G
GallantSpecial
Min häst har varit travhäst (som så många andra) och när jag köpte honom fick stå fast med en kedja på varje sida i grimman. Har tränat och tränat och nu står han helt lös på gången. Rör inte en fena och jag kan lugnt gå och hämta sadel mm under tiden. Går heller inte in i boxen trots öppen boxdörr och mat där inne. Allt är frid och fröjd eftersom han står lika fint lös utomhus om jag ber honom...
Men nu till mitt "problem". Han följer inte med mig när jag går trots att jag lockar och pockar! Direkt jag släpper honom stannar han och står och väntar... Jag antar att det har min tidigare träning (stå stilla lös) att göra, men jag vill ju att han ska följa mig när jag ber honom! I hagen följer han mig som en hund utan att jag ens ber honom och svänger jag svänger han, vi går slalom mellan träden och stannar jag stannar han osv... Men så fort vi lämnar hagen så stannar han om jag släpper... Vad göra?
Tipsa allt ni orkar och frågar ni ska jag svara så gott jag kan!
Men nu till mitt "problem". Han följer inte med mig när jag går trots att jag lockar och pockar! Direkt jag släpper honom stannar han och står och väntar... Jag antar att det har min tidigare träning (stå stilla lös) att göra, men jag vill ju att han ska följa mig när jag ber honom! I hagen följer han mig som en hund utan att jag ens ber honom och svänger jag svänger han, vi går slalom mellan träden och stannar jag stannar han osv... Men så fort vi lämnar hagen så stannar han om jag släpper... Vad göra?
Tipsa allt ni orkar och frågar ni ska jag svara så gott jag kan!