Följer mig överallt???

F

funlight

Kom på en undran jag har då jag skrev i en annan tråd att min hund inte är en problem:angel:hund.

Det är han inte men han har en vana (eller vad man ska kalla det)
att så fort jag går/reser mig från soffan/bordet eller rör mig inne över huvudtaget så följer han efter mig.:confused:

Vad gör jag för fel:(

jag kan be honom i de lägena att han går o lägger sig på sin plats och det gör han men det känns jätte dumt:crazy: varför kan han inte ligga kvar där han ligger bara för att jag rör på mig:crazy::crazy:

Vi kan ha varit ute i skogen på en spårrunda på ett par timmar o han är slut när han kommer in o somnar. Men rör jag mig lite då så studsar han upp o kollar vad matte ska göra. Detta börjar hämma mig i mitt sätt att vara:crazy:

Hjälp o tips mottages tacksamt. (Å ja vet att det är hos mig det sitter)

Sv: Följer mig överallt???

Så gjorde min hund när han var yngre och även nu ibland oxå.
Tyson är en vallhund som dessutom alltid har varit väldigt "mammig" så han har följt mig vart jag än gått i huset, skogen, stallet ja överallt kan man säga.
Han kan ju missa ngt kul. :D Å matte var ju den roligaste medlemmen här hemma i våran lilla flock. Husse var/är skittråkig tydligen så han bryr vi oss inte om för 5 öre.:)
Jag har inte stört mig direkt på detta utan jag vande mig ganska snabbt av att han tassade efter mig.
Så länge han inte var stressad och bekymrad osv när jag gick runt och grejjade så brydde jag mig inte.

Detta har dock avtagit nu på äldre dagar.. det är skönare att ligga i soffan med katterna. ;)
Så bekymmra dig inte, jag tror det är ganska vanligt att hunden tassar efter en hemma.

Så gör mina hundar med och jag bryr mig inte om det. Ser det inte som stress hos hundarna. De är lugna men vill vara där jag är och se vad jag gör. Sitter jag och jobbar ligger de i korg/soffa/säng även om jag sitter i flera timmar. Men förflyttar jag mig hänger de med.

Hos mina är det lite rasbundet - cockrar vill vara där husse eller matte är. De har inga problem med att vara hemma själva eller så.

Hej!

Visst kan det vara gulligt med en hund som vill följa en överallt, men det skulle gå mig på nerverna!!!!!!

Till saken hör ju om du kan märka om hunden blir stressad av detta. Hur beter den sig om du tex går in på toaletten, där den inte kan vara med. Blir den stressad och gnyr och helt otroligt glad när den ser dig igen efter en minut?
Kan den inte sova om nätterna om du måste upp för toabesök, dricka vatten eller vad det nu kan vara?
Hur är hunden i övrigt? Ska sitta på dig hela tiden? Väldigt bortskämd, skällig och aggressiv vid främmande människor? Hur beter den sig när det kommer folk hem till er?

Eftersom det verkar som om du också störs av din hunds beteende så måste du ju försöka sätta stopp för det!
Kanske begränsa hunden inom hemmet, att den ex inte får vara i vardagsrumet eller så. Att inte visa hunden uppmärksamhet när den följer dig. Att visa hunden att DU bestämmer genom att alltid gå först ut och in i huset, att när den blir väldigt "på" så ignorera osv.

Har en hund i min familj som är som ett plåster, dock får hundens matte skylla sig själv till 100% som förstört denna lilla hund alldeles själv... Tror tyvärr inte den blir så gammal så stressad som den är.

Så gör min också, mer när han var yngre, han har lugnat sig med ålder och flytt till mindre lägenhet. Måste ju hålla koll på vad matte/husse gör och hålla ihop flocken (vallhund med polistendenser). Har aldrig gjort något åt saken, om han tycker att det är så himla kul så kan han ju få tycka det, han mår ju inte dåligt av det och inte jag heller.

Och jag tänker tvärtom. Var glad att du har en hund som är uppmärksam på dig. Hunden vet att när matte rör på sig kan något kul hända och följer med för att kika.
En hund som jämt ligger still och inte kollar vad sin husse/ matte gör, den anser jag har fattat att här händer det ändå aldrig något så jag kan lika gärna ligga kvar här.

Obs, bara min teori :D

Sen kan ju din hund ligga kvar när du ber den om det, och det visar ju också att den fixar det och inte är otrygg.
Jag tror den helt enkelt vill vara där du är och att den vet att du gör roliga saker ibland och det vore ju dumt att missa :D

varför tycker du att det är ett problem?

Mammas o pappas hund följer mamma överallt, hon är inte stressad utan vill bara vara med o ha koll. Hon är 7 år nu o har gjort så hela livet, dobermann.

*kl*

svarar alla
Tack för era synpunkter:love:

Jag kanske gör för stor affär av det, han är ju absolut inte stressad eller "på". Verkar som han bara vill ha koll på matte:D

Här hemma är det ju mer eller mindre som en fritidsgård men många tonåringar som kommer o går. Skälla vet han inte vad det är (schäfer)
blir bara apglad att ngn kommer o hälsar på honom :D

Han är nog väldigt trygg faktiskt för sågott nästan vem som helst kan säga åt honom att gå till sin plats o lägga sig o han tar det.

Så jagfår väl bara vara nöjd att jag har fått en underbar :love:familjemedlem som haft en lite tuff start i livet.

*kl*

Så jag får väl bara vara nöjd att jag har fått en underbar

Tycker jag du ska vara :)

Jag har också ett par hundar som gör så, jag bryr mig inte. Ibland ska jag tex bara hämta något, då säger jag de kan ligga kvar och vänta, och då gör de det :D

varför tycker du att det är ett problem?

Mammas o pappas hund följer mamma överallt, hon är inte stressad utan vill bara vara med o ha koll. Hon är 7 år nu o har gjort så hela livet, dobermann.

så gör vår dobemann med mig med. följer mig överallt. roligt i början, enerverande nu. dock får hon hålla på hon stör egentligen ingen. Hon mår inte dåligt av de heller så.

Vet vad du menar, men jag tror det är mer stressande för oss människor än för hunden. :o För om du är som jag tänker du - "han har ju bara legat någon minut och om jag reser mig nu följer han efter och får inte sin vila"
Och så sitter man kvar, snäll och omtänksam som man är, om än inte mot sig själv... Men man vänjer sig förhoppningsvis av med det, i alla fall till en viss del. ;)

Eller tappar godis...

Min gamla hund var ju som en skugga efter mig. Den andra lite.. lat? Hon gjorde inte så jämt :)

Då går jag lite mot strömmen och säger att det är ett problem.

Din hund har tagit på sig en uppgift att hålla reda på dig.
De uppgifter din hund ska ha, ska du ge honom, han ska inte hitta på egna "jobb".

Så skulle min hund också göra, om han fick, han placeras i sin säng, där ska han ligga. Eller om han väljer att gå in i ett annat rum, det är helt ok. Men absolut inte fjanta efter matte, inte hans uppgift, då placeras han där jag bestämmer att han ska vara.

Jag vill inte ha några "order" på mina hundar när de ligger här hemma. De får röra sig som de vill (om det inte är stress, men sånt finns inte).
Och jag är helt säker på att man ser om det är en hund som ska hålla reda på matte/husse eller att den bara vill vara där man är.

Min hund följer mig oxå över allt,med jag ser det som ganska naturligt efter som hunden är ett flock djur.Han är inte stressad på något vis,
han lägger sig där jag är.Flyttar jag på mig,ja då gör han det med.
Inget konstigt med det.

säger mamma åt henne att gå o lägga sig så gör hon det, men hon blir så ledsen så därför får hon följa med. Mams tycker inte det är jobbigt alls :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 087
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V