Fölis som är halt!

L

Lillan09

Finns en fölis i det stall ja har min häst, sa att den såg väldigt halt ut. Ägaren säger bara det är nog bara en hovböld:devil:. Fråga om han inte ska dit en hovis, svaret jag fick var: Nej, det brukar gå över av sig själv:confused:

Men hovisen kom till slut med mycket tjat från min sida. Hovbölden borta, men fölisen är fortfarande halt. Hur lång tid tar det innan den blir helt okej? Tycker så synd om den:cool:

Sv: Fölis som är halt!

Det beror på.
Öppnade han upp bölden?
Och isfl var den "lätt" att komma åt?

Min förra häst hade rätt mkt hovbölder &det tog ca 2-3 veckor innan hon fick på sin sko igen & var ridbar.
Men har träffat hästar som allt ifrån 3 dagar till månader. Helt beroende på hur sto böld & hur långt man behöver gräva.

det beror ju helt på hur stor skadan blev efter hovbölden.. men är det inte ägaren sak att fråga hovslagaren om hur lång tid det kan ta innan fölet är ohalt igen?
vi här på Buke vet ju absolut ingenting om fölet eller skadan.. eller ens när detta inträffade.. fråga ägaren istället.. :idea:

Min lilla hoppade på tre ben för ett par veckor sedan, hovis kunde dock inte lokalisera var en eventuell hovböld satt. Så vi lade våtvärmande i hopp om att den eventuella bölden skulle växa till och att hon skulle reagera på tången, men nej, ingenting hände på fyra dagar (hovis var där varannan dag). Så han verkade upp henne lite så att eventuellt tryck skulle lätta och då tog det två dgar sen var hon helt ohalt. troligtvis var det ingen hovböld utan hon var svullen inne i hoven pga tramp på vass sten eller dylikt.

Hovisen hittade bölden och var liten. Men har gått ca två veckor redan och nu vill den knapp gå på hoven. Ja, jag att det inte är min ensak att lägga mig i hur andra sköter sina hästar. Tycker bara väldigt synd om den och trodde det skulle gå över fortare än vad det gjorde..

Fölisen är helt frisk nu, lite små oren i traven men på väldigt bra bättringsväg:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 795
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag
Tillbaka