Följer ej med mig...?

G

GallantSpecial

Min häst har varit travhäst (som så många andra) och när jag köpte honom fick stå fast med en kedja på varje sida i grimman. Har tränat och tränat och nu står han helt lös på gången. Rör inte en fena och jag kan lugnt gå och hämta sadel mm under tiden. Går heller inte in i boxen trots öppen boxdörr och mat där inne. Allt är frid och fröjd eftersom han står lika fint lös utomhus om jag ber honom... :love:

Men nu till mitt "problem". Han följer inte med mig när jag går trots att jag lockar och pockar! Direkt jag släpper honom stannar han och står och väntar... Jag antar att det har min tidigare träning (stå stilla lös) att göra, men jag vill ju att han ska följa mig när jag ber honom! I hagen följer han mig som en hund utan att jag ens ber honom och svänger jag svänger han, vi går slalom mellan träden och stannar jag stannar han osv... Men så fort vi lämnar hagen så stannar han om jag släpper... Vad göra? :confused:

Tipsa allt ni orkar och frågar ni ska jag svara så gott jag kan! :)

Sv: Följer ej med mig...?

Nja, du har ju "lärt" honom att stå stilla....du får visualisera ett grimskaft så följer han dig nog.I hagen vet han att han är fri..och du kanske tänker "nu stannar han o inte följer" istället för att inte lägga tanken på det så utgår du från att han följer dig....tankens kraft är stor och kroppspråk kan hästar läsa....så låtsas bara att du har ett grimskaft så kommer han att följa dig...

I vilka lägen vill du ha hästen lös utanför hagen samtidigt som han följer dig? Jag tycker att det låter suveränt att han står så lydigt när han vet att han är "utanför" och ska lyda dig = stå still. Är det inte risk att det blir snurrigt om han nu ska börja följa dig?

Om du absolut vill att han i vissa lägen ska följa dig lös utanför hagen så kanske du skulle klickerträna honom att komma på kommando. Typ att du lär honom att "kom" betyder att han får följa dig...

Lycka till!

I vilka lägen vill du ha hästen lös utanför hagen samtidigt som han följer dig? Jag tycker att det låter suveränt att han står så lydigt när han vet att han är "utanför" och ska lyda dig = stå still. Är det inte risk att det blir snurrigt om han nu ska börja följa dig?

Om du absolut vill att han i vissa lägen ska följa dig lös utanför hagen så kanske du skulle klickerträna honom att komma på kommando. Typ att du lär honom att "kom" betyder att han får följa dig...

Lycka till!

Jag går inte bara och förväntar mig att han ska följa, utan jag lockar lite och "smackar" och har provat att lägga ett grimskaft löst över halsen på honom så jag bara håller i änden (alltså om han skulle han gå åt ett annat håll så skulle gramskaftet falla ner) och då går han med mig. :) Men direkt han är helt lös eller bara i grimma så stannar han. Jag tycker själv att jag gör ganska klart för honom att jag vill att han ska gå, men det sitter tydligen som berget att han ska stå still. :crazy:

De gånger jag vill att han ska kunna gå lös utanför hagen (jag fattar att det låter skumt) är om vi tex är på promenad i grimma och grimskaft och jag vill att han ska kunna bredvid mig utan att jag ska behöva hålla i grimskaftet. Vill att det gärna bara ska kunna hänga över halsen på honom, då kan jag ju ändå snabbt ta fast honom om nåt händer... :angel:

När han ska stå still ptrooar jag alltid och håller upp handen, så han har tecken för det jag vill, men det med att följa verkar gå trögt... :confused:

Men jag ska prova klicker, har ändå tänkt köpa en iom att jag vill lära honom lite olika trick! :D

Nja, du har ju "lärt" honom att stå stilla....du får visualisera ett grimskaft så följer han dig nog.I hagen vet han att han är fri..och du kanske tänker "nu stannar han o inte följer" istället för att inte lägga tanken på det så utgår du från att han följer dig....tankens kraft är stor och kroppspråk kan hästar läsa....så låtsas bara att du har ett grimskaft så kommer han att följa dig...

Jag tycker själv att jag är tydlig och tänker faktiskt varje gång att "den här gången kanske det funkar, häng med nu hästen"! Men det går tröögt... *suck* Men jag ska tänka på att bli ännu tydligare i mitt kroppsspråk! :)

Nått som är viktigt när du ber din häst att följa med dig lös, lossas att du har ett grimskaft.
och sen får du tänka på att hästar följer inte efter någon som verkar osäker och rädd...men grimskaft, ja eftersom då har den inget val, lös,nej, då kan den välja.
Tänk att hästen följer med dig, lossas att du har ett grimskaft, var rak i ryggen och visa och tänk att du är en trygg ledare som vet precis vart ni ska. Då är jag ganska så säker på att han följer dig.
Och för att få hästens uppmärksamhet riktad mot dig, kan du göra en volt mot hästens rumpa så att hästen svänger med dig och du automatiskt hamnar framför. men tänk på att vara tydlig i det du gör i början, så att både du och hästen uppfattar samma komnadon!
Lycka till!

Står han och tittar på dig som om han verkligen undrar om han får förlja med? För då kan du ju ta en morot och låta honom nosa och sen gå framåt med moroten samtidigt som du säger typ "kom".

Fast nu var det ju ett tag sen det senaste inlägget postades så han kanske kommer nu? :)

Lura honom ur balans! Gå runt honom och "tryck" på hans bakdel så att han måste flytta sig, precis som tidigare nämnts. Det är nog det smartaste sättet. Gå inte bara rakt framför honom, utan gå i cirklar för att lura honom ur balans så att han måste ta ett steg för att hålla koll på dig. Kommer inte på någon riktigt bra förklaring, men tipset att lura honom ur balans kanske kan ge dig en ide´om hur du kan göra :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 676
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar