Följsamhet

cactuspower

Trådstartare
Har ni några bra knep som man kan tänka på för att vara följsam i språnget när man hoppar? Nu har jag knappt gått över en bom sedan i Jannuari. Men målet kommer ändå vara Hippologen om sisådär 3-4 år, och då måste jag kunna hoppa :D och nästa år ska jag försöka ta mig runt en 50 cm bana på klubbnivå då såklart.

Grejen är den att jag typ tycker det känns som om jag ska tappa balansen när jag ska följa med fram i språnget, så det blir bara fel.. :crazy: så jag litar inte riktigt på min egen balans. Samtidigt så Vet jag ju att jag måste vara följsam i språnget så jag inte stör hästen, drar den i munnen etc.

Har ni några tips, förslag och övningar åt mig så jag kan träna upp min balans och följsamhet i språnget? Gärna en del avsuttet med då, då jag inte alltid har tillgång till häst (men jag är på G och ska köpa ;) )

Tack på förhand!

Sv: Följsamhet

*Hoppa ofta så får du bättre och bättre balans hela tiden. Behöver ju inte vara högt, men iallafall så hästen skuttar till så du får träna.
*Håll i manen i början (nej, det är inte bara nybörjare som gör det ;) )
*Hoppa studs

det är nog bara att öva och öva så att du hittar balansen långt ner i foten. Rid lätt två uppe en ner, stå upp i stigbyglarna, be någon longera dig över pyttehinder och du håller armarna rakt ut, på hjälmen eller i sidorna, inga tyglar kortade stigläder.
Avsuttet: ställ dig i hoppsits på en tröskel och låtsashoppa det är jättebra. bara tårna på tröskeln och nedtrampad häl som inte nuddar golvet.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med - en hand i manen - då KAN du inte göra nåt konstigt och tvingas följa med i språnget. Det är ju lättast att göra i en studsserie då du inte ska påverka hästen.

/C

hålla i manen är jättebra. träna även på att hålla balansen i lätt sits även utan hinder!

Jag säger som de andra: Håll i manen! Och så ska du se till att ha tillräckligt korta stigläder, hellre att de känns för korta än för långa. Har man för långa är det lätt att man dunsar i sadeln.

cactuspower skrev:
Har ni några tips, förslag och övningar åt mig så jag kan träna upp min balans och följsamhet i språnget?

har inga tips på vad man kan träna avsuttet.
Annars brukade vår följsamhet tränas genom att hoppa utan stigbyglar och tygel, med armarna rakt ut. Grymt med det hjälper!

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
4 002
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar