Fölhantering

K

kitty

Hur mycket hanterar ni era 6-månaders fölungar? Vad ska man göra när dom reser sig mot en?

Sv: Fölhantering

Vardags hantering: in & ut från hage, ryktning, uppbindning, promenader och jag har även börjat lastträna lite smått.

Om den reser sig skulle jag visa direkt att det inte är acceptabelt, Säg nej och "ta ner" honom, gör det inte till en för stor grej.

//Diana

Vilken form av uppbindning är bäst, i stallgång med två grimskaft eller med ett grimskaft?

Jadu, det var en bra fråga som jag lämnar över till någon annan då jag undrar det själv. Jag själv binder upp honom med två nu, men han har kastat sig två ggr i dom och de lossnar, vet inte om man ska ha "linor" som sitter kvar även om han kastar sig?

//Diana

Jag vande först mitt föl att vara uppbunden i boxen. När det fungerade
(trädde grimskaft runt en stolpe och höll fast i andra handen) så började jag ha honom uppbunden i gången, dock ytterst korta stunder med mkt beröm.

För mig är det självklart att ha linor med säkerhetshake som sitter kvar om han kastar sig. Ett föl är fortfarande rätt lätt så de har inte lika stor kraft som en stor häst.

Ett föl som reser sig mot människor måste man säga till på skarpen. Förstår det inte efter en tillsägelse får man använda spö. Det finns vissa saker som är absolut förbjudna för hästar att göra och att resa sig mot människor tillhör det.

När min var 6 månader var han van vid.

Stå uppbunden vid fodring
Gå från/till hagen max 30m
Bli pillad i mun och öron
Bli klappad eller borstad på över allt
föja med lös när morsan skrittades
= min var inte mer än nödvändigt hanterad och uppfostarn överlät jag till morsan och senare en äldre val

Varför skall det gå så fort, glöm inte av att njuta.

Nu mera är han 4år och både inkörd, inriden och hoppad på naturhinder.

Kram

Det finns en påtagligt större risk för att fölet skadar sig om det är uppbundet i två kättingar i sidan, än om den bara är bundet i en. Känner själv till fall där ett föl voltat över sig själv och brutit nacken och ett par andra fall där föl skadat sig när det fått panik.
Då jag jobbade på stuteri, band vi alltid fast fölen i bara en kätting, men en rejäl sådan och även om de fick panik ibland, så var det aldrig någon som skadade sig. De lärde sig rätt snabbt att stå fint i uppbundna. Det enda som vi kunde ha problem med, var föl som vi fick, som hade varit uppbundna i dåliga grimskaft/likn, och hade lärt sig att om man rycker, så lossnar man. Det var inte lika skoj.

Men jag skulle vara försiktig med att binda upp mitt föl i två ringar, tills den var uppåt året eller så. Fölhalsar är så himla känsliga.

KL
Mitt föl är snart 6 mån och ska åka iväg till hingstflock om ca 2 v. Kommer inte hantera mer än verka och avmaska regelbundet.Senare i vinter/vår kommer de gå i walker någon gång varje eller varannan vecka. Han ska vara där tills nästa höst.

Jag anser personligen att man inte ska "överhantera" sina föl, något som tyvärr blir allt vanligare iom att okunniga avlar på sina ston.
Låt fölen vara föl, tids nog blir dom vuxna och allvaret börjar.

Föl reser sig, föl nafsar, föl vägrar gå i rep, föl slänger sig, föl går på folk.
Med konsekvens och sunt förnuft så löser man dom bekymrena enkelt.

Jag anser personligen att man inte ska "överhantera" sina föl, något som tyvärr blir allt vanligare iom att okunniga avlar på sina ston.
Låt fölen vara föl, tids nog blir dom vuxna och allvaret börjar.

Föl reser sig, föl nafsar, föl vägrar gå i rep, föl slänger sig, föl går på folk.
Med konsekvens och sunt förnuft så löser man dom bekymrena enkelt.

Mycket bra inlägg :bow: :bow: :bow:
Kloka ord.

Var det menat till mig? Jag håller helt med dig i frågan,och jag hanterar inte mer än nödvändigt (verkar,maskar). Han ska gå ihop med många andra hingstföl så de kommer nog att "uppfostra" varandra.

Mina föl går att ledas ut och in från hage av vem som helst. Borstas, kratsas hovar på och verkas. Det går att binda dem och de har haft täcke på sig och åkt transport.

Jag har hanterat dem lite mer i år än tidigare mest pga att jag sålt det ena fölet och han ska åka 1/11
De kan borstas över allt , gå i grimma, lyfta hovar. Båda har åkt transport.
Är avmaskade och verkade.
Binder ej upp dem, utan håller i grimskaftet runt stolpe.

Ett föl som reser sig mot människor måste man säga till på skarpen. Förstår det inte efter en tillsägelse får man använda spö. Det finns vissa saker som är absolut förbjudna för hästar att göra och att resa sig mot människor tillhör det.

Jag skulle nog vilja påstå att föl som gör så,har inte fått tillräckligt med stimulans ute i hagen i flocken,låt den få träffa jämnåriga å buffla å leka med så avtar det utav sig själv.
Att använda spö mot en liten bebis känns inte naturligt övht. :crazy: Bättre å se hur den har till vardags i första hand.

Hur mycket hanterar ni era 6-månaders fölungar?
Min hanteras dagligen, binds upp vid borstning, leda till och från hagen. Vara inne själv å få mat, vara själv i hagen när dom andra rids. Min kille har fått bli väldigt mkt hanterad eftersom hans mamma gick bort när han var endast 1 månad gammal. Då behövde man kunna hantera honom normalt för att fixa det.

Första gången jag band upp honom då var han 1 månad. jag satte honom i gången precis som dom andra med ett snöre i varje sida grimman sen fick han stå där, dock så var vi 2 st som häll i varsitt snöre så det var som han satt fast men vi kunde släppa om de skulle hända nått. Men han stog å sov så efter 1 vecka band vi upp honom helt vanligt å han har ALDRIg gjort något när han vrit uppbunden. Eftersom jag hade tränat å flytta för tryck å följa med när det drog i grimman var det inga som hälst problem. Han står till ock med snällare än vissa vuxna hästar

22174802.jpg

Vad ska man göra när dom reser sig mot en?Min bebbe har aldrig rest sej eller sparkat mot någon. Men om han hade gjort det hade jag nog dragit tag i grimmskaftet å sagt bestämmt nej å sedan backat några steg när han var nere eller flyttat honom lite så man har kontroll igen å sedan berömma. hade nog provat med det.

Senast ändrad:

Var det menat till mig? Jag håller helt med dig i frågan,och jag hanterar inte mer än nödvändigt (verkar,maskar). Han ska gå ihop med många andra hingstföl så de kommer nog att "uppfostra" varandra.

Sorry:o glömde givetvis KL, det var ett inlägg i debatten bara, inte riktat till någon speciell

Jag svarade via mobilen och hade svårt att utveckla mina tankar.

Det jag menar är att om ett 6 månaders föl inte lärt sig att visa så pass mycket respekt för människor att det reser sig mot människor så måste man säga ifrån ordentligt. Jag har själv inte behövt göra det med något av mina föl, de har förstått en mycket mildare tillsägelse vid mycket yngre ålder.

Mitt årsföl stallades upp för en månad sedan och har på den tiden lärt sig att ta på grimma, bli ledd och lyfta fötter. Han accepterar det mesta man gör med honom. Jag tycker att det är viktigt att inte övergulla med föl. Man ska inte acceptera för mycket nafs och skutt utan att de redan från början ska respektera människan. De blir ju bara större och starkare och det kan vara svårt att få bukt med olater när man börjar uppleva dem som besvärliga.

MIna föl binds upp i grimma och kätting redan första veckan. Då har de inte så mkt krafter och lär sig fort att sitter man fast så sitter man fast!. De lär sig desstom tidigt att badas, lastas med mamma och gå fint i grimma o grimskaft, de visas minst 2 ggr under sina första 6 mån på utställning. De verkas och avmaskas samt lär sig stå ensamma i box medan man motionerar mamman. De övriga 23 h om dygnet går de i flock och leker. Ibland har vi ensamt föl men då finns det en lekpappa i form av hingsten som låter fölet leka och raca.
Jag tolererar inte att något föl reser sig mot mig el annan människa. Jag vänder rumpan till och skriker som ett surt sto samt kickar bakut. Det brkar få fölen att snabbt komma till sanns. Våra cobföl blir snabbt stora o starka, jämnför inte nu ett cobföl med ett halvblodsföl. De har nackar som en rejäl dressyr häst och är stabbigt byggda + att de är ponnier :cool: halvblodsfölen som är födda i stallet har alla varit lugna och lätthanterliga jämnfört med de mer livliga och påhittiga ponnyfölen. Vi har inte haft några problem alls med våra hästar som är födda här hos oss och säkert är "överhanterade" enligt er. Vad vi gör 10 min om dagen med djuren är inget som hindrar dem från att vara bebisar de övriga 23 h 50min/dygn. Tidigt hanterade djur blir trygga djur enligt mig.

Första gången som vi binder upp fölen så är det med ett grimskaft/kätting brevid mamma, då brukar de kasta sig bakåt och sen "sitta" en stund innan de inser att de inte kommer någon stans. Efter detta brukar det dessutom vara lättare att leda de små.

080823aragorn.jpg

Den här pojken är 4 mån på bilden, ingen liten lättviktare direkt. Han har mer hals och massa än vad de flesta föl i samma ålder har.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Freazer
·
Småbarn Vad ska era barn få för kalendrar i år? Jag vägrar Nissedörr som kräver engagemang. Men vill ha lite extra december mys. 3,5åring som...
Svar
16
· Visningar
835
Senast: bumpo
·
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: Humla
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025