara set stökigt ut med ett staket med så mycket vinklar ...
Det var omaka par och riktiga snåljåpar som styckade av tomterna där en gång i tiden, så det var noga med vem som fick vilken kvadratmeter på just den delen av tomten. ;)

Folk går alltså in mellan järnhandeln (boningshuset) och det lilla röda magasinet, går bakom huset och fortsätter mellan det gula tegelhuset och det vita huset som syns bakom. Det gula huset ligger i gatuhörnet, det är det huset som är så otroligt jobbigt att gå runt... :banghead:
Vanans makt är stor.
Har man "alltid" gått där så går man där tills man får anledning att inte göra det. Det är säkert inte med någon skum eller dålig avsikt, man bara gör som man alltid gjort. Ofta utan att reflektera.

Kan du inte köpa trampstolpar för hage och sätta vita band? Bara för att avgränsa? Tills häcken finns där.

Vanans makt är stor.
Har man "alltid" gått där så går man där tills man får anledning att inte göra det. Det är säkert inte med någon skum eller dålig avsikt, man bara gör som man alltid gjort. Ofta utan att reflektera.

Kan du inte köpa trampstolpar för hage och sätta vita band? Bara för att avgränsa? Tlills häcken finns där.

Jo, jag tror absolut att det är så, det är därför jag känner att jag liksom bara vill upplysa och påminna folk, inte bli rabiat och otrevlig. :)

När vi precis stängt järnhandeln upptäckte vi att några ungdomar gärna genade över tomten längs den vänstra kanten och ut genom ett hål i staketet längst ner på tomten, mot hyreshusen som ligger i den delen av kvarteret. I det hörnet anlade jag en kompost, så var det löst. :devil:

Sätt upp elstängsel om inget annat funkar !

Nä, det vill jag verkligen inte göra. Det är både fult och känns väldigt drastiskt när vi inte ens har testat en "snällare" avspärrning.

Om det går så långt så att folk börjar klättra genom planteringar och över trädgårdsstaket så tror jag nog hellre att jag ringer polisen än börjar experimentera med elstaket.

Undrar vad grannen säger om ett elstaket vid sin tomt?

Jo, jag tror absolut att det är så, det är därför jag känner att jag liksom bara vill upplysa och påminna folk, inte bli rabiat och otrevlig. :)

När vi precis stängt järnhandeln upptäckte vi att några ungdomar gärna genade över tomten längs den vänstra kanten och ut genom ett hål i staketet längst ner på tomten, mot hyreshusen som ligger i den delen av kvarteret. I det hörnet anlade jag en kompost, så var det löst. :devil:

Det skulle kanske vara lämpligt att anlägga en rabatt vid gränsen mot grannen! :idea:

Då får man kanske lite av den där mentala avspärrningen, när folk inser att de hoppar över rabatter för att komma till affären. :D

Btw - huset ser helt underbart ut!

Det är det! :love:
Och trädgården har faktiskt potential, de delar bakom huset som inte syns på bilden.

Började förra sommaren så smått att sätta perenner, gräva rabatter och sätta ut möbler i trädgården. Tidigare har det bara varit balkongen som gällt, nu kan man välja lite mer. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka