Fölis passar

Joyride

Trådstartare
Min fölis som är drygt 3 månader nu har dålig skritt(tycker jag) han lixom kommer mer eller mindre i pass när han skrittar :crazy: :confused:

Sv: Fölis passar

Hej! Jag är inte jätteexpert på fölisar men skulle kunna tänka mig att det är som med unghästar på ridbanan. Vissa hästar som kommer bli stora har i hörnorna(i galopp) svårt för att hålla galoppen och så kallat "travar" med bakbenen men galopperar fram. Jag tror det där fölisen gör kan vara något liknande. Men jobbigt om det inte är det. Hoppas det växer bort då.
Lycka till. Fråga nån erfaren.

Jag har inte sa stor erfarenhet men mina 4 uppfodningar har passat som fol och speciellt mycket i vaxtperioderna och i nerforsbacke. Det har sedan vaxt bort i takt med att dom har blivit starkare. Ingen av dom har passat nar dom passerat 1.5 ar.

Min ena pålla är gammal och passar i skritt pga att hon inte riktigt får "plats". Fölisar har ju oftast liten kropp med långa ben och då är det minsann inte lätt att gå ordentligt :idea: Jag har heller inte så där mycket erfarenhet av föl men vi har haft en del och nästan alla har haft en passaktig skritt i växtperioderna och jag tror att det beror på deras kroppsbyggnad att dom passar.

Jag skulle inte vara speciellt orolig, det kan mycket väl vara så att han passar i och med att han är i en växtfas.

det kan mycket väl vara som dom andra säger men också uppdrivna kotleder...hbl föl som växer väldigt fort kan få såna problem...du ser om den står "onormalt" rakt på kotorna...gör den det så bör du se till att den får vila mycket...ston som går på bete och har problem med insekter kan ju vandra mycket och då får fölen ingen ro...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 150
Senast: MissFideli
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka